InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Antidepressiva verminderen rijvaardigheid
nieuws uitgelicht

Antidepressiva verminderen rijvaardigheid

Antidepressiva verminderen rijvaardigheid Volgens een recent onderzoek kan je rijvaardigheid verminderd zijn wanneer je auto gaat rijden terwijl je depressief bent en antidepressiva op doktersvoorschrift slikt, door de bijwerkingen antidepressiva. Typisch is echter dat dit niet op gaat voor mensen met een lichtere depressie, ondanks dat zij een antidepressivum slikken.

Depressie en concentratieproblemen

Al eerder was bekend dat een depressie concentratieproblemen kan veroorzaken en dat mensen die een antidepressivum slikken significant slechter presteren op rijvaardigheid testen, bijvoorbeeld in een simulator.

Onderzoek naar depressie en rijvaardigheid

Onderzoekster Dannewitz en haar collega's hebben 60 personen onderzocht op rijvaardigheid tijdens het slikken van antidepressiva. Zij deden dit door te proefpersonen een ritje te laten maken in een gesimuleerde auto. De helft van de proefpersonen slikte een antidepressivum, de andere helft geen medicatie.

De proefpersonen waarvan bekend was dat zij antidepressiva slikken scoorden significant slechter op de rijvaardigheidstest dan de proefpersonen die geen vorm van medicatie slikten. Volgens de onderzoekers komt dit door de slechtere concentratie en de verminderde vaardigheid om te gaan met situaties die beide hun aandacht vergen.

Wanneer men echter slechts licht depressief was en antidepressiva slikt, werd er geen verschil in rijvaardigheid met de controlegroep gevonden.

De werking van antidepressiva

Bij iemand met een depressie werkt de overdracht van prikkels tussen zenuwcellen in de hersenen niet goed meer. De neurotransmitters Serotonine en Noradrenaline horen voor deze prikkeloverdracht te zorgen. Wanneer een prikkel overgedragen wordt komt hier Serotonine of Noradrenaline vrij, afgescheiden door de 'verzender'. Bij mensen met een depressie worden deze neurotransmitters direct weer teruggebracht naar de 'verzender'. Antidepressiva onderbreken dit proces, waardoor de neurotransmitter langer in de 'ontvanger' beschikbaar blijft en daar zijn werk kan doen. Zie voor meer informatie over de exacte werking van antidepressiva het artikel "Antidepressiva: de verschillende soorten en hun werking".

Wie is de schuldige: de depressie of de medicatie?

Dit is een vraag die niet 1 2 3 te beantwoorden valt. Éen van de kernsymptomen van een depressie is namelijk een slechter concentratievermogen. Je zou echter verwachten dat óók de mensen met een lichte depressie hier (weliswaar in mindere mate) onder lijden en niet ongeveer gelijk aan de controlegroep scoren.

De antidepressiva zouden ook aangewezen kunnen worden als de schuldige, aangezien een bijwerking van diverse soorten antidepressivum een verminderd concentratievermogen en een slaperig of duf gevoel is. Maar opnieuw is het weer op z'n minst frappant te noemen dat de mensen met een lichtere depressie die medicatie slikken daar vrijwel geen hinder van onder vinden, althans, wat rijvaardigheid betreft.

Het lijkt me verstandig een vervolgonderzoek te doen naar het besturen van een auto onder invloed van een antidepressivum. Ik zou er dan voor kiezen om de gehele studie breder te maken. Sowieso wat betreft proefpersonen, 60 proefpersonen is namelijk een zeer gering aantal in het wetenschappelijk onderzoeksveld. Daarnaast zou ik mogelijke andere oorzaken in het onderzoek betrekken, zoals de leeftijd van de proefpersonen, het type antidepressivum en de meest kenmerkende diagnosecriteria per proefpersoon.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zoloft (sertraline): medicijn bij depressieZoloft (sertraline): medicijn bij depressieZoloft is een medicijn dat ingezet wordt bij de behandeling van depressieve klachten. Zoloft behoort tot de zogenaamde S…
Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaAntidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaEr zijn verschillende antidepressiva soorten. Tricyclische antidepressiva zijn een van de eerste medicijnen tegen een de…
Paroxetine (Seroxat): medicijn bij depressieParoxetine (Seroxat): medicijn bij depressieParoxetine (merknaam Seroxat) is een medicijn dat gebruikt wordt bij depressieve klachten. Paroxetine behoort tot de kla…
Afbouwen van antidepressiva, bijwerkingen en ervaringenAfbouwen van antidepressiva, bijwerkingen en ervaringenVolgens de gegevens van het CBS over 2013, slikken ongeveer 900.000 Nederlanders medicatie die tot de groep antidepressi…
Bronnen en referenties
  • http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news/fullstory_68233.html

Reageer op het artikel "Antidepressiva verminderen rijvaardigheid"

Reacties

Janneke, 15-12-2018 19:30 #2
Met medicijnen in je lijf ben je jezelf niet. Antidepressiva doen niets aan de oorzaken en de aanmaak van serotonine; zorgen alleen voor het verzetten van een paar schuifjes in je lichaam. Antidepressiva remmen ook de aanmaak van melatonine en zorgen voor verliezen aan vitaminen en mineralen. Mensen kunnen zelfs agressief worden door gebruik van antidepressiva.

Rebecca, 05-11-2014 10:35 #1
Ik denk dat het wel duidelijk is dat er geen verband is met antidepressiva, je moet daar zelfs geen vragen bij stellen. Het is toch logisch dat iemand met een zware depressie slecht scoort op een rijvaardigheidstest? Volgens mij scoren zo'n mensen slechter op alle tests. Maar om dan de antidepressiva, die ervoor zorgt dat die mensen toch nog een beetje kunnen functioneren, aan te vallen zonder bewijs? Da's een beetje zielig.

Infoteur: Melod
Laatste update: 15-12-2008
Subrubriek: Diversen
Special: Antidepressiva
Reacties: 2
Schrijf mee!