InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Mannenbesnijdenis; een walgelijke traditie
mijn kijk op

Mannenbesnijdenis; een walgelijke traditie

Vrouwenbesnijdenis wordt door intelligente mensen alom afgekeurd maar mannenbesnijdenis niet. In veel landen wordt mannenbesnijdenis wettelijk goed gekeurd terwijl vrouwenbesnijdenis verboden is. Dat feit op zich druist al in tegen de Universele Rechten van de Mens op grond van discriminatie op sekse. Er zijn meer redenen om deze gedwongen verminking van het lichaam te verafschuwen.

Inhoud:

650 miljoen besneden mannen

Eén op de vijf mannen in de wereld is besneden. Er zijn 500 miljoen moslimmannen op deze wereld besneden, samen met 120 miljoen mannen uit de V.S., 7 miljoen joden, en een handjevol mensen uit de Filipijnen, Samoa en Zuid-Korea. Verder wordt er door Australische Aboriginals en sommige Afrikaanse stammen aan besnijdenis gedaan. Besnijdenis druist in tegen de Universele verklaring van de Rechten van de Mens. Je mag iemand anders niet verminken, ook niet als het je eigen baby is.

Genitale verminking

Sinds oudsher worden mannen besneden. Een besnijdenis is een genitale verminking. De voorhuid van de penis wordt eraf gesneden. Een besnijdenis is niet zonder gezondheidsrisico´s. Vaak gebeurt het in familiekring zonder kennis te hebben van medische zaken. Het slachtoffertje, vaak nog baby, kan een infectie krijgen van dit archaïsche ritueel. De baby verliest veel bloed. Er ontstaat geheel onnodig een flinke wond op een kwetsbare plek.

Typen besnijdenis

Er zijn verschillende typen van besnijdenissen. De fundamentalistische joden snijden bijvoorbeeld een stuk meer van de voorhuid af dan de Arabische, fundamentalistische moslims. Elke vorm van besnijdenis kent een groot medisch risico. Bovendien dient het geen enkel positief doel. Ondanks vele sprookjes dat een mannenbesnijdenis zou helpen tegen aids of peniskanker zijn er nog nooit positieve uitkomsten van een besnijdenis gemeld. Integendeel; het leidt vaak tot complicaties. Vroeger konden deze de dood tot gevolg hebben. Nu wordt de gezondheidszorg ermee belast. Een ombudsman in Finland sprak het politiek correct uit: "Een operatie zonder medische noodzaak is niet verstandig."

Besnijdenis in Amerika

In de V.S. wordt vrijwel iedereen in een ziekenhuis geboren. Standaard worden in deze democratie alle jongens-baby´s verminkt door het afsnijden van de voorhuid. We kunnen concluderen dat de rechten van de mens op dit gebied niet gerespecteerd worden in de V.S., net zoals de mensenrechten op dit gebied niet gerespecteerd worden door Joden en moslims. Overigens zijn er in de V.S. veel mensen tegen de standaard-besnijdenis, net zoals veel verlichte joden en moslims tegen besnijdenis zijn. In de VS kunnen ouders tegenwoordig een besnijdenis van hun zoontje weigeren. Dan moeten ze daartoe een verzoek indienen. Momenteel dient 43% van de ouders een verzoek in om hun kindje niet te besnijden.

Religieuze oorsprong

De besnijdenis heeft een religieuze oorsprong. Egyptische priesters uit de oudheid hebben dit voor het eerst toegepast. De Joden die verdreven werden uit Egypte namen deze gewoonte mee. De besnijdenis werd altijd goed gepraat met het argument dat het 'zelfmisbruik' zou tegen gaan. Preutse gelovige bedoelen hiermee 'masturbatie'. In streng gelovige gezinnen krijgen jongeren te horen dat masturbatie slecht is. Dat kunnen moslimgezinnen, joodse gezinnen of christelijke gezinnen zijn. Een ander sprookje is dat een besneden penis schoner is. Niets is minder waar; de voorhuid beschermt de penis tegen het binnendringen van vuil.

Seks met besneden penis

Een besneden penis is veel minder gevoelig dan een onbesneden. Je zal dus veel minder van seks kunnen genieten als je penis besneden is. Dat komt omdat de onbeschermde eikel van een besneden penis een soort eeltlaagje krijgt. Bovendien doet het eerder pijn bij vrouwen. Iemand met een besneden penis zal veel meer glijmiddel moeten gebruiken. Een tweede reden waarom besneden mannen minder lekkere seks hebben is dat de voorhuid juist heel gevoelig is. Het bewegen van de voorhuid levert een zeer aangename sensatie op welke besneden mannen moeten missen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besnijdenis van jongens en meisjesBesnijdenis van jongens en meisjesHet besnijden van jongens komt vaak voor. Maar voor sommigen is het onduidelijk waarom het nou precies gedaan wordt. Dan…
Vrouwenbesnijdenis in NederlandVrouwenbesnijdernis: alleen al in een provincie als Friesland lopen een dikke 660 meisjes kans op vrouwenbesnijdenis als…
Torastudie 159: Besnijdenis – Leviticus 12:3-6Torastudie 159: Besnijdenis – Leviticus 12:3-6In Leviticus 12:3 komt de Joodse besnijdenis ter sprake. Op dit moment (begin herfst 2011) maken Joden zich grote zorgen…
Betekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaBetekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaAbram is 99 jaar oud wanneer hij van God te opdracht krijgt zichzelf te besnijden. Dit als teken van een speciale relati…
Besnijdenis bij jongens: hygienisch, maar niet zonder gevaarOver vrouwenbesnijdenis wordt tegenwoordig veel gesproken en de roep om deze genitale mutilatie uit te bannen weerklinkt…
Bronnen en referenties
  • http://www.circumstitions.com/Jewish.html
  • Foto: http://doublethink.us.com/paala/2012/07/30/out-of-100-circumcised-boys/

Reageer op het artikel "Mannenbesnijdenis; een walgelijke traditie"

Reacties

Marco Strampel, 31-01-2017 20:44 #12
Goed artikel, had ik dit maar gelezen voordat ik besneden was, dan had ik het niet gedaan. Ik twijfelde tussen inknippen toompje of gehele besnijdenis. Had ik dat eerste maar gedaan, ik had dus een te kort toompje en dat deed wel eens pijn bij het vrijen en voorhuid kon ik maar net tot achter de eikel krijgen in erectie. Ik ben er nu achter dat er wel 20000 zenuwuiteinden zitten in de voorhuid dus aan de binnenkant. Als dit nat wordt of je gaat het bewegen met spuug eronder dan wordt het gevoelig en voelt dit aangenaam, nu heb ik dit niet meer en dat is best frustrerend! Klaar komen lukt nog wel maar je moet wel goed je best doen, ging eerder veel makkelijker:( Dus ik heb echt wel spijt en de doktoren weten dit niet eens, de dombo's! Die van mij zei: de eikel wordt wat droger en je kan het wat langer volhouden, ja en de rest vertelde hij er niet bij, bedankt…

Arend de Wit, 18-03-2016 15:40 #11
Tendentieus geschreven artikel en inhoudelijk op onderdelen complete onzin, InfoNu onwaardig. Ondeskundig en nodeloos angst- en afkeerbevorderend van een eeuwenoude ingreep. Het zou InfoNu sieren alleen al dat "walgelijke" uit de titel te halen. Aan besnijdenis is niets "walgelijk", het ligt er aan door wie, wanneer en met welke intentie het gedaan wordt. Ben zelf trouwens ook - evenals enkele andere respondenten - ervaringsdeskundige. Reactie infoteur, 22-03-2016
Het artikel is gebaseerd op de volgende gedachte: iedereen walgt van vrouwenbesnijdenis. Terwijl mannenbesnijdenis vele malen vaker voorkomt. Waarom zou je juichen over mannenbesnijdenis als vrouwenbesnijdenis verafschuwt wordt? Het gaat om het principe: waarom zou je het menselijk lichaam willen aanpassen, en dat in de meeste gevallen vlak na de geboorte zonder dat de baby er inspraak in heeft? Is dat niet een handelingswijze die we normaliter voorbehouden aan Middelleeuwse taferelen?

Harm, 04-05-2015 20:32 #10
Wat is dit een onzinnig overdreven artikel. Hoezo is een besnijdenis een verminking? Je zegt onder het kopje Typen besnijdenis: "Elke vorm van besnijdenis kent een groot medisch risico. Bovendien dient het geen enkel positief doel." Hier heb ik twee dingen op te zeggen. Ten eerste: Besnijdenissen dienen wel degelijk een positief doel. Ik ben zelf besneden omdat mijn voorhuid te strak zat en daarom erectie pijn deed. Dat punt is dus onzin. Ten tweede: Tegenwoordig worden bijna alle besnijdenissen gedaan in ziekenhuizen. Daar bestaat bijna geen enkel risico. Reactie infoteur, 04-05-2015
Het artikel gaat over traditionele besnijdenis. Een besnijdenis met een medische reden is iets anders dan een traditionele besnijdenis zoals bij sommige religieuze groeperingen of standaard in de V.S, het geval is.

Besnijdenis in een ziekenhuis noem je veilig maar weet je wel hoeveel medische missers er per jaar plaats vinden? Bovendien worden traditionele besnijdenissen vaak niet in een ziekenhuis gedaan.

Natuurlijk is besnijdenis een lichaamsverminking. Vrijwel iedereen vindt dat besnijdenis bij een vrouw een vorm van verminking is. Waarom zou besnijdenis bij een vrouw wel lichaamsverminking zijn en bij een man niet?

Ik vind het prima dat je reageert maar wees voortaan zuinig met emotionele oordelen zoals ´onzinnig´ aangezien deze kwalificatie volgens anderen misschien juist op jouw reactie van toepassing is.

Rob Jungen, 02-01-2014 20:01 #9
Waarom is vrouwenbesnijdenis wel strafbaar en mannenbesnijdenis niet? Voor beide geldt dat dit een vorm van mishandeling/verminking is! Reactie infoteur, 03-01-2014
Inderdaad, het is een vorm van kindermishandeling onder het mom van hygiëne, religie en tradities.

Trompe, 16-06-2013 21:33 #8
Wat ik te zeggen heb is dat ik mij al gans mijn leven was met water en zeep, toch heb ik al gans mijn leven problemen met ontstekingen onder de voorhuid en aan de eikel.
Sinds 3 jaar heb ik me laten besnijden aan 47 jaar en zijn al deze zeer onaangename problemen verdwenen. Reactie infoteur, 17-06-2013
Wassen met zeep is geen goed idee, dat kan leiden tot irritaties. Hier een stukje van de site dokterdokter.nl: ´Veelvuldig wassen met zeep of andere irriterende stoffen, kunnen de huid van de
eikel irriteren. De hierdoor beschadigde huid is gevoeliger voor ontstekingen.´
Een dokter in het AMC vertelde een vrouw met kanker dat ze nooit meer zeep moest gebruiken omdat zeep tot ontstekingen en kanker kan leiden!

Alice, 06-04-2009 10:44 #7
Een goed artikel… Ik vind het niet juist dat ouders beslissen of jongens baby's besneden worden of niet. Die kinderen kunnen niet zelf beslissen en hun lichaams integriteit wordt geschonden zonder dat die kinderen zelf over de zaak nagedacht en beslist hebben…

Robert, 02-11-2008 19:22 #6
Je hebt gelijk, de voorhuid is inderdaad gevoelig. Niet bij stil gestaan omdat het bij mij dus niet zo gevoelig is. Maar dat een besnijdenis "onnodig" moet zijn vind ik vandaag de dag een beetje vreemd. Strikt genomen is er zoveel onnodig, maar toch doen we het omdat we er voordelen in zien. Liposucties zijn in de meeste gevallen ook onnodig, maar gebeurt toch en is minstens zo gevaarlijk als een besnijdenis (vorig jaar overigens nog iemand aan overleden).
Ik vind een besnijdenis bij een man niet direct een direct een genitale verminking genoemd mag worden. Natuurlijk zijn er risico's, maar in de meeste gevallen is er geen probleem. Waarom zou iemand niet besneden mogen worden als hij dat zelf zou willen? Een besnijdenis bij een jong kind, die niks gevraagd is, vind ik dan weer een ander verhaal.

Tom008 (infoteur), 27-10-2008 00:58 #5
Robert,
Een voorhuid is wel gevoelig. Bovendien beschermt een voorhuid de eikel. Een onbeschermde eikel wordt na verloop van tijd aanmerkelijk minder gevoelig. Dat chirurgen in een ziekenhuis veilig besnijden is waar. Maar het onlogisch om een penis onnodig te besnijden. In het geval van een medische noodzaak moet iemand uiteraard besneden worden. Ik begrijp uw emotionele reactie op dit controversiële onderwerp.

Robert, 26-10-2008 18:46 #4
Wat een achterlijke tekst is dit! Belachelijk, zo kort door de bocht allemaal en zo slecht geinformeerd. Een van de grootste schwalbes vind ik nog wel dat de voorhuid gevoelig zou moeten zijn. Niet dus. Het bewegen van de voorhuid over de eikel (die dus wel gevoelig is) is juist de stimulans.
Verder ben ik het er wel mee eens dat iedereen zijn eigen keuze zou mogen maken over het al dan niet besnijden. Maar een besnijdenis gedaan in een ziekenhuis is absoluut geen riskante onderneming tegenwoordig. En eventuele complicaties zijn goed te verhelpen. De auteur is kennelijk niet goed geinformeerd over de medische achtergrond of heeft simpelweg oogkleppen op.
Conclusie: voor een ziekenhuis is een besnijdenis een simpele ingreep waarbij weinig complicaties optreden. Van genitale verminking mag daar geen sprake zijn. Wat men thuis uit geloofsovertuiging doet is moeilijk te veroordelen, omdat geloof hier een grote rol speelt. Kwalijker is het als het niet goed gebeurt. Misschien moet juist de zorg hierbij helpen, zodat het goed gebeurt. Wat de auteur van bovenstaande tekst allemaal oprakelt aan medische achtergronden is pure onzin, ik raad de auteur dan ook aan om in het vervolg wat meer huiswerk te doen en de oogkleppen af te doen.

Sasati (infoteur), 03-10-2008 20:48 #3
Tom, eerlijk gezegd denk ik dat er op heel wat plekken op de wereld de mensen zich niet dagelijks wassen. Niet omdat ze 'vies' zijn, maar omdat water op veel plekken schaars is. Zie grote delen van het Midden-Oosten, Afrika, etc. In zulke gevallen is een besneden penis nog niet zo gek. In mijn ogen zitten er achter veel regels in oa de Islam, vaak hele praktische dingen, zoals het verbod op varkensvlees, het dragen van een sluier en dus ook de besnijdenis van mannen.
Overigens, in je stukje over 'besnijdenis in Amerika' heb je het eerst over joden en moslims en vervolgens over joden en arabieren, Arabieren zijn uiteraard niet altijd moslims en wanneer ze christen zijn zijn ze dus niet besneden.

Tom008 (infoteur), 19-09-2008 16:13 #2
Nee, dat is grote onzin! Onbesneden mannen zijn wel hygiënisch. Met water en zeep kun je veel bereiken tegenwoordig. Wat jij doet is mensen angst inpraten over vaginale infecties. Deze angst is nergens op gebaseerd. Ieder gezond mens wast zich elke dag dus als een besneden man dat ook doet is er totaal geen reden tot bangmakerij. Er is in de medische wetenschap geen enkel voordeel aangetoond van besnijdenis.

Demanibo (infoteur), 19-09-2008 15:48 #1
Heb je ook onderzocht, dat de niet besneden mannen onhygiënisch zijn! De bacterie blijft in de voorhuid zitten, waardoor de vrouw (na sex) een infectie kan oplopen. Dit leidt tot een vaginale infectie. Hierdoor kan een vagina van een vrouw geïrriteerd raken en herhalend pijn veroorzaken.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 12-09-2013
Subrubriek: Diversen
Reacties: 12
Mijn kijk op…
Schrijf mee!