InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hospice in Nijkerk
nieuws uitgelicht

Hospice in Nijkerk

Vrijdag, 12 december 2008 is in Nijkerk een nieuw hospice geopend door de Commissaris van de Koningin van Gelderland de heer C.G.A. Cornielje. Ruim een jaar geleden is het pand aangekocht in zwaar verwaarloosde toestand. Er is een jaar gewerkt aan de renovatie van het pand en het is een prachtig huis geworden, dat gelegenheid biedt aan 4 gasten, vanaf 18 jaar, die in een terminale fase verkeren en waaraan palliatieve zorg geboden wordt.

Nijkerk

Nijkerk is een kleine stad, een randgemeente gelegen aan de rand van de Randstad en aan de rand van de Veluwe. De gemeente Nijkerk bestaat uit de plaatsen Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken. De gemeente bestaat uit bijna 40.000 inwoners en heeft gezellige woonkernen en een prachtig buitengebied. In de stad Nijkerk vindt men werk en recreatiegelegenheid, gezellige winkels en een ruime keuze aan kerken. Inhet verzorgingshuis Arkemheen is bijna 15 jaar geleden een hospice ingericht, maar deze voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd. Mede door veel vrijwilligers uit verschillende kerken is in 2004 een werkgroep opgericht om de toekomst van het Hospice Nijkerk zeker te stellen.Deze stichting hield zich voornamelijk bezig met fondsenwerving. Van de benodigde 1,25 miljoen Euro is ruim 1miljoen binnen. Ruim een jaar geleden is het monumentale pand naast het verzorgingshuis aangekocht en inmiddels gerenoveerd.

Wat is een hospice

Een hospice is een huis, waar de verzorging is ingesteld op mensen voor wie geen genezing meer mogelijk is. De kwaliteit van leven is het belangrijkst. Er is ruimte voor de zieke en zijn familie, vrienden en bekenden. Men wil een vriendelijk en gastvrij thuis bieden en samen met de zieke de laatste fase invulling geven. De gasten in het hospice hebben over het algemeen een levensverwachting van 1 tot 3 maanden. Dat betekent echter niet, dat het verblijf niet langer kan duren. In het algemeen probeert men aan de wensen van de gast tegemoet te komen en zo zijn er ook geen vaste bezoektijden, juist omdat persoonlijk contact zo heel belangrijk is. Er is alle tijd , gelegenheid en ruimte om samen te zijn. In de meeste hospices kan familie tegen een geringe prijs meeëten en blijven slapen. De familie mag meehelpen met de verzorging. In alles probeert men zoveel mogelijk de thuissituatie benaderen. Er wordt voornamelijk met vrijwilligers gewerkt.

Doelstelling

De doelstelling van het hospice in Nijkerk is vanuit de Bijbelse opdracht God lief te hebben boven alles en de naaste als jezelf wil men zorg verlenen vanuit een barmhartige en dienende opstelling. Er is persoonlijke aandacht in een huiselijke omgeving. Met een goede pijn- en symptoombestrijding wil men ondersteuning bieden aan de gast en er wordt gesreefd naar een zo dragelijk en menswaardig mogelijk levenseinde. Verder wil men de nabestaanden ondersteunen en begeleiden na het overlijden van de gast.

Hospice in Nijkerk

Er zijn in het hospice 4 gastenkamers. Alle kamers hebben een eigen badkamer en toilet. De kamers hebben namen gekregen van veldbloemen, respectievelijk, klaproos, boterbloem, korenbloem en bosviooltje. Op de zolder van het gebouw is een logeerkamer voor de familie van de gasten. Verder is er kantoor/ en vergaderruimte, automatiseringsruimte, vrijwilligersruimte met bed voor de slaapwacht en een trainingsruimte voor de vrijwilligers. Rondom het huis is een ruime tuin en parkeerplaatsen. Veel vrijwilligers hebben zich jarenlang ingezet voor dit nieuwe gebouw en de komende jaren zullen zij zich met hart en ziel inzetten voor de gasten en hun familie.
© 2008 - 2018 Yellow, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De hospice: een bijna thuis huisDe hospice: een bijna thuis huisVoor mensen die hun laatste momenten willen slijten in een huiselijke sfeer, met constante zorg aanwezig.

Reageer op het artikel "Hospice in Nijkerk"

Infoteur: Yellow
Laatste update: 15-12-2008
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!