InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bewegen en gezondheid

Bewegen en gezondheid

Bewegen en gezondheid Bewegen is gezond! Deze zin, of eigenlijk meer slogan tegenwoordig, vliegt je van alle kanten om de oren. Diëtisten, artsen, psychologen, coachen en zelfs werkgevers roepen het in het rond: bewegen is gezond! Zit hier dan soms een kern van waarheid in?

Wat is gezondheid?

Gezondheid is een begrip dat lastig te definiëren valt. Gezondheid kent namelijk vele aspecten. Het is niet alleen belangrijk dat je een gezond gewicht hebt en goede voeding tot je neemt, maar ook dat je je lichaam van voldoende beweging voorziet.

Wat is gezond bewegen?

Onder gezond bewegen wordt minstens vijf dagen per week actief bewegen, gedurende een halfuur. Het soort beweging maakt niet heel veel uit, u kunt dus fietsen, hardlopen, zwemmen, dansen, tuinieren. Zelfs het huishouden kan onder beweging vallen, wanneer u dit intensief doet. Het is niet persé nodig dat het bewegen in hetzelfde halfuur plaatsvindt, het gaat om de som van alle beweging.

Waarom is bewegen gezond?

Bewegen kent verschillende voordelen. Naast dat het ontzettend gezellig kan zijn wanneer je het samen doet, bouw je ook een betere conditie op welk effect je terug vindt in onder andere je humeur, lichamelijke conditie en uitstraling.

Bewegen en slaap

Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat je een betere slaap krijgt. De spieren zijn ontspannen en je valt sneller in slaap. Bovendien sta je s'morgens weer uitgerust en opgewekt op.

Bewegen en minder kans op overgewicht

Wanneer je beweegt heeft je lichaam veel energie nodig. Deze energie haalt je lichaam uit eten. Wanneer je beweegt en een gezonde hoeveelheid calorieën binnenkrijgt heeft je lichaam op een gegeven moment deze calorieën verbruikt en gaat het energie halen uit eerder opgeslagen vet. Hierdoor pak je de strijd tegen overgewicht aan met afvallen als gevolg.

Bewegen en minder kans op suikerziekte

Uit onderzoek is gebleken dat regelmatig bewegen een positief effect heeft op de langetermijn effecten van suikerziekte. Door lichaamsbeweging worden je lichaamscellen gevoeliger voor insuline waardoor je je alvleesklier ontlast.

Bewegen en bloeddruk en cholesterol

Een hoge bloeddruk kan verlaagd worden door het schoonhouden van de aderen. Wanneer de aderen vol zitten met bijvoorbeeld plakdeeltjes kan het bloed niet goed circuleren. Wanneer je beweegt versnelt de bloedstroom waardoor de aderen schoon gespoeld kunnen worden en de bloeddruk verlaagd kan worden.
Een te hoog cholesterolgehalte ontstaat door de verwerking van verzadigd vet. Wanneer je beweegt verbrandt je vet en suiker, hiermee verlaag je je cholesterolgehalte.

Bewegen en hart- en vaatziekten

Je hart is een spier, en net als alle anderen spieren in je lichaam wordt deze spier sterker en groter door beweging. Wanneer je hart groot en sterk is, hoeft het minder hard te werken om je bloed rond te pompen. Dit verlaagt de stress voor het hart en leidt tot gezondere hart- en bloedvaten.

Rustig opbouwen van bewegen

Wanneer je niet gewend bent regelmatig en actief te bewegen is het aan te raden het bewegen langzaam op te bouwen. Het beste is op te pauzeren op het moment dat je moeite krijgt met praten als je even stopt met bewegen. Na verloop van tijd zal je merken dat je je steeds langer in kunt spannen zonder te veel buiten adem te raken. Het is beter om iedere dag 10 minuten te bewegen dan 2 keer per week 40 minuten.
Gerelateerde artikelen
Zo verlaag je de kans op hart- en vaatziektenZo verlaag je de kans op hart- en vaatziektenHart- en vaatziekten komen vooral voor op oudere leeftijd, maar dat wil niet zeggen dat het niet bij jongeren ook voorko…
Gezondheid: sporten is gezond!Iedereen weet hopelijk dat sporten goed is voor de gezondheid. Sporten heeft diverse positieve effecten op de gezondheid…
Hoeveel beweging heb je nodig?Hoeveel beweging heb je nodig?Iedereen weet dat voldoende bewegen goed voor je is. Het is gezond en je voelt je beter. Maar wanneer beweeg je genoeg?…
Gezondheid welzijn: tipsGezondheid welzijn: tipsIn onze samenleving zijn we gewend aan een leven vol welvaart. Er is meer dan genoeg eten voor iedereen en dat eten is v…
Afvallen door meer LichaamsbewegingAfvallen door meer LichaamsbewegingVeel mensen willen graag afvallen door meer lichaamsbeweging maar vinden het moeilijk om ermee te beginnen. Starten met…

Reageer op het artikel "Bewegen en gezondheid"

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-07-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!