Verpleegkunde: zorgvragers stimuleren tot bewegen

Verpleegkunde: zorgvragers stimuleren tot bewegen Iedereen weet dat bewegen gezond is en dat het veel lichamelijke functies bevordert. Zorgvragers die ziek zijn, zijn er goed bij gebaat wanneer ze snel weer in beweging komen. Ook wanneer iemand een operatie heeft ondergaan of een ledemaat heeft gebroken, is het goed om snel weer in beweging te komen. Dit bevordert het herstel, de gemoedstoestand en de conditie van de zorgvrager. Als verpleegkundige is het dus belangrijk om een zorgvrager te stimuleren dat hij gaat bewegen. Maar hoe doe je dat precies, zon zorgvrager stimuleren tot bewegen?

Inhoud

Actief bewegen

In Nederland beweegt zon 60 procent van de bevolking te weinig. Ouderen en zorgvragers die chronisch ziek zijn of zich niet lekker voelen, bewegen vaak te weinig. De percentages onder deze doelgroepen liggen nog hoger dan die 60 procent. En dit terwijl eigenlijk iedereen weet dat bewegen gezond is en de meeste mensen weten van zichzelf ook dat ze te weinig bewegen. Door zorgvragers en ouderen informatie te geven over lichaamsbewegingen die ze wel of niet mogen maken, stimuleer je zorgvragers te doen wat ze kunnen.

Bewegen is niet alleen gezond, het voorkomt bovendien allerlei complicaties. Het is goed voor de conditie en geeft ook meer energie. Het is dan ook belangrijk dat jij als verpleegkundige de zorgvrager stimuleert voldoende te bewegen. Dit kan je doen door:
  • Met de zorgvrager te bespreken wat hij leuke of prettige activiteiten vindt, zoals wandelen of sporten
  • Samen met de zorgvrager te beoordelen welk deel van de dag het meest geschikt is om te bewegen
  • Samen te beoordelen welke bewegingsactiviteiten geschikt voor hem zijn, bekeken vanuit zijn interesse, leeftijd en mogelijkheden
  • Afspraken met de zorgvrager te maken over de bewegingsactiviteiten, eventueel onder begeleiding. Bijvoorbeeld: Elke middag tussen 13.00 en 14.00 uur een rondje over de afdeling lopen met een vrijwilliger.
  • De zorgvrager te prijzen en te motiveren als hij bewegingsactiviteiten onderneemt

Omgaan met een zorgvrager die bang is om te bewegen

Als verpleegkundige kom je in aanraking met zorgvragers die bang zijn om te bewegen. De redenen waarom ze bang zijn te bewegen, variëren. Zo kan iemand bang zijn om te vallen, niet weten wat hij wel of niet mag doen, angst om opnieuw ziek te worden, of om meer pijn te krijgen. Ga met de zorgvrager in gesprek om de oorzaak van de angst te achterhalen.

Plan eventueel een gesprek met de arts of fysiotherapeut in om te vertellen wat wel en niet mogelijk is en stem jouw voorlichting richting de zorgvrager daarop af. Ook controleer je de veiligheid in de instelling en in huis, om valpartijen te voorkomen. Denk bijvoorbeeld ook aan de volgende aspecten:
  • Draagt de zorgvrager een alarm?
  • Gebruikt de zorgvrager goed schoeisel?
  • Liggen er geen losse kleedjes waarover de zorgvrager kan vallen?
  • Is er voldoende ruimte om te bewegen?

Vervolgens stimuleer je de zorgvrager met opstaan, bewegen en lopen door hem eerst te ondersteunen en dan (eventueel met hulpmiddelen) zelfstandig te laten lopen.

Passief bewegen

Passief bewegen betekent dat een zorgvrager die bedrust heeft of rolstoelgebonden is toch bewegingen maakt. Voor een zorgvrager die bedrust heeft is het goed zich te bewegen en te draaien, als zijn of haar medische situatie die toestaat. Zeker bij bedrust of rolstoelgebonden mensen met een dwarslaesie is het belangrijk om te bewegen, eventueel passief, om de kans op decubitus te verkleinen. Een rolstoelgebonden persoon kan, indien mogelijk, zichzelf liften in de stoel (met de armen opdrukken via de armsteunen van de rolstoel).

Daarnaast zijn er nog andere manieren van passief bewegen, namelijk:
  • masseren
  • wisselligging toepassen
  • lichaamsdelen strekken en buigen tijdens de verzorging
  • oefeningen op bed of in rolstoel onder begeleiding van de fysiotherapeut

Het in beweging blijven van passieve lichaamsdelen kan ervoor zorgen dat er geen contracturen ontstaan of dat spieren in omvang afnemen. Iemand die niet beweegt zal namelijk spierverlies krijgen en de kans op contracturen (scheefgroeien van gewrichten) wordt door immobiliteit vergroot. Door met passief bewegen de ledematen in beweging te brengen, wordt de kans op deze complicaties verkleind.

Lees verder

© 2020 Infodebster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verpleegkunde: verandering signaleren bij persoonlijke zorgVerpleegkunde: verandering signaleren bij persoonlijke zorgAls verpleegkundige verleen je persoonlijke (lichamelijke) zorg aan jouw zorgvragers. Tijdens deze persoonlijke zorg is…
Verpleegkunde: een zorgvrager met diarree verzorgenVerpleegkunde: een zorgvrager met diarree verzorgenDiarree is een aandoening die voor veel ongemak kan zorgen. Zeker voor zorgvragers die in een instelling (verpleeghuis,…
Hoeveel beweging heb je nodig?Hoeveel beweging heb je nodig?Iedereen weet dat voldoende bewegen goed voor je is. Het is gezond en je voelt je beter. Maar wanneer beweeg je genoeg?…
Dementie voorkomen, uitstellen, vertragen door bewegen: tipsmijn kijk opDementie voorkomen, uitstellen, vertragen door bewegen: tipsDementie voorkomen door preventief bewegen? Of in elk geval het dementeringsproces ten gevolgen van bijvoorbeeld Alzheim…

Verpleegkunde: rekening houden met besmetting en infectieVerpleegkunde: rekening houden met besmetting en infectieAls verpleegkundige is het belangrijk hygiënisch te werken. Op deze manier voorkom je de zogenaamde kruisbesmetting, waa…
Verpleegkunde: de zorgvrager ondersteunen bij het wassenVerpleegkunde: de zorgvrager ondersteunen bij het wassenAls verpleegkundige is het een van de taken om de zorgvrager te helpen bij het wassen en baden. Wanneer de zorgvrager hi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peggy Marco, Pixabay
  • Eigen ervaringen
  • https://www.vilans.nl/vilans/media/documents/publicaties/technologie-hele-set-stimuleren-van-bewegen.pdf
  • https://www.allesoversport.nl/artikel/bewegen-stimuleren-van-ouderen-in-woonzorginstellingen/
  • https://www.nursing.nl/7-tips-om-je-client-meer-te-laten-bewegen-2664666w/

Reageer op het artikel "Verpleegkunde: zorgvragers stimuleren tot bewegen"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: Januari 2020
Subrubriek: Diversen
Special: Verpleegkundige taken
Medische informatie…
Schrijf mee!