Een herenboerderij: mede-eigenaar van een boerderij

Een herenboerderij: mede-eigenaar van een boerderij Een herenboerderij is een duurzame manier van samen voedsel verbouwen. Als herenboer is men gedeelde eigenaar van een kleinschalige boerderij. Anno 2020 stijgt de animo om herenboer te worden en zijn er naast reeds opererende herenboerderijen in Boxtel en Loenen in heel Nederland door burgers initiatieven opgezet om een herenboerderij te realiseren.

Wat is een herenboerderij?

Een herenboerderij wordt gevormd doordat ongeveer 150 tot 200 huishoudens samen geld investeren in een kleinschalige boerderij. Deze huishoudens nemen een professionele boer (m/v) in loondienst die op een duurzame en vraaggestuurde manier voor de leden voedsel gaat verbouwen.

Herenboer worden

Men kan herenboer worden door eenmalig als meerpersoonshuishouden 2000 euro of als eenpersoonshuishouden 1000 euro in te leggen. Met dit geld worden de belangrijke eerste investeringen gedaan, zoals de aanschaf van gereedschap en landbouwmachines, om de herenboerderij op te starten. Daarnaast betaalt men als herenboer een maandelijkse contributie voor het afhalen van de wekelijkse voedselpakketten. Dit bedrag wordt jaarlijks vastgelegd tijdens de ledenvergadering. Een goede indicatie is 45 euro per maand voor een voedselpakket inclusief vlees en 25 euro voor een vegetarisch voedselpakket. Van deze maandelijkse contributie wordt de boerderij draaiende gehouden: hiervan wordt mede het salaris van de boer betaald en benodigde veevoer en zaad- en plantgoed aangeschaft.

Stichting Herenboerderijen Nederland

Bij de opstart kunnen geïnteresseerden gebruik maken van de expertise van Stichting Herenboerderijen Nederland die hiervoor een eenmalige vergoeding ontvangt. Deze stichting helpt burgers, door middel van het adviseren en ondersteunen bij onder andere de wet- en regelgeving en het zoeken en pachten van de grond, bij het realiseren van een herenboerderij.

Stappen naar realisatie

Om een herenboerderij te kunnen opstarten zijn drie factoren van belang:
  • genoeg herenboeren vinden die willen investeren in de boerderij
  • het vinden van een geschikt stuk grond op de juiste locatie
  • het vinden van een professionele boer

Zoeken naar geïnteresseerden

Om een herenboerderij op te starten dienen er genoeg geïnteresseerden te zijn. Middels informatieavonden worden geïnteresseerden en buurtbewoners geïnformeerd over de plannen en de mogelijkheden van de boerderij. Ook kan de herenboerderij in Boxtel bezocht worden om een indruk te krijgen hoe een herenboerderij in zijn werk gaat. De boerderij in Boxtel is de eerste herenboerderij van Nederland, die in 2016 van start is gegaan.

Zoeken naar geschikte locatie

Er is ongeveer 18 tot 20 hectare aan akkerbouwgrond nodig voor de veehouderij, de groente- en fruitteelt. Er moet gezocht worden naar een geschikte locatie om deze grond te kunnen pachten.

Zoeken naar een professionele boer/boerin

Er is een professionele boer nodig die de kennis heeft en verantwoordelijk is voor de dagelijkse werkzaamheden van de boerderij. Hij of zij zorgt voor het telen van de diverse gewassen en voor de verzorging van de dieren: kippen, de varkens en de koeien.

Meer dan de helft van wekelijkse voedselbehoefte

Het opgebrachte voedsel wordt wekelijks verdeeld onder de leden, wat neerkomt op ongeveer 60% van de wekelijkse voedselbehoefte van een huishouden. Dit betreft zowel verse producten als gekoelde producten. Te denken valt aan
  • knolgewassen, koolgroente, slasoorten, pompoenen, meerdere soorten aardappelen en diverse vergeten groenten (pastinaak, snijbiet of aardpeer).
  • fruitbomen die appels, pruimen en peren leveren.
  • Tomaten, paprika's en komkommers die in kassen worden gekweekt.
  • Eieren afkomstig van de kippen: de kippen lopen het het hele jaar vrij rond lopen, net als de koeien en de varkens.
  • Varkensvlees en rundvlees: het vlees wordt geslacht door een professionele slager en wordt vervolgens diepgevroren bewaard.

Het verschilt per herenboerderij welke gewassen er geteeld worden. Jaarlijks wordt in een teeltplan vastgelegd wat de boer gaat telen. Dit plan is afhankelijk van de wensen van de leden, het Nederlandse klimaat, van het seizoen en de mogelijkheden van de plaatselijke bodem en de gesteldheid van de grond. Gemiddeld zullen er tussen de 30 en de 60 gewassen geteeld worden op de herenboerderij.

Duurzame manier van landbouw

Een herenboerderij is een vorm van duurzame landbouw.
  • Er wordt door de boer geen gebruik gemaakt van kunstmest of chemische middelen.
  • Er wordt bij de verdeling van het voedsel geen gebruik gemaakt van (plastic) verpakkingsmaterialen.
  • Doordat voedsel rechtstreeks van het land naar de consument gaat, vervallen niet alleen de transportkosten maar ook de milieubelastende gevolgen van dit transport.
  • Omdat de voedselbehoefte vraaggestuurd is, wordt voedselverspilling tegen gegaan.
  • Overgebleven gewassen worden gebruikt als veevoer, mest van dieren wordt ingezet om bodem te verbeteren in plaats van kunstmest in te zetten (kringlooplandbouw).

Voordelen van de herenboerderij

Naast het feit dat men als herenboer zorgt voor de verbetering van de grond en de vergroting van de biodiversiteit zijn er nog een aantal andere voordelen:
  • men is (mede-)eigenaar van een boerderij
  • men weet waar het eten vandaan komt en op welke manier het geproduceerd is
  • voedsel is dagvers
  • de boerderij is een ontmoetingsplek; men ontmoet nieuwe mensen tijdens de vergaderingen, bij het halen van de voedselpakketten en bij interesse is het mogelijk om vrijwillig mee te helpen op de boerderij of deel te nemen aan activiteiten op de boerderij
© 2020 Geisha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verbrede landbouw: BoerenwinkelVerbrede landbouw is een groeiende trend in Nederland. De activiteiten die naast de hoofdtak, de boerderij, worden uitge…
Verbrede landbouwVerbrede landbouwVerbrede landbouw wordt steeds verder ontwikkeld. Maar wat is nu precies verbrede landbouw? Welke vormen zijn er? Kan oo…
Een en al Boerderij - boek van dokter StraatsmarecensieEen en al Boerderij - boek van dokter StraatsmaOense Straatsma, huisarts in ruste op Ameland, schreef 'Een en al boerderij op Ameland.' Het boek is uitgegeven door cul…
Remeker - Jersey BoerenkaasRemeker kaas is biologische kaas die wordt gemaakt op boerderij De Groote Voort in Lunteren. Voor de productie van deze…

Duloxetine: een medicijn bij o.a. depressie en/of zenuwpijnDuloxetine: een medicijn bij o.a. depressie en/of zenuwpijnVeel mensen voelen zich weleens neerslachtig. Dit kan verschillende oorzaken hebben en gaat meestal na een tijdje weer o…
Staartbeen (stuitje): functie, taken, anatomie en klachtenStaartbeen (stuitje): functie, taken, anatomie en klachtenHet onderste deel van de wervelkolom onder het heiligbeen wordt het staartbeen, stuitbeen of stuitje (Latijn: os coccygi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lumix2004, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.herenboeren.nl/
  • https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/4967471/herenboerderij-biologisch-eten-zelf-oogsten-boerderij

Reageer op het artikel "Een herenboerderij: mede-eigenaar van een boerderij"

Infoteur: Geisha
Laatste update: 14-01-2020
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!