Wat je kan doen voor personen in quarantaine Joodse visie

Wat je kan doen voor personen in quarantaine  Joodse visie Anno 2020 wordt de wereld geteisterd door het coronavirus. Omdat er nog geen vaccin is moeten mensen 1,5 meter afstand van elkaar houden om elkaar niet te besmetten. Degenen die al wel besmet zijn moeten in isolatie als ze ziek zijn of in quarantaine als ze nog niet ziek zijn maar wel andere mensen kunnen besmetten met het virus. De quarantaineperiode duurt totdat men zeker is dat de mensen niet ziek zijn. Personen die in quarantaine verblijven mogen dus geen bezoekers ontvangen. Binnen het Jodendom is het bezoeken van zieken (bikoer choliem) altijd een belangrijke mitswa (plicht). Maar bij een besmettelijke ziekte moet naar andere mogelijkheden worden gekeken om anderen veilig te helpen. In deze moderne tijd zijn er heel wat technische middelen die hierbij hulp kunnen bieden. Daarnaast is het altijd belangrijk een positieve boodschap te verkondigen terwijl negativiteit en angst vermeden dienen te worden.
Bron: Alexey Hulsov, PixabayBron: Alexey Hulsov, Pixabay

Wat is in quarantaine verblijven?

Ben je bijvoorbeeld in aanraking geweest met het coronavirus dan mag je wettelijk in quarantaine geplaatst worden. Ben je ook daadwerkelijk ziek dan word je geïsoleerd. Zowel quarantaine als isolatie zijn heftige maatregelen. De vraag is hoe ethisch is het om iemand die niet ziek is in quarantaine te plaatsen. Volgens ethicus André Krom, verbonden aan de Universiteit van Utrecht, is quarantaine alleen toegestaan als iemand ernstige schade aan iemand anders kan toebrengen. Wanneer iemand in aanraking is geweest met het coronavirus vormt hij in principe een gevaar voor anderen via hoesten, niezen of een hand geven. Als er geen ander middel is dan quarantaine dan moet voor de laatste optie gekozen worden. De quarantaine mag echter niet langer duren dan noodzakelijk, anders wordt het onethisch volgens Krom. Het is een zeer ingrijpende maatregel, zeker voor oudere en kwetsbare mensen. Ze hebben namelijk geen fysiek sociale contacten meer. Dat leidt tot eenzaamheid waar ze normaliter toch ook al vaak last van hebben. Het tast hun welzijn aan. Ook kan het stigmatiserend zijn.

Wat is bikoer choliem?

Bikoer choliem is het bezoek van zieke personen. Dit is een belangrijke mitswa binnen het Jodendom. Tijdens de coronacrisis is het bijvoorbeeld niet mogelijk om zieke besmettelijke mensen te bezoeken. Ook degenen die in quarantaine zitten en nog niet ziek zijn mogen niet bezocht worden. Er kan dus niet op fysieke wijze voldaan worden aan bikoer choliem. Toch zijn er andere mogelijkheden om sociaal contact te blijven houden met personen die in quarantaine zitten.

Zorg dat je contact houdt

Het is belangrijk om contact te houden met de persoon die in quarantaine zit. Dat kan anno 2020 op verschillende manieren veilig op afstand. Naast het gebruik van de gewone telefoon, kan je skypen, kan je WhatsApp, FaceTime of Google Hangouts gebruiken.

Bron: Peggy Marco, PixabayBron: Peggy Marco, Pixabay

Regel praktische zaken

Doe boodschappen

Bied de persoon in quarantaine aan om boodschappen voor hem of haar te doen. Dat kunnen gewone levensmiddelen zijn, maar ook ander soort boodschappen zoals het kopen of lenen van inspirerende boeken, het ophalen van een pakketje op het postkantoor, etc. Zet de boodschappen voor de deur en bel aan en neem minstens 1,5 meter afstand zodat de persoon de boodschappen binnen kan zetten.

Maak een maaltijd klaar

Maak een koshere maaltijd klaar voor degene die in huis zit en zet deze voor de voordeur en bel aan zodat de persoon de maaltijd zelf binnen kan zetten.

Stuur iets online

Om aandacht te schenken is het leuk online een kaartje te sturen. Ook kan je allerlei links delen van interessante websites. Je kan daarover praten via skype.

Onderneem religieuze activiteiten online of telefonisch

Bid samen

Volgens de Tora hebben gebeden een genezende kracht. Zelfs medische onderzoeken hebben, volgens Chabad, aangetoond dat mensen sneller genezen als ze weten dat er voor hen gebeden wordt. Joden zeggen vooral Psalmen op in moeilijke tijden. Maar het is ook mogelijk om in eigen woorden een oprecht gebed uit te spreken. Doe dit bijvoorbeeld via de telefoon of Skype.

Doe gezamenlijk Torastudie

Luister op de Chabad website of een andere Joods religieuze site gezamenlijk naar een Torales en ga daarna een discussie erover voeren. Dit geeft iemand die aan huis gebonden is het gevoel productief te zijn.

Laat de thuiszitter productief zijn

Vraag advies

Mensen die hulpbehoevend zijn vinden het meestal ook prettig om nog iets voor de ander te kunnen betekenen. Vraag daarom advies over een bepaald onderwerp waarin ze goed in thuis zijn. Dat geeft een gevoel van productiviteit bij de thuiszitter.

Help de thuiszitter opnieuw te kaderen met positief denken

Ondanks de strenge maatregel kan het in quarantaine plaatsen ook als iets positiefs worden gezien. Wijs personen die aan huis gebonden zijn op de rust die ze nu hebben. Ze kunnen tijd besteden aan zaken waar ze eerder geen tijd voor hadden. Als ze niet alleen wonen maar een gezin hebben kunnen ze tijd samen met hun gezin doorbrengen. Bovendien vervullen ze een mitswa: ze brengen de levens van andere mensen niet in gevaar.

Bron: Kalhh, PixabayBron: Kalhh, Pixabay

Help de thuiszitter vertrouwen in G'd te hebben

Volgens de Tora heeft G'd de leiding in alles. Hij weet wat Hij doet, ondanks dat mensen het niet begrijpen. G'd houdt van alle mensen. Daarom is het belangrijk om hen het geloof in G'd te doen versterken. Dit bespoedigt het herstel.

Lees verder

© 2020 Etsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Joods medische ethiek: ziekenbezoek - bikoer choliemJoods medische ethiek: ziekenbezoek - bikoer choliemIn het Jodendom wordt het bezoeken van zieken als een plicht gezien. Het is tevens een vorm van het volgen van Gods wege…
Feline Infectieuze Peritonitis (FIP) dodelijke kattenziekteFeline Infectieuze Peritonitis (FIP) dodelijke kattenziekteJe schrikt je rot. Je kat is ziek met veel vage klachten die niet direct te plaatsen zijn. Je gaat naar de dierenarts en…
SARS-coronavirus: symptomen, oorzaken en behandelingSARS-coronavirus: symptomen, oorzaken en behandelingSARS (Severe Acute Respiratory Syndrome, vertaald: ernstig acuut ademhalingssyndroom) is een infectieziekte die gepaard…

Slaaphygiëne: adviezen, betekenis, maatregelen en regelsSlaaphygiëne: adviezen, betekenis, maatregelen en regelsSlaaphygiëne staat voor een aantal gedragsregels en adviezen waardoor je beter zal slapen. Er zijn veel factoren die de…
Tramadol  een krachtige pijnstiller met veel bijwerkingenTramadol een krachtige pijnstiller met veel bijwerkingenTramadol is een opioïde analgeticum, lijkend op morfine. Deze relatief sterke pijnstiller is tevens een effectieve hoest…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: IXimus, Pixabay
  • https://www.rivm.nl/video-verschil-tussen-isolatie-en-quarantaine
  • https://www.scientias.nl/door-het-coronavirus-in-quarantaine-hoe-onethisch-is-dit/
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/609352/jewish/Visiting-the-Sick.htm
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/383786/jewish/Bikur-Cholim-Visiting-the-Sick.htm
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/4678191/jewish/10-Things-You-Can-Do-for-People-in-Quarantine.htm
  • Afbeelding bron 1: Alexey Hulsov, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Peggy Marco, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Kalhh, Pixabay

Reageer op het artikel "Wat je kan doen voor personen in quarantaine Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 30-03-2020
Subrubriek: Diversen
Special: Joods medische ethiek
Medische informatie…
Schrijf mee!