InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > HIV patienten leven langer
nieuws uitgelicht

HIV patienten leven langer

De levensverwachting van hiv-patiënten die een cocktail van remmende medicijnen krijgen, is in tien jaar tijd gestegen. Dat blijkt uit een gisteren in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift The Lance gepubliceerd Canadees onderzoek. De onderzochte therapie werd in 1996 geïntroduceerd. De wetenschappers schrijven de hogere levensverwachting toe aan de verbetering van de medicijnen die in een cocktail gebruikt worden.

Wat is HIV?

HIV is de afkorting van Humaan Immuno deficiëntie Virus. Dit virus veroorzaakt aids. Een HIV besmetting zorgt ervoor dat het afweersysteem wordt afgebroken. Dat afweersysteem is het leger tegen bacteriën en virussen, en het zorgt ervoor dat er genezing plaats vind bij ziektes. Bepaalde infectie komen vaker voor bij mensen die een besmetting hebben van het HIV virus. Door die bepaalde infecties wordt vaak duidelijk dat de HIV besmetting over gegaan is in AIDS (Acquired Immune Deficiency Syndrome)

Geschiedenis

In 1981 werd voor het eerst een bepaalde longinfectie ontdekt die veel voorkwam bij homoseksuelen in Amerika. Daarbij kwam ook vaak een soort huidkanker voor (karposi sarcoom). In die tijd leek het ook alleen bij homofilie voor te komen en werd de ziekte ook anders genoemd, namelijk; GRID (Gay Relatied Immune Defciency)Toen bleek dat de ziekte ook heel veel in Afrika voor kwam en ook naar europa was gekomen werd het niet meer in verband gebracht met homoseksuelen en werd het AIDS. Men kwam er ook achter dat de besmetting via bloed en sperma contact overgedragen werd. In 1984 overleed de eerste patiënt aan de ziekte. Er zouden er nog miljoenen volgen. Er heerste een grote gekte rondom de ziekte, vooral Amerika spande wat dat betreft de kroon,Mensen werden geïsoleerd en kinderen met besmetting mochten niet meer naar school.

In de loop van de tijd zijn allerlei artiesten en hulporganisaties zich bezig gaan houden met HIV en Aids. Vanaf 1985 bestaat er een aidsfonds in Nederland en ook de Wereldgezondheidsorganisatie komt met een plan om aids te bestrijden.1 december wordt uitgeroepen als Wereld Aids dag en het symbool voor aids wordt het rode lintje. Vanaf 1991 komen steeds meer bekende mensen er voor uit dat ze zijn besmet. Een van de bekendste is toch wel Freddie Mercury van Queen die de dag voordat hij stierf bekend maakte aids te hebben.Ook Amerika ontwikkelt zich op een positieve manier.Er is zelfs op 16 juli dit jaar een wetsontwerp aangenomen in de VS voor een internationaal hulpprogramma. Zodat er drie maal zoveel geld wordt uitgetrokken voor aidshulp.

De behandeling

Een aantal jaren geleden leidde HIV bijna altijd tot aids en tot de dood. Er zijn nu veel combinatietherapieën tegen het HIV virus ontdekt die het ontwikkelen van aids tegengaan. Het HIV virus wordt in zijn weg naar aids onderbroken en aangepakt. Allerlei ingewikkelde constructies zijn daarvoor bedacht en ieder apart medicijn pakt weer zijn eigen stukje HIV-ontwikkeling aan. Door combinaties te maken (voor iedere HIV patiënt weer anders,en zeer persoonsgericht) slaagt men er steeds meer in om het virus aan te pakken. Daarbij zijn de HIV tests erg belangrijk, want hoe eerder het virus aangepakt wordt hoe beter. In 1986 wordt het eerste medicijn geïntroduceerd. Daarna en ook nog in 2008 zijn er weer een aantal hiv-remmers bij gekomen, die ook weer ieder apart weer op een stukje van de ontwikkeling van het virus werken. Het zal nog jaren duren voordat de ideale combinatie ontdekt wordt maar men is op de goede weg. Het onderzoek gaat nog altijd door.

Conclusie

Het is prachtig dat er steeds meer ontwikkeling is tegen deze vreselijke ziekte. Maar de keerzijde van deze positieve ontwikkeling is dat mensen weer noncholanter worden in hun gedrag om aids te voorkomen.En dat mensen geen donaties meer doen omdat de genezing misschien nabij is. Dat laatste is helaas nog niet zo en of het er van komt…? Laten er met zijn allen bewust van blijven dat voorkomen echt beter is dan genezen.
© 2008 - 2017 Emmie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Internetsites van aidsfonds

Reageer op het artikel "HIV patienten leven langer"

Infoteur: Emmie
Gepubliceerd: 27-07-2008
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!