InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vitamine E: verschillende vormen & gezondheidsvoordelen

Vitamine E: verschillende vormen & gezondheidsvoordelen

Vitamine E: verschillende vormen & gezondheidsvoordelen Vitamine E is een hele belangrijke vitamine voor de gezondheid. Vitamine E zit van nature in voedingsmiddelen zoals verschillende graan-, groente- en fruitsoorten. De gezondheidsbevorderende werking van vitamine E komt doordat het sterk antioxiderend is, waardoor het de lichaamscellen beschermt tegen de vrije radicalen die in het lichaam terecht kunnen komen via verontreinigde lucht, UV-licht en voedingsmiddelen. Doordat vitamine E een van de belangrijkste antioxidanten is, gaat de vitamine (net als vitamine C) het ontstaan van kanker tegen en verkleint het de kans op het krijgen van verschillende soorten aandoeningen en ziekten. Uit meerdere onderzoeken blijt dat vitamine E bij het reeds aanwezig zijn, de klachten van deze aandoeningen en ziekten kan verminderen. De sterke antioxiderende werking van vitamine E op de lichaamscellen, zorgt ervoor dat belangrijk is voor een gezond oog, hart- en bloedvaten-, spier-, huid- en orgaanweefsel.

Vitamine E

Wat is vitamine E?

Vitamine E is eigenlijk geen vitamine, zoals vitamine C of vitamine D, maar is een verzamelnaam voor een aantal plantaardige stoffen: de zogenaamde tocoferolen. Vitamine E bevat een sterke antioxiderende werking op het menselijk lichaam. Door deze antioxiderende of antioxiderende werking worden de cellen van het hart- en bloedvatenstelsel, spierweefsel en de organen beschermd. Dit komt door de reinigende werking van vitamine E op de stofwisseling van de lichaamscellen. Vitamine E wordt regelmatig alfa-tocoferol genoemd; dit is geen synoniem van vitamine E, maar wel de biologisch meest actieve vorm van vitamine E. Daarnaast is vitamine E in vet oplosbaar en breekt het af bij verhitting: wat van nature aan vitamine E in voedingsmiddelen voorkomt, gaat verloren gaat wanneer deze worden opgewarmd. De positieve effecten van vitamine E op de lichamelijke en geestelijke gezondheid zijn ontelbaar.

Tekort aan vitamine E

Een tekort aan vitamine E kan hele schadelijke gevolgen hebben voor de algehele menselijke gezondheid. Dit komt door de reinigende rol die de vitamine speelt in de stofwisseling van alle lichaamscellen waarbij het de vrije radicalen onschadelijk maakt. Hierom is het heel belangrijk om voldoende van deze vitamine binnen te krijgen. In zeldzame gevallen kan iemand ondanks het voldoende binnen krijgen van vitamine E alsnog aan een tekort lijden: dit is het geval indien iemand lichamelijk niet in staat is om vitamine E op te nemen door het ontbreken van het eiwit dat hierbij een belangrijke rol speelt (AVED).

Symptomen van een tekort aan vitamine E

Vitamine E samen met vitamine C vormen de voornaamste stoffen die het lichaam beschermen. Indien er geen sprake is van een tekort aan deze vitamines, wat betekent dat de lichamelijke waardes van deze vitamines in het lichaam op peil zijn, dan verkleint de kans dat verschillende soorten ziektes en aandoeningen kunnen ontstaan. De (kleine) hersenen zijn gevoelig voor een tekort aan vitamine E, en bij een te lage waarde kan dit zich uiten in het ontstaan van neurologische problemen. Bovendien zorgt vitamine E voor een gezonde stofwisseling in de lichaamscellen. Duidelijk is dat een tekort in het gehele lichaam complicaties en/of aandoeningen kan veroorzaken.

Als iemand leidt aan een tekort aan vitamine E, dan kan dit zich uiten in:
  • Bloedarmoede
  • Spierzwakte
  • Evenwichtsstoornissen
  • Spraakproblemen
  • Hoofdschudden
  • Spraakverwarring
  • Moeite met slikken en eten
  • Nachtblindheid
  • Concentratie- en leerproblemen
  • Droog en breekbaar haar
  • Droge en weinig elastische huid
  • Ataxie met Vitamine E Deficiëntie

Geen tekort maar een teveel aan vitamine E

Hoewel het Voedingscentrum stelt dat een teveel aan vitamine E niet schadelijk voor de gezondheid is, is van een aantal gevallen bekend dat het verstandig is om eerst met een arts te bespreken voordat (extra) vitamine E wordt toegevoegd aan het dagelijkse dieet. Dit komt omdat in bepaalde gevallen een té hoge inname van de vitamine als overdosis kan worden gezien, omdat het in die gevallen schadelijk voor de gezondheid kan zijn. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn indien iemand bloedverdunners gebruikt (vitamine E heeft een bloedverdunnende werking), indien iemand lijdt aan een tekort aan vitamine K, of indien iemand een bepaalde behandeling tegen kanker ondergaat. Echter, kan vitamine E volgens onderzoek in bepaalde gevallen de positieve effecten van een behandeling tegen kanker juist versterken.

Belangrijke voordelen van vitamine E voor de gezondheid

De voornaamste eigenschappen van vitamine E voor de gezondheid:
  • Vitamine E heeft een sterke antioxiderende werking en bestrijdt vrije radicalen uit de cellen.
  • Vitamine E zorgt voor een gezond hart- en bloedvatenstelsel.
  • Vitamine E beschermt de ogen tegen achteruitgang van het gezichtsvermogen.
  • Vitamine E kan het effect van chemo- en radiotherapie versterken.
  • Vitamine E kan klachten veroorzaakt door 'Ataxie met Vitamine E Deficiëntie (AVED)' verminderen.

Antioxiderende werking op lichaamscellen

Vitamine E is een antioxidant: de vitamine beschikt over een sterke antioxiderende werking op de lichaamscellen.Dit betekent dat de vitamine de vrije radialen bestrijdt, door deze af te voeren uit de lichaamscellen. Vrije radicalen zijn schadelijke stoffen die in het lichaam terecht komen door onder andere bepaalde voeding, UV-licht, roken en het inademen van vervuilde lucht. Vrije radicalen kunnen verschillende ziektes en aandoeningen veroorzaken. Bovendien blijkt uit onderzoek dat vitamine E de positieve effecten van bepaalde behandelingen tegen kanker kan versterken. Vitamine E in combinatie met vitamine C behoort tot de voornaamste stoffen in het beschermen en reinigen van de lichaamscellen.

Bloedverdunnende werking op hart- en bloedvatenstelsel

Vitamine E speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van een gezond hart- en bloedvatenstelsel. Vitamine E verkleint de kans op het ontstaan van bloedstollingen in de bloedbaan. Bloedstollingen kunnen hele gevaarlijke gevolgen hebben. Dat vitamine E de kans op bloedstollingen verkleint, komt onder andere door de bloedverdunnende werking van vitamine E. Voor de meeste mensen betreft dit een gunstig effect op de gezondheid, maar iemand die bloedverdunners gebruikt dient een (extra) inname van vitamine E altijd eerst met een (huis-)arts te bespreken.

Beschermde werking op het gezichtsvermogen

Bij gelijktijdige inname met vitamine C en Carotenoïden, heeft vitamine E een gunstige werking op het netvlies van de ogen. Een combinatie van deze drie stoffen kan veroudering van de ogen en vermindering van het gezichtsvermogen tegengaan. Omdat vitamine E een belangrijke rol speelt in de stofwisseling van de lichaamscellen en daarbij de vrije radicalen bestrijdt, is het een belangrijke vitamine voor gezonde ogen. De inname van voldoende vitamine E kan achteruitgang van de ogen verkleinen en de kans op het krijgen van verschillende soorten oogcomplicaties verkleinen.

Versterkende werking op de positieve effecten van bepaalde behandelingen tegen kanker

Vitamine E kan bij bepaalde behandelingen bij kanker de positieve effecten van chemotherapie en radiotherapie versterken. Let er hierbij op dat een (extra) inname/toediening met vitamine E altijd dient te worden besproken met de behandeld arts(en). Indien vitamine E wordt ingenomen in hogere dosissen dan de algemeen dagelijks aanbevolen hoeveelheid (ADH), bestaat in een aantal gevallen de kans dat het een averechts effect kan hebben op een behandeling tegen kanker. Dit komt onder andere doordat bepaalde behandelingen tegen kanker beschikken over een oxiderend effect op het menselijk lichaam, en in tegenstelling beschikt vitamine E als antioxidant over een antioxiderend effect.

Voorbeelden van onderzoeken met positieve resultaten van een toediening met vitamine E of alfo-tocoferolacetaat bij behandeling tegen kanker:
  • Uit onderzoek onder 100 patiënten die lijden aan borstkanker, uitgevoerd door het National Research Center in Complementary and Alternative Medicine (NAFKAM), blijkt dat vitamine E bij radiotherapie bij borstkanker fibrose kan verminderen indien het wordt toegediend in combinatie met pentoxifylline (Delanian, 2003; Ravo, 2011).
  • Uit onderzoek onder 89 patiënten die lijden aan mondkanker en 36 patiënten met schildklierkanker blijkt dat vitamine E de speekselklieren kan beschermen tegen schade ontstaan door de straling (Chitra, 2008; Fallahi, 2013).
  • Een onderzoek van B. Morey toont aan dat vitamine E bij kanker dat voorkomt in het gebied rond de nek en het hoofd de kans op het ontstaan van ernstige bijwerkingen van de kankerbehandeling kan verkleinen (Morey, 2011).
  • Uit meerdere onderzoeken naar een toediening van vitamine E bij chemotherapie waarbij cisplatine of paclitaxel wordt toegediend, is gebleken dat suppletie van alfa-tocoferolacetaat (een vorm van vitamine E) de klachten van door chemotherapie geïnduceerde neurotoxiciteit kan verminderen en/of voorkomen (Argyriou, 2006; Pace, 2003).

Ataxie met vitamine E deficiëntie (AVED)

AVED: Ataxie met vitamine E deficiëntie is een erfelijke aandoening die leidt tot evenwichtsstoornissen. De klachten ontstaan meestal op jonge leeftijd, tussen de 5 en 15 jaar, maar de klachten kunnen ook op latere leeftijd ontstaan. Op zowel jonge als oude leeftijd, kunnen leer- en concentratieproblemen optreden, alsook eet- en slikproblemen. Een verandering in het DNA leidt tot deze aandoening. Bij AVED bestaat er in de hersenen een tekort aan vitamine E: het eiwit dat ervoor zorgt dat vitamine E de hersenen bereikt, functioneert niet meer voldoende bij iemand die aan deze aandoening lijdt. Een levenslange behandeling met vitamine E kan de al bestaande klachten verminderen en/of voorkomen dat deze verergeren.

In welke vormen komt vitamine E voor?

Vitamine E komt voor in een groot aantal voedingsmiddelen. Bovendien wordt vitamine E vervaardigd in de vorm van olie of capsules en pillen (tabletten). Iemand kan deze dagelijks innemen om een tekort te voorkomen. Bovendien wordt vitamine E regelmatig als ingrediënt verwerkt in huid- en haar producten. Voor de lichamelijke gezondheid is het van belang om vitamine E via voedingsmiddelen, een voedingssupplement, of olie in te nemen. Het gebruik van vitamine E olie of een vitamine E voedingssupplement kan voorkomen dat er een deficiëntie aan vitamine E ontstaat, waardoor de kans verkleint op het optreden van de complicaties van een tekort aan vitamine E.

Voedingsmiddelen met vitamine E

Voorbeelden van voedingsmiddelen en dranksoorten met een hoog gehalte aan vitamine E:
  • Zonnebloemolie
  • Appel, kiwi, papaja
  • Abrikozen en pruimen (gedroogd)
  • Bosbessen, blauwe bessen en bramen
  • Paprika (gele rode, oranje)
  • Halvarine & margarine
  • Tomatenpuree
  • Noten (pijnboompitten, pinda's, hazelnoten, rauwe amandelen)
  • Peterselie
  • Avocado
  • Boerenkool, molsla, broccoli, spinazie
  • Olijven

Toevoeging als ingrediënt aan huid- en haar producten

Vitamine E wordt regelmatig als ingrediënt toegevoegd aan huidproducten zoals crèmes, bodylotion, olie en gezichtsmaskers. Ook wordt de vitamine veel toegevoegd aan producten voor het haar, zoals shampoo, conditioner, haarmaskers, haarolie een haarserum. Na een paar dagen kan de vitamine al blijk geven van haar herstellende werking op de droge en/of schrale huid. Vitamine E crème kent als voordeel dat wanneer dit op de huid wordt gesmeerd, dit direct kan worden opgenomen door de huidcellen. Vitamine E is de meest voorkomende vitamine in de opperste huidlaag en is erg belangrijk voor een gezonde huid, onder andere omdat het de barrièrefunctie van de huid versterkt. Hierdoor gaat vitamine E een veroudering van de huid tegen en kan het littekens en rimpels vervagen. Iemand die droog en breekbaar haar heeft, kan er ook voor kiezen om zelf een paar druppels vitamine E toe te voegen aan de conditioner of crèmespoeling.

Vitamine E olie

Vitamine E olie heeft als voordeel dat het gemakkelijk in gebruik is door aan een glas water een paar druppels toe te voegen. Voor een optimale werking van vitamine E neem je deze gelijktijdig in met vitamine C door een paar druppels van de olie aan bijvoorbeeld een glas sinaasappel- of tomatensap toe te voegen. Een andere mogelijkheid is om een paar druppels van de olie toe te voegen aan een salade of een sapje/smoothie. Vitamine E olie heeft in tegenstelling tot veel andere oliën als voordeel dat het nagenoeg smakeloos is. Bovendien bevat de olie een natuurlijke en goed door het lichaam op te nemen vorm van vitamine E, is het 100% veganistisch en is het zowel inwendig als uitwendig te gebruiken.

Vitamine E voedingssupplement

De natuurlijke vorm van vitamine E is veel effectiever dan de synthetische vorm. De meeste voedingssupplementen voor vitamine E worden gemaakt op basis van alfa-tocoferol. Dit is de meest actieve biologische vorm van vitamine E. De voedingssupplementen zijn verkrijgbaar als capsules en pillen of tabletten. Het dagelijks innemen van een voedingssupplement op basis van vitamine E is vooral gunstig voor iemand die niet voldoende vitamine E via voedingsmiddelen binnenkrijgt. De capsules zijn verkrijgbaar op basis van 200 IE, 400 IE en 1000 IE.
© 2019 Aucourant, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D is een vitamine die een belangrijke rol speelt bij onder andere de calciumstofwisseling en botvorming. Vitami…
Herken en voorkom een vitamine B12-tekortHerken en voorkom een vitamine B12-tekortEen vitamine B12-tekort komt vrij regelmatig voor. Vaak hebben mensen vage klachten waarmee een dokter of arts in de eer…
Vitamines en mineralen; Vitamine KVitamines en mineralen; Vitamine KDe belangrijkste functie van vitamine K is de bloedstolling. Baby’s krijgen de eerste drie maanden vitamine K, daarna is…
Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Het is algemeen bekend dat vitamines en mineralen goed zijn voor je algemene gezondheid en bijvoorbeeld je de conditie v…
Weerstand verhogen met vitamine E bommenWeerstand verhogen met vitamine E bommenAls we het over gezonde voeding hebben dan denken we meteen aan vitamines. Dit is ook logisch want steeds meer studies t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Heidelbergerin, Pixabay (bewerkt)
  • Argyriou AA, Chroni E, Koutras A, Ellul J, Papapetropoulos S, Katsoulas G, Iconomou G, Kalofonos HP. Vitamin E for prophylaxis against chemotherapy-induced neuropathy: a randomized controlled trial. Neurology. 2005 January 11;64(1):26-31.
  • Argyriou AA, Chroni E, Koutras A, Iconomou G, Papapetropoulos S, Polychronopoulos P, Kalofonos HP. A randomized controlled trial evaluating the efficacy and safety of vitamin E supplementation for protection against cisplatin-induced peripheral neuropathy: final results. Support Care Cancer. 2006a November;14(11):1134-1140.
  • Argyriou AA, Chroni E, Koutras A, Iconomou G, Papapetropoulos S, Polychronopoulos P, Kalofonos HP. Preventing paclitaxel-induced peripheral neuropathy: a phase II trial of vitamin E supplementation. J. Pain Symptom Manage. 2006b September;32(3):237-244.CAM Cancer (Complementary and Alternative Medicine for Cancer), Vitamin E during cancer treatment, van http://cam-cancer.org/en/vitamin-e.
  • CooperVision, Vitaminen voor de ogen, van https://coopervision.nl/oogverzorging-en-de-gezondheid-van-het-oog/vitaminen-voor-de-ogen.
  • Chitra S, Shyamala Devi CS. Effects of radiation and alpha-tocopherol on saliva flow rate, amylase activity, total protein and electrolyte levels in oral cavity cancer. Indian J Dent Res. 2008 Jul-Sep;19(3):213-8.
  • Delanian S, Porcher R, Balla-Mekias S, Lefaix JL. Randomized, placebo-controlled trial of combined pentoxifylline and tocopherol for regression of superficial radiation-induced fibrosis. J. Clin. Oncol. 2003 July 1;21(13):2545-2550.
  • Fallahi B, Beiki D, Abedi SM, Saghari M, Fard-Esfahani A, Akhzari F, Mokarami B, Eftekhari M. Does vitamin E protect salivary glands from I-131 radiation damage in patients with thyroid cancer? Nucl Med Commun. 2013 Aug;34(8):777-86.
  • Holland & Barrett, De Tuinen Vitamine E Huidolie, van https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/de-tuinen-vitamine-e-huidolie-60058569?skuid=058569.
  • Erfelijkheid.nl, Ataxie met vitamine E deficiëntie, van https://www.erfelijkheid.nl/ziektes/ataxie-met-vitamine-e-deficientie.
  • Extra gezond, Waar is vitamine E goed voor?, van https://www.extragezond.nl/gezondheid/waar-is-vitamine-e-goed-voor/#tab-con-8.
  • Extra Gezond, Wat zijn carotenoïden en waar zitten ze in?, van https://www.extragezond.nl/voeding/carotenoiden-wat-zijn-het-waar-zitten/
  • Goed voor ogen, Vitamine E, van https://goedvoorogen.nl/oogvitamines/vitamine-e/.
  • Holland & Barrett, Vitamine E olie, https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/holland-barrett-vitamine-e-olie-100-natuurlijk-60000810.
  • Jetske Ultee, Vitamine E in je huidverzorging, https://www.dr-jetskeultee.nl/vitamine-e-in-je-huidverzorging/.
  • Morey, B. et al. A review of evidence-based practice in nutrition related complementary therapies: improving the knowledge of dietitians. Cancer Forum, Vol 35 Issue 2, 2011.
  • Optimale Gezondheid, Zo belangrijk is vitamine E + 15 belangrijke bronnen, van https://www.optimalegezondheid.com/vitamine-e-natuurlijke-bronnen/.
  • Pace A, Savarese A, Picardo M, Maresca V, Pacetti U, Del Monte G, Biroccio A, Leonetti C, Jandolo B, Cognetti F, Bove L. Neuroprotective effect of vitamin E supplementation in patients treated with cisplatin chemotherapy. J. Clin. Oncol. 2003 Mar 1;21(5):927-931.
  • Ravo V, Calvanese MG, Di Franco R, Crisci V, Murino P, Manzo R, Morra A, Cammarota F, Muto P. Prevention of cutaneous damages induced by radiotherapy in breast cancer: an institutional experience. Tumori. 2011 Nov-Dec;97(6):732-736.
  • Stichting tegen kanker, Vitamine E, van https://www.kanker.be/voedingssupplementen/vitamine-e.
  • Voedingscentrum, Vitamine E, https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-e.aspx.

Reageer op het artikel "Vitamine E: verschillende vormen & gezondheidsvoordelen"

Infoteur: Aucourant
Laatste update: 20-06-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!