Rouwdoula: steun en toeverlaat rondom het overlijden

Rouwdoula: steun en toeverlaat rondom het overlijden Als het moment van overlijden nadert of als iemand net is overleden is steun hard nodig. Als bekend wordt dat iemand niet meer zal herstellen moet er veel geregeld worden en dat in een periode waarin emoties zoals angst en verdriet vaak volop aanwezig zijn. Juist als emoties de boventoon voeren is het lastig om weloverwogen beslissingen te nemen en helder na te denken. Hoe welkom is dan een rouwdoula die meedenkt en meeleeft en vooral taken uit handen neemt. Zo kan er met vertrouwen worden toegewerkt naar een definitief afscheid dat mede door de hulp van de rouwdoula volledig naar wens kan plaatsvinden.

Wat is een rouwdoula

Het woord doula betekent "dienende vrouw"' in het Grieks. Een doula is opgeleid om niet-medische ondersteuning te bieden in de zin van praktische en mentale steun. De term rouwdoula is min of meer bedacht door Patty Duijn. Zij deed vrijwilligerswerk in een hospice en ontdekte daardoor dat ze haar vaste baan in de financiële dienstverlening wilde verruilen voor een baan in de uitvaartbranche. Ze werd uitvaartbegeleider in de palliatieve zorg maar haar werk was zo veelzijdig dat ze door een cliënt werd gewezen op de term doula. Het woord rouwdoula was toen snel geboren en Patty Duijn werd in 2019 de eerste rouwdoula.

Wat doet een rouwdoula

Een rouwdoula coacht gezinnen in de periode rondom een overlijden. Bij een overlijden is het belangrijk om goed afscheid te kunnen nemen. Dit geldt zowel voor een patiënt die weet dat het einde nadert als voor de naasten die het zonder hun dierbare zullen moeten stellen. Goed afscheid kunnen nemen en alles goed en volledig naar wens regelen kan zorgen voor wat rust in een roerige periode. Bij overlijden wordt er niet alleen afscheid van het leven genomen maar ook van elkaar. Een vaak moeilijk proces waarbij een rouwdoula een grote rol kan vervullen. Rouw minder rauw maken het en verlies wat proberen te verlichten. Een uitdagende maar dankbare taak.

Uitgebreide vorm van zorgverlening bij verlies en rouw

Over het algemeen heeft een uitvaartleider de taak in overleg met de betrokkenen de uitvaart te regelen en in goede banen te leiden maar vaak stopt het contact vrij snel als de uitvaart achter de rug is. Een rouwdoula heeft een opleiding gevolgd op het gebied van stervensbegeleiding, verlies, uitvaartverzorging en rouw en heeft daardoor kennis van alle materie die in de periode van zowel ziekte, overlijden en de fase van rouw na het overlijden aan bod kan komen. Dit maakt een groot verschil in de periode na de uitvaart. Als de dienst achter de rug is blijft een nabestaande immers alleen achter.

Hoe vul je het leven in als je zo'n groot verlies met je meedraagt en hoe zorg je dat je het leven uiteindelijk weer leuk gaat vinden zijn veelvoorkomende vraagstukken. Groot voordeel van het inschakelen van een rouwdoula is dat zij als uitvaartleider en rouwdoula tegelijk kan optreden. Voor de betrokkenen is het vaak een fijn en geruststellend idee dat ze met dezelfde persoon het hele traject doorlopen. De rouwdoula is immers van het begin tot het eind betrokken bij alles wat er bij het overlijden en verlies komt kijken. Door de betrokkenen in al die fases mee te maken weet zij goed wat er speelt en wat de betrokkenen nodig hebben.

Een rouwdoula is er om te ontzorgen, te steunen en mee te denken met de betrokkenen. Zodra iemand bijvoorbeeld te horen krijgt ongeneeslijk ziek te zijn moeten er vrij snel keuzes worden gemaakt omtrent de uitvaart. Voor veel mensen is het moeilijk om over de dood te praten maar doordat de dood ineens angstvallig dichtbij komt is het nodig om de mogelijkheden te bespreken en keuzes te maken. Dit vergt de nodige aandacht, tijd en rust en hier is een rouwdoula de juiste persoon voor.

Een rouwdoula kan bijvoorbeeld helpen met het volgende

  • het bespreekbaar maken van de dood en de daarbij behorende emoties
  • helpen met het nemen van beslissingen en opties aandragen ten aanzien van de uitvaart. Dit kan ook door bijvoorbeeld eerst de betrokkenen in alle rust op te laten schrijven wat zij belangrijk vinden voor de uitvaart en dit vervolgens samen door te nemen
  • mentale ondersteuning bieden door een luisterend oor te bieden aan alle betrokkenen en aandacht te hebben voor de emoties van een ieder
  • samen met de betrokkenen de uitvaart regelen
  • hulp bieden bij de administratieve en financiële afwikkeling na de uitvaart
  • ondersteuning bieden in de rouwfase na het overlijden van een dierbare
  • hulp bieden bij de invulling van het leven van de nabestaanden na het overlijden van een dierbare

Bron: Lars Nissen, PixabayBron: Lars Nissen, Pixabay

Hulp na het overlijden

Als de uitvaart achter de rug is vallen nabestaanden vaak in een diep gat. Ze zijn zoekende naar de zin van het leven, rouwen om het verlies en zitten vaak met veel vragen. Rouw is voor ieder persoon anders en ook de duur van rouw is per persoon verschillend. Rouw mag er zijn. Er is immers een verlies geleden en iemand wordt gemist. Bespreken wat iemand kan verwachten en antwoord geven op vragen waar nabestaanden mee zitten kan maken dat ze wat rust vinden. Tips aandragen over het invullen van het leven en hoe het verlies te dragen zijn van onschatbare waarde.

De uitingen van rouw zullen zowel lichamelijk als geestelijk merkbaar zijn. Als de betrokkenen beseffen dat rouw een heel natuurlijk iets is en dat niets gek is in die fase kan dat schelen in de verwerking. Soms neemt rouw dusdanige vormen aan dat professionele hulp moet worden ingeschakeld en ook daarin kan de rouwdoula een rol vervullen.

Lees verder

© 2020 Writer-tm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het proces van uitvaartverzorgingHet proces van uitvaartverzorgingEens komt de dag dat een mens sterft en nadat iemand overleden is, willen familie en kennissen nog een laatste keer afsc…
Basisvormen van de levensverzekeringEen uitkering uit levensverzekering is afhankelijk van het in leven zijn van de verzekerde. Bij het overlijden of bij he…
Verschil tussen overlijdensrisico- en uitvaartverzekeringVeel mensen verwarren een uitvaartverzekering met een overlijdensrisicoverzekering. Er zijn veel overeenkomsten tussen d…
Geen uitvaartpolis, ik heb een overlijdensrisicoverzekeringDe uitvaartverzekering en de overlijdensrisicoverzekeringen worden onterecht vaak als een exact gelijke verzekering besc…

Sander de Hosson: initiator empathische terminale zorgSander de Hosson: initiator empathische terminale zorgSander de Hosson is een longarts die zich met passie heeft ingezet voor de empathische palliatieve zorg in Nederland. Wa…
Uitvaartcatering: veelzijdige dienstverlening na uitvaartUitvaartcatering: veelzijdige dienstverlening na uitvaartUitvaartcatering is een veelzijdige vorm van dienstverlening voor de nabestaanden en gasten tijdens het samenzijn na een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Steinchen, Pixabay
  • https://hofuitvaartzorg.nl/rouwdoula/
  • https://rietveldrouwenverliesbegeleiding.nl/rouwdoula/
  • https://www.nporadio1.nl/boeken/17464-rouwdoula-zorgt-voor-mentale-hulp-en-begeleiding-voor-en-na-de-dood
  • https://www.pattyduijn.nl/financieel--administratief
  • https://www.ad.nl/binnenland/rouwdoula-patty-leert-nabestaanden-omgaan-met-de-dood~a8be6498/
  • Afbeelding bron 1: Lars Nissen, Pixabay

Reageer op het artikel "Rouwdoula: steun en toeverlaat rondom het overlijden"

Infoteur: Writer-tm
Gepubliceerd: 20-08-2020
Subrubriek: Diversen
Special: Troost bij overlijden
Medische informatie…
Schrijf mee!