Postmortale zorg: behandelingen voor een overledene

Postmortale zorg: behandelingen voor een overledene Postmortale zorg is een specialisme dat zich bezighoudt met het verzorgen en behandelen van een overledene met als doel nabestaanden de kans te geven afscheid van hun dierbare te nemen. Er zijn verschillende manieren om het stoffelijk overschot te behandelen. Met postmortale zorg kan bijvoorbeeld verkleuring van het stoffelijk overschot worden hersteld of geremd maar ook de snelheid waarmee het lichaam ontbindt. Dit kan nabestaanden helpen bij het accepteren en het verwerken van het verlies. Door het stoffelijk overschot op de juiste manier te behandelen wordt het nabestaanden mogelijk gemaakt hun dierbare te herkennen maar het maakt het de nabestaanden vaak ook mogelijk om hun dierbare tot de uitvaart thuis op te baren. De staat van het stoffelijk overschot is bepalend voor de zorg die wordt geboden.

Postmortale zorg

Postmortaal betekent na de dood. Postmortale zorg is de zorg die wordt geboden aan het stoffelijk overschot van een overledene. Het doel van postmortale zorg is het lichaam zodanig te verzorgen dat het voor de nabestaanden mogelijk is hun dierbare ter herkennen en op een passende manier afscheid te nemen. De diverse mogelijkheden bij postmortale zorg maken het veelal mogelijk het lichaam in goede staat te houden tot aan de uitvaart. Afhankelijk van de manier van overlijden en de staat waarin het stoffelijk overschot verkeert zijn meerdere technieken en behandelingen toe te passen bij de verzorging van de overledene.

Veelgebruikte technieken en behandelingen bij postmortale zorg

  • Reconstructie
  • Airbrush
  • Thanatopraxie
  • Buikpunctie of lichaamsdrainage
  • Bodyseal
  • Haarverzorging

Reconstructie

Reconstructie wordt vaak toegepast als er sprake is van een ongeval, zelfdoding of moord. In deze gevallen is het lichaam van de overledene vaak dusdanig aangetast of verminkt dat het voor de nabestaanden lastig is om hun dierbare te herkennen. Doel van de reconstructie is behalve de herkenning voor de nabestaanden ook dat een overledene toonbaar kan worden opgebaard en er dus echt afscheid van de overledene kan worden genomen.

Airbrush

Bij de airbrushtechniek wordt camouflagemake-up verneveld met een klein luchtpistooltje. Door deze methode is verkleuring van het lichaam dusdanig te herstellen dat het lichaam weer goed toonbaar opgebaard kan worden. Voorbeelden waarbij de airbrushtechniek wordt toegepast zijn: verkleuring door een leverziekte, een blauw oog na een trauma maar ook kinderen die door een meningokokken-bacterie zijn overleden. Bij de meningokokken-bacterie zijn er op de huid kleine puntbloedinkjes zichtbaar.
De airbrushtechniek maakt het tevens mogelijk om nog foto's van de overledene te maken. Met de airbrushtechniek kan zelfs op het laatste moment voor de uitvaartplechtigheid nog wat verkleuring worden gecamoufleerd.

Thanatopraxie

Door gebruik te maken van de thanatopraxie-behandeling is het koelen van het lichaam van de overledene minder vaak nodig. Het bloed in het lichaam van de overledene wordt in dit geval vervangen door een chemische vloeistof. Hierdoor wordt het ontbindingsproces afgeremd met het doel het lichaam toonbaar te houden tot de uitvaart. Ook ziet het lichaam van de overledene er vaak minder blauw uit. Het resultaat van thanatopraxie is wel afhankelijk van een aantal factoren, zoals het gewicht van de overledene, eventueel medicijngebruik, de doodsoorzaak en het aantal dagen tot aan de uitvaart.

Buikpunctie of lichaamsdrainage

Bij een buikpunctie worden lichaamsvloeistoffen en gas uit het lichaam van de overledene weggezogen. Dit gebeurt via een kleine incisie in de buikholte. Bacteriën groeien snel in lichaamsvloeistoffen en zij kunnen ervoor zorgen dat een stoffelijk overschot sneller ontbindt. Door na de lichaamsdrainage een vloeistof in de borstkas en buik te spuiten zal de groei van bacteriën worden geremd. Vaak kan de overledene na de lichaamsdrainage probleemloos worden opgebaard tot aan de uitvaart.

Bodyseal

Bodyseal is een lijkzak van metaalfolie die volledig lucht-, damp-, zicht- en vloeistofdicht wordt afgesloten. Vaak wordt een bodyseal toegepast bij mensen die besmet zijn met bijvoorbeeld tuberculose of Covid-19 maar ook mensen die om uiteenlopende redenen niet meer toonbaar zijn. Onaangename (ontbindings-)geuren worden hiermee gecamoufleerd. Bij besmettelijke ziektes is bodyseal een uitkomst omdat het gevaar voor de omgeving hiermee een stuk gereduceerd wordt.

Koelen van het lichaam blijft echter wel noodzakelijk bij bodyseal omdat de ontbinding van het lichaam niet wordt geremd bij deze vorm van zorg. Als bodyseal wordt toegepast is het niet meer mogelijk de overledene te zien maar het lichaam kan wel thuis of in een uitvaartcentrum worden opgebaard.

Haarverzorging

Bij overledenen die een operatie hebben ondergaan waarbij een deel van het haar verloren is gegaan is haarverzorging een uitkomst. Er wordt zoveel mogelijk geprobeerd gebruik te maken van het eigen haar van de overledene. Ook wenkbrauwen, snorren en baarden die beschadigd zijn kunnen zo worden hersteld.
© 2020 Writer-tm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het proces van uitvaartverzorgingHet proces van uitvaartverzorgingEens komt de dag dat een mens sterft en nadat iemand overleden is, willen familie en kennissen nog een laatste keer afsc…
Wat is een uitvaartverzekering?De kosten voor een uitvaart of begrafenis stijgen elk jaar flink. Er is een mogelijkheid om jezelf, maar vooral je nabes…
Een erfenis kan ook bestaan uit schuldenBij het verkrijgen van een erfenis, kunt u naast bezittingen ook schulden krijgen. Indien u een erfenis ontvangt, bestaa…
Terbeschikkingstelling van de medische wetenschapTerbeschikkingstelling van de medische wetenschapSoms ziet u het op een rouwbrief staan: "Hij heeft zijn lichaam ter beschikking van de medische wetenschap gesteld." Dez…

Hypodermoclyse (subcutane vochttoediening)  werkwijzeHypodermoclyse (subcutane vochttoediening) werkwijzeHypodermoclyse wil zeggen het toedienen van vocht in het onderhuids bindweefsel, ofwel subcutaan. Deze methode wordt geb…
Zalf of gel tegen jeuk door de eikenprocessierupsZalf of gel tegen jeuk door de eikenprocessierupsDe eikenprocessierups kan bij mensen hevige jeuk veroorzaken. Wanneer de brandhaartjes van de eikenprocessierups in cont…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Soumen82hazra, Pixabay
  • www.specialdeathcare.nl, geraadpleegd op 09-07-2020
  • Het boek: altijd werken in emotie van Edwin Spieard geraadpleegd op 09-07-2020

Reageer op het artikel "Postmortale zorg: behandelingen voor een overledene"

Infoteur: Writer-tm
Gepubliceerd: 28-07-2020
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!