Verpleegkunde: een zorgvrager met diarree verzorgen

Verpleegkunde: een zorgvrager met diarree verzorgen Diarree is een aandoening die voor veel ongemak kan zorgen. Zeker voor zorgvragers die in een instelling (verpleeghuis, verzorgingshuis of ziekenhuis) zijn opgenomen kan diarree voor problemen en schaamte zorgen. Iemand is minder mobiel, de kans op ongelukjes is groter en ook kan het voorkomen dat de zorgvrager door de verpleegkundige geholpen moet worden met de toiletgang of als hij een ongelukje heeft gehad. Hoe kan je als verpleegkundige optimaal zorgen voor een zorgvrager met diarree? Welke maatregelen kan je nemen om de diarree te stoppen?

Inhoud

Wat is diarree?

Diarree wordt ook wel waterdunne ontlasting genoemd. Bij diarree is de prikkel tot defeceren (naar de wc gaan) heftig en deze verdwijnt over het algemeen niet voor de zorgvrager naar het toilet is geweest. De aandrang die iemand voelt bij diarree kan zo heftig zijn dat iemand soms het toilet niet meer kan halen. De oorzaak van diarree is divers. Zo kan diarree veroorzaakt worden door verkeerd of besmet voedsel, maar ook angst of spanning kan ervoor zorgen dat iemand diarree krijgt. Daarnaast zijn er diverse darmaandoeningen die diarree kunnen veroorzaken.

Klachten die voorkomen bij diarree

Er zijn diverse klachten die bij diarree horen, namelijk:
  • Frequente aandrang
  • Krampen
  • Winderigheid
  • Dunne, waterige ontlasting. Soms bevat de diarree ook vaste bestanddelen
  • Onaangename geur
  • Afwijkende kleur, afhankelijk van de oorzaak
  • Soms zit er ook bloed en/of slijm in de ontlasting, dit wordt vaak gezien bij darmontstekingen.

Verzwakking door diarree

Door diarree gaan voeding en vocht veel sneller door het spijsverteringskanaal dan wanneer er sprake is van normale ontlasting. Hierdoor hebben de darmen geen tijd genoeg om vocht uit de ontlasting te resorberen, en het vocht verlaat zodoende met de ontlasting (diarree) het lichaam. Op deze manier verliest een zorgvrager erg veel vocht, evenals elektrolyten. Daarnaast worden voedingsstoffen ook minder goed opgenomen, omdat de voeding de darmen zo snel passeert. Daarom kan een zorgvrager met diarree zich al snel slap, verzwakt en dorstig voelen.

Salmonella

Salmonella is een bacterie die nogal eens diarree veroorzaakt, en dan met name bij mensen met een verminderde weerstand. Daarom wordt een salmonellabesmetting vaak gezien bij bewoners van een zorgcentrum, verpleeghuis of ziekenhuis. Wanneer er sprake is van salmonella, neem je als verpleegkundige extra hygiënische maatregelen om ervoor te zorgen dat de besmetting zich niet kan uitbreiden. Wanneer een zorgvrager diarree heeft, moet je dit altijd gelijk rapporteren bij de leidinggevende en arts. Een arts kan medicatie voorschrijven om de ziekte te behandelen of om de darmkrampen te verminderen. Zeker als meer zorgvragers in een verpleeghuis of andere zorginstelling diarree hebben, is het soms nodig deze zorgvragers geïsoleerd van andere bewoners te verplegen, om verspreiding van de diarree onder andere zorgvragers te voorkomen.

Waar let je op als verpleegkundige

Als verpleegkundige zijn er een aantal dingen waar je op moet letten als je te maken hebt met een zorgvrager dia aan de diarree is. Ten eerste is het goed je te realiseren dat een zorgvrager met diarree zich kan schamen, zeker wanneer hij een ongelukje heeft gehad en kleding en/of beddengoed onder de diarree zit. Het is dan belangrijk begrip te tonen voor de gevoelens. Ga ook tactvol om met de zorgvrager wanneer je alles opruimt en schoonmaakt.

Verder hou je rekening met de volgende aspecten als je voor een zorgvrager met diarree zorgt:
  • Zorg dat de zorgvrager met diarree snel naar het toilet of op de po kan wanneer hij aandrang heeft
  • Geef de zorgvrager in overleg (tijdelijk) incontinentiemateriaal. Zo blijven kleding en beddengoed schoon in geval van een ongelukje
  • Hou een vochtbalans bij, zodat je kan bijhouden hoeveel vocht de zorgvrager binnenkrijgt en verliest
  • Zorg ervoor dat de zorgvrager extra vocht binnenkrijgt in de vorm van bouillon, thee en water. Gebruik eventueel een oplossing met glucose (suiker) en zout om uitdroging tegen te gaan. Dit middel staat bekend als ORS
  • Adviseer de zorgvrager om geen zoetigheid, koekjes, chocola en melkproducten te gebruiken. Deze middelen staan er namelijk om bekend de diarree te verergeren
  • Kijk of de zorgvrager mogelijk aangepaste voeding nodig heeft. Ga hierbij na wat de zorgvrager kan verdragen, eventueel kan je bepaalde voedingsmiddelen (zoals banaan) voorschrijven die een beetje verstoppend werken. Normale voeding is overigens geen bezwaar bij diarree
  • Geef zo nodig extra hygiënische verzorging als de zorgvrager naar het toilet is geweest
  • Maak het toilet waar de zorgvrager heen gaat drie keer per dag goed schoon, waarbij het toilet ook gedesinfecteerd moet worden wanneer de wc-bril besmet is
  • Geef de zorgvrager informatie over diarree
  • Bij diarree die langer dan een dag aanhoudt raadpleeg je de arts. Mocht er in het zorgdossier staan dat er al eerder contact opgenomen moet worden met een arts, doe je dit natuurlijk.

Overloopdiarree of paradoxale diarree

Overloopdiarree, ook wel paradoxale diarree genoemd, is een apart soort diarree. Bij overloopdiarree is het namelijk zo dat de zorgvrager diarree heeft, terwijl er eigenlijk sprake is van een verstopping. De zachte ontlasting (diarree) vindt dan zijn weg langs de verstopping, waardoor er toch sprake is van diarree. Vaak is het niet gelijk duidelijk dat er sprake is van overloopdiarree, en dus eigenlijk een verstopping in de darmen aanwezig is. Meestal is het wel zo dat een zorgvrager eerst last heeft van een moeilijke stoelgang en vervolgens diarree. Daarom is het ook heel belangrijk om de zorgvrager te vragen hoe zijn ontlasting eruitzag in de dagen vóórdat hij last kreeg van diarree. Overloopdiarree wordt vaak behandeld door de harde stukken ontlasting eerst te verwijderen of door het toedienen van laxeermiddelen of een klysma.

Lees verder

© 2020 Infodebster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Visies binnen de zorgBinnen de zorg zijn vele visies die een eigen kijk hebben op het verplegen van zorgvragers. Er zijn drie visies die op h…
Verpleegkunde: zorgvragers stimuleren tot bewegenVerpleegkunde: zorgvragers stimuleren tot bewegenIedereen weet dat bewegen gezond is en dat het veel lichamelijke functies bevordert. Zorgvragers die ziek zijn, zijn er…
Als verpleegkundige het slaapwaakritme observerenAls verpleegkundige het slaapwaakritme observerenEén van de taken van een verpleegkundige is het slapen en waken van zorgvragers observeren. Door het slaapwaakritme te o…
Verpleegkunde: verandering signaleren bij persoonlijke zorgVerpleegkunde: verandering signaleren bij persoonlijke zorgAls verpleegkundige verleen je persoonlijke (lichamelijke) zorg aan jouw zorgvragers. Tijdens deze persoonlijke zorg is…

Verpleegkunde: rekening houden met besmetting en infectieVerpleegkunde: rekening houden met besmetting en infectieAls verpleegkundige is het belangrijk hygiënisch te werken. Op deze manier voorkom je de zogenaamde kruisbesmetting, waa…
Duloxetine: een medicijn bij o.a. depressie en/of zenuwpijnDuloxetine: een medicijn bij o.a. depressie en/of zenuwpijnVeel mensen voelen zich weleens neerslachtig. Dit kan verschillende oorzaken hebben en gaat meestal na een tijdje weer o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Acabashi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0/bewerkt)
  • Zorgpad
  • https://www.mlds.nl/klachten/diarree/?gclid=Cj0KCQiAvJXxBRCeARIsAMSkApoHihvMJ6ZmeBwHR_B1ngIeNwDH___V0qNGSADBzuT1vpFuuD5Sk-QaAr5EEALw_wcB
  • https://www.alphega-apotheek.nl/diarree
  • https://mijn.bsl.nl/4-het-geven-van-hulp-aan-zorgvragers-met-defecatieproblemen/420556
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Diarree

Reageer op het artikel "Verpleegkunde: een zorgvrager met diarree verzorgen"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 15-06-2020
Subrubriek: Diversen
Special: Verpleegkundige taken
Medische informatie…
Schrijf mee!