InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Elektrisch poetsen of met de hand - wat is beter?

Elektrisch poetsen of met de hand - wat is beter?

Elektrisch poetsen of met de hand - wat is beter? Je kunt met de hand de tanden poetsen of je kunt er voor kiezen om met een elektrische tandenborstel je tanden te poetsen. Maar wat is nou eigenlijk beter? Het voordeel van een elektrische tandenborstel is in ieder geval dat deze veel sneller beweegt dan een handtandenborstel. Maar of dat ook betekent dat je daardoor beter je tanden poetst?

Tandplak

Tandplak is een plakkerig, lichtgeel laagje dat zich gedurende de dag vormt op je tanden. In tandplak zitten bacteriën die zuren produceren, deze zuren zijn slecht voor je tanden. Als tandplak niet goed verwijderd wordt, dan kan dit veranderen in tandsteen. Tandplak is de grootste veroorzaker van tandproblemen, daarom is het noodzakelijk om tandplak goed weg te poetsen.

De efficiëntste manier om tandplak te verwijderen is door te poetsen met een elektrische tandenborstel. De (ronde) kop van de elektrische tandenborstel is klein en komt daarmee op plekken in de mond die met de handtandenborstel moeilijker bereikbaar zijn. Roterende elektrische tandenborstels verwijderen meer tandplak dan een handtandenborstel door hun snelle roterende beweging.

NB. Alleen tandenpoetsen is voor het verwijderen van tandplak onvoldoende. Je bereikt met je tandenborstel ongeveer 60% van je tandoppervlak, het overige tandoppervlak zit tussen je tanden. Hier kun je het best ragertjes voor gebruiken. Deze ragers beweeg je tussen je tanden heen en weer, hiermee verwijder je de tandplak die zich heeft opgehoopt tussen de tanden.

ragers voor tanden / Bron: Hondrej, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)ragers voor tanden / Bron: Hondrej, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Hoge poetskracht

Veel druk op je tandenborstel zetten en daardoor te hard poetsen, is niet goed voor je tandvlees. Hiermee kun je je tandvlees beschadigen. Als je te hard poetst, dan kan je tandvlees zich terugtrekken, de tandhalzen komen bloot te liggen en dit zorgt voor gevoelige tanden. Teruggetrokken tandvlees kan niet herstellen, daarom is het belangrijk dat je niet te veel druk uitoefent tijdens het poetsen van je tanden.

De meeste elektrische tandenborstels geven een waarschuwing als je te veel druk uitoefent tijdens het poetsen. Hiermee voorkom je dat je last kunt krijgen van teruggetrokken tandvlees door te hard poetsen.

Welke tandenborstel is beter

Door de vele voordelen van de elektrische tandenborstel is je tanden poetsen met de elektrische tandenborstel beter dan poetsen met de handtandenborstel.
  • je verwijdert meer tandplak
  • je komt op lastig bereikbare plekken in je mond
  • je voorkomt hoge poetskracht

Verschillen tussen elektrische tandenborstels

Er zijn verschillende elektrische tandenborstels op de markt. Niet alleen qua vormgeving, maar ook de manier waarop ze bewegen. Ook kan de borstelkop anders zijn. Er zijn twee soorten elektrische tandenborstels.

Oscillerende-roterende tandenborstel

Deze tandenborstel maakt ronddraaiende heen-en-weer-gaande bewegingen. De kop van de bostel is rond.

Sonische tandenborstel

Deze tandenborstel komt een beetje in de buurt van de handtandenborstel. Deze maakt een zijwaartse heen-en-weer-beweging en heeft dezelfde vorm borstelkop als een handtandenborstel. Alleen is deze borstelkop een stuk kleiner dan de kop van een handtandenborstel.

Oscillerende-roterende of sonische tandenborstel gebruiken?

De oscillerende-roterende tandenborstel verwijdert door zijn ronde kop en ronddraaiende bewegingen meer tandplak van de tanden dan de sonische tandenborstel. De poetsresultaten van de oscillerende tandenborstel zijn dus beter dan die van de sonische tandenborstel, daarom kun je beter kiezen voor een oscillerende-roterende tandenborstel dan een sonische tandenborstel.

Batterijen of accu

Er zijn elektrische tandenborstels die op vervangbare batterijen werken en er zijn elektrische tandenborstels die werken op een accu die je kunt opladen met de bijgeleverde oplader. De tandenborstels met een accu hebben een krachtiger vermogen dan de tandenborstels met batterijen. De bewegingen van de tandenborstel met accu zijn daarom ook sneller en krachtiger dan de tandenborstel op batterijen. Daarom kun je beter kiezen voor een elektrische tandenborstel met accu dan een tandenborstel met batterijen.

Kinderen en elektrisch poetsen

Zodra kinderen zelf kunnen poetsen, kunnen zij ook met een elektrische tandenborstel poetsen. Er zijn elektrische tandenborstels op de markt speciaal voor kinderen. Deze zijn iets kleiner en uitgebracht in kleurrijke uitvoeringen. Als een kind tandenpoetsen geen leuke bezigheid vindt, dan kan elektrisch tandenpoetsen een kind motiveren om de tanden te poetsen.

Aanschafkosten

De aanschafkosten van een elektrische tandenborstel liggen vele malen hoger dan de kosten van een handtandenborstel. Doordat de elektrische tandenborstel beter poetst dan de handtandenborstel zullen de kosten voor de tandarts en de mondhygiënist uiteindelijk lager zijn. Het beter poetsen door de elektrische tandenborstel en de lagere kosten voor de mondgezondheidszorg maken de overweging voor de aanschaf voor een elektrische tandenborstel zeker de moeite waard.

Voor- en nadelen

De elektrische tandenborstel is de beste keus om je tanden mee te poetsen. Maar naast voordelen, heeft deze ook enkele nadelen.

Voordelen

  • Doordat de tandenborstel de poetsbeweging maakt, hoef je de tandenborstel zelf alleen maar juist op de tanden te plaatsen
  • De tandenborstel komt op lastig bereikbare plekken in de mond
  • Er zit meestal een ingebouwde timer op de tandenborstel, zo poets je nooit te kort
  • De tandenborstel waarschuwt als je te hard aan het poetsen bent

Nadelen

  • Een elektrische tandenborstel is duurder in aanschaf dan een handtandenborstel
  • De tandenborstel kan kapot gaan als je deze laat vallen
  • De trillingen kunnen niet prettig aanvoelen in de mond
© 2020 Linda1205, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Elektrische tandenborstel: voordelenElektrische tandenborstel: voordelenPoetsen met een elektrische tandenborstel heeft veel voordelen. Eén voordeel is dat elektrisch poetsen tandplak effectie…
Tandenborstel kopen: waar let je op?Tandenborstel kopen: waar let je op?Tandenborstel kopen: er zijn zeer veel verschillende soorten tandenborstels. Harde en zachter borstels, elektrisch of ee…
Goed tanden poetsenGoed tanden poetsen"Je moet je tanden wel goed poetsen hoor" is een zin die velen erg bekend in de oren zal klinken. Je tanden goed poetsen…
De onbekende gevaren van slechte mondhygiëne: tips en trendsDe onbekende gevaren van slechte mondhygiëne: tips en trendsSlecht voor je mond zorgen veroorzaakt meer problemen dan alleen een slechte adem of lelijke tanden. Volgens onderzoek z…
Een elektrische tandenborstel kopenEen elektrische tandenborstel kopenDagelijks twee maal twee minuten de tanden poetsen is een belangrijke richtlijn om je tanden gezond te houden. Iedereen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jonas Bergsten, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://zorgnu.avrotros.nl/hulp/hulpartikelen/item/elektrisch-poetsen-of-met-de-hand-wat-is-beter/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_tandenborstel
  • https://www.tandvleesinfo.nl/tandvlees-en-poetstrauma.html
  • https://www.tandartspraktijkerp.nl/mondgezondheid-encyclopedie/kindertandenborstel/
  • Afbeelding bron 1: Hondrej, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Elektrisch poetsen of met de hand - wat is beter?"

Infoteur: Linda1205
Gepubliceerd: 30-01-2020
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!