InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Schizofrenie: hulpverleningsorganisaties bij schizofrenie

Schizofrenie: hulpverleningsorganisaties bij schizofrenie

Naast de professionele hulpverlening zijn er nog andere organisaties waar je veel aan kunt hebben. Ze gaan vaak uit van mensen met een psychische aandoening of hun familie. De meeste hulpverleners waarmee schizofreniepatiënten te maken krijgen behoren tot de geestelijke gezondheidszorg: psychiater, psycholoog, psychotherapeut, sociaal-psychiatrisch verpleegkundige, etc.

Organisaties die zich bezighouden met schizofrenie

Anoiksis

Is de vereniging van en voor mensen met schizofrenie (Psychose Gevoeligheid Syndroom - de nieuwe naam voor schizofrenie) en mensen die door andere oorzaken psychoses doormaken. De vereniging organiseert onder meer lotgenotencontact, dus het contact met mensen die in hetzelfde schuitje zitten als jij.

Stichting Weerklank

Is er voor mensen die last hebben van het horen van stemmen. Weerklank organiseert lotgenotencontact, geeft informatie en probeert het horen van stemmen uit de taboesfeer te halen.

Ypsilon

Is er voor je familie en andere mensen die veel voor je doen. Ypsilon geeft informatie en advies en organiseert bijeenkomsten voor familieleden. Bijzonder zijn de trainingen 'interactie vaardigheden', waar familieleden leren hoe ze het beste kunnen communiceren met iemand met schizofrenie. Ypsilon werkt veel samen met Anoiksis.

Stichting Nu voor Later

Gaat uit van Ypsilon en richt zich op de zakelijke problemen die door schizofrenie kunnen ontstaan. Nu voor Later biedt informatie, persoonlijke adviezen en praktische steun. Bijzonder is dat Nu voor Later desgewenst het financiële beheer van mensen met schizofrenie kan doen, op basis van een door de rechter opgelegde bewindvoering.

Stichting Labyrint-In Perspectief

Helpt familieleden van mensen met een psychische aandoening. Het gaat hierbij om alle psychische aandoeningen, dus niet alleen schizofrenie. De Stichting helpt onder meer door informatie te geven en lotgenotencontact te organiseren.

Landelijke Stichting Ouders en Verwanten van Drugsgebruikers

Wil de naasten van drugsgebruikers weerbaarder maken door de zelfhulp te stimuleren: zichzelf leren beschermen tegen de negatieve gevolgen van drugsgebruik.

Stichting Pandora

Komt op voor iedereen met een psychische aandoening. De aandacht ligt vooral bij de maatschappelijke positie van deze mensen. Pandora organiseert bijzondere activiteiten, zoals de Pandora Depressielijn. Pandora heeft veel informatie, onder meer over medicijngebruik.

Cliëntenbond Geestelijke Gezondheidszorg

Komt op voor iedereen met een psychische aandoening. Bijzonder is dat de Bond van en voor mensen is die persoonlijk met een psychische aandoening te kampen hebben gehad.

Schizofrenie Stichting Nederland

Is in 1989 opgericht en heeft als belangrijk doel het verbeteren van de zorg voor mensen met schizofrenie.

Kenniscentrum Schizofrenie

Is opgericht in 2004. Het belangrijkste doel is het verbeteren van de hulpverlening door kennisoverdracht. Via cursussen, nascholing en dergelijke wil het centrum hulpverleners voorzien van op wetenschappelijk gebaseerde kennis over schizofrenie en de zorg voor mensen met schizofrenie.

Nationaal Fonds Geestelijke Volksgezondheid

Komt al heel lang op voor mensen met psychische problemen. Het fonds geeft subsidies aan allerlei projecten in de geestelijke gezondheidszorg en verzorgt veel voorlichtingsmateriaal en enkele websites, waaronder www.psychowijzer.nl.

Overzicht hulpverlening schizofrenie

Er is veel hulp beschikbaar, zowel voor de patiënt als voor de familie. De hulp sluit echter niet altijd goed op elkaar aan. Dit kan tot gevolg hebben dat je geen of verkeerde hulp krijgt. Het kan ook leiden tot overbelasting van je familie of andere mensen die veel voor je doen. Gelukkig verbetert de organisatie van de hulpverlening wel. Stap voor stap werken hulpverleners toe naar een organisatie, waarin jij en je familie begeleiding krijgen van een vast behandelteam dat zich actief met de je bezighoudt.

De meeste hulpverleners waarmee je te maken krijgt behoren tot de geestelijke gezondheidszorg (GGZ): psychiater, psycholoog, psychotherapeut, sociaal-psychiatrisch verpleegkundige, mensen die veel weten over verslaving, etc. Ook de huisarts kan een belangrijke rol spelen. Deze heeft een bijzondere positie in de gezondheidszorg: hij of zij is een soort toegangspoort tot de rest van de gezondheidszorg. Verder krijg je te maken met mensen buiten de gezondheidszorg, zoals een maatschappelijk werker, mensen van de woningbouwvereniging of mensen van politie of justitie.

De hulp is op verschillende manieren georganiseerd. Centraal staan de GGZ-instellingen. Daar kun je terecht voor trainingen, psychotherapie, dagbehandeling en opname. Als je kampt met een verslaving kun je met de verslavingszorg te maken krijgen. Handig zijn ook de telefonische hulpdiensten, waaronder de hulp- en infolijnen van Anoiksis en Ypsilon. In geval van acute nood kun jij of de mensen om je heen een beroep doen op de crisisdienst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schizofrenie: informatie familie van schizofreniepatiëntenSchizofrenie: informatie familie van schizofreniepatiëntenHoe moet je als familie omgaan met iemand die schizofreen is? Dit is lastig omdat het gedrag van een schizofreen nogal o…
Schizofrenie, een psychische aandoeningSchizofrenie Een psychische aandoening die behoorlijk ernstig is. Mensen horen stemmen, zien andere dingen dan de werkel…
Schizofrenie: aandoening met verstoord realiteitsbesefVan schizofrenie wordt vaak onterecht gezegd dat het gaat om mensen met een gespleten persoonlijkheid. Alsof ze twee per…
Wat heeft schizofrenie met je genen te maken?Wat heeft schizofrenie met je genen te maken?Schizofrenie komt relatief gezien niet heel veel voor. Een op de honderd mensen loopt er kans op. Toch hebben alleen al…
Bronnen en referenties
  • Zorgboek schizofrenie

Reageer op het artikel "Schizofrenie: hulpverleningsorganisaties bij schizofrenie"

Reactie

M. J. Lucht, 17-10-2011 20:10 #1
Ik ben 51 en heb schizofrenie, maar ben afgesteld op medicatie. Mijn zoon van 18 heeft het ook, en heeft hulp van Trajectum, een organisatie waar ik niet gelukkig mee ben. Kunt u mij helpen de juiste hulp voor mijn zoon te vinden. Ik wil dat hij zijn isolement doorbroken krijgt en zij kwaliteit van leven daardoor verbeterd. Reactie infoteur, 17-10-2011
U kunt contact opnemen met Anoiksis: http://www.anoiksis.nl/

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Schizofrenie
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!