InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Iedereen transpireert

Iedereen transpireert

Iedereen transpireert, de een wat meer en de ander wat minder. De meeste van ons gebruiken ook iets om de transpiratie en transpiratiegeur tegen te gaan. Wat is transpiratie exact en wat zijn de middelen?

Algemeen

Iedereen heeft zweetklieren, maar niet iedereen evenveel. Dit kan variëren van 2 tot 5 miljoen. Plaatsen waar de zweetklieren geconcentreerd zitten zijn de oksels, handpalmen en voetzolen en het voorhoofd.

Het lichaam zorgt hiermee dat de overtollige warmte van het lichaam gereguleerd wordt door de druppeltjes transpiratie. Maar bijvoorbeeld emotie kan ook transpiratie opwekken.

Transpiratie is geurloos en vocht wordt enkele malen per minuut geproduceerd. De geur van transpiratie ontstaat op de plaatsen waar de transpiratie niet gemakkelijk weg kan. De aanwezige bacteriën veroorzaken de geur. Mannen en vrouwen transpireren niet evenveel. Mannen transpireren beduidend meer dan vrouwen.

Deodorant of anti-transpirant

Door de aanwezigheid van alcohol in deodorant doodt deze weliswaar bacteriën, maar is primair een middel om de geur te verdoezelen. De deodorants op basis van chemische verbindingen pakt de transpiratiegeur aan en lost deze als het ware op.
Anti-transpirant producten heb je met verschillende uitgangspunten, maar allemaal hebben ze de basis dat de bacteriën niet hun “normale” werk kunnen doen.

Definitief van transpiratie af

Er zijn manieren om definitief van transpiratie af te komen. Meestal wordt dit toegepast als iemand overmatig transpireert. Het zijn ook niet de goedkoopste oplossing, maar soms onvermijdelijk.

Hydrosuctie

Zweetklieren worden via deze wijze weggezogen. Zeker zo’n 2.500 euro.

Botox

De zweetklieren worden via deze wijze als het ware verdoofd en lamgelegd. Dit is een tijdelijke oplossing en moet ieder half jaar opnieuw gebeuren. Afhankelijk van de kliniek maar zeker zo’n 600,- euro per keer.

Wat is er zoal te koop?

Een deodorant in een geurlijn is over het algemeen een geurdeodorant en doet niet meer dan de geur verdoezelen. Mogelijk pakt aanwezige alcohol nog wat bacteriën aan, maar is beperkt.

De deodorant zonder alcohol is geschikt voor een gevoelige huid en de anti-transpirant is meestal zonder geur maar inmiddels zijn er ook met een geurtje te koop (bijv. Voque).

Handig om mee te nemen is de deodorant die over de kleding gespoten kan worden en relatief nieuw zijn de deodorants die geen witte strepen achterlaten op de kleding (bijv. Sanex).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vragen en antwoorden over transpiratieHet hele jaar door transpireren we, het ene seizoen iets meer dan het andere. Waarom transpireren we eigenlijk? Hoeveel…
Tips tegen zwetenZweten of transpireren is een natuurlijk proces dat als doel heeft om ons lichaam af te koelen. Er zijn verschillende oo…
Transpireren en zweetgeur: oorzaken en oplossingenTranspireren en zweetgeur: oorzaken en oplossingenTranspireren is een heel gewone reactie van het lichaam bij warmte. De ene mens zweet meer dan de ander. Zweten kan zorg…
(Overmatig) zweten? Dit kunt u er tegen doenZweten, veel mensen hebben er last van. Eigenlijk is het goed dat we zweten, het zorgt dat ons lichaam op een bepaalde t…
Overmatig transpireren kun je voorkomenOvermatig transpireren kun je voorkomenBijna iedereen heeft wel eens last van overmatig zweten. Dat kan heel vervelend zijn vooral als je in gezelschap verkeer…

Reageer op het artikel "Iedereen transpireert"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-08-2008
Subrubriek: Diversen
Special: Huidverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!