InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Trimbos instituut

Trimbos instituut

Trimbos instituut Wanneer je de term Trimbos instituut hoort gaat er mogelijk een belletje rinkelen. Mogelijk ook niet, de kans hierop is vrij groot wanneer je nooit (in)direct te maken hebt gehad met psychische en/of verslavingsproblemen. Het Trimbos instituur wil mensen informeren over de geestelijke gezondheidzorg, de verslavingszorg en de maatschappelijke zorg.

Wat is het Trimbos instituut?

Het Trimbos instituut is een nationale kennisbank voor de geestelijke gezondheidzorg, de verslavingszorg en de maatschappelijke zorg. Het Trimbos instituut wil de kennis over deze zorg verbeteren door het ontwikkelen en toepassen van kennis door onder andere onderzoeken.

De missie van het Trimbos instituut

De missie van het Trimbos instituut is het vergroten van kennis van hulpverleners en hulpbehoevenden over de geestelijke gezondheidszorg, de verslavingszorg en de maatschappelijke zorg. Dit doet Trimbos door het monitoren en signalen van psychische en verslavingsproblemen, onderzoek te verrichten, cursussen te geven en voor te lichten.

Monitoren en signaleren van psychische en verslavingsproblemen

Een van de grootste programma's van het Trimbos instituut is het programma Epidemiologie en Nationale Monitor Geestelijke Gezondheid. Onder de hoed van dit programma voert Trimbos diverse wetenschappelijke onderzoeken uit om zo cijfers te verkrijgen over onder andere de trends, het voor komen, de gemiddelde leeftijd en de gemiddelde duur van diverse psychische en verslavingsproblemen. Aan de hand van deze onderzoeksgegevens kan men nieuwe behandelingen en interventies ontwikkelen.

Cursussen

Aan de hand van onderzoeksrapporten ontwikkeld Trimbos soms een cursusprogramma voor leraren, maatschappelijk werkers, beleidsmakers, politici en andere professionals. Hierdoor kan men de strijd tegen bepaalde psychische en verslavingsproblematiek met beide handen aanpakken.

Voorlichten

Het Trimbos Instituut geeft ook voorlichting op andere scholen, recreatiecentra en buurthuizen over de psychische en verslavingsproblemen waar men mee te maken kan krijgen, bij zichzelf of in de naaste omgeving. Trimbos biedt de mensen een aantal handvatten om adequaat met zich mogelijk voordoenende problemen om te gaan. Men biedt bijvoorbeeld drugsinfo om excessief drugsgebruik vroegtijdig onder ogen te zien en er iets aan te doen.

Special

Bezoek ook mijn special Alcoholprobleem oplossen voor meer informatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Trimbos instituut"

Infoteur: Melod
Laatste update: 04-10-2008
Subrubriek: Diversen
Special: Alcoholverslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!