InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Joods medische ethiek: verbod dode lichaam te balsemen

Joods medische ethiek: verbod dode lichaam te balsemen

Joods medische ethiek: verbod dode lichaam te balsemen Balsemen is een behandeling van het lichaam om ontbinding uit te stellen of te voorkomen. De idee dat balsemen het lichaam in staat houdt is slecht illusoir. Het creëert een illusie van leven en verhindert dat het rouwproces zo adequaat en snel mogelijk intreedt. Binnen het Jodendom bestaat de opvatting dat het lichaam zo snel mogelijk begraven moet worden. Het lichaam wordt gezien als het beeld naar God. Het lichaam mag daarom niet misvormd worden.

Waarom balsemen mensen lichamen?

Vroeger werd balsemen geïnstitutionaliseerd om een aantal redenen:
  • Uit hygiënische overwegingen: men dacht dat een lijk een gevaar opleverde voor de gezondheid.
  • Om sentimentele redenen: familie had de illusie dat de overledene nog leefde.
  • Voor het oog: tijdens het opbaren wil men familie niet confronteren met een lijk in ontbinding.

Hoe gaat balsemen in zijn werk?

Meestal wordt een pipet in het lichaam aangebracht waarna alle gassen en vocht uit het lichaam worden gezogen. Het bloed wordt via de armen uit het lichaam gezogen. Daarna worden er welriekende kruiden via de pipet in het lichaam gepompt. Formaline wordt ingespoten om het lichaamsvlees te verharden.
Een ander methode is freezing. Er worden stoffen in de neus gespoten zodat het lichaam niet gaat stinken. Dit heeft slechts een korte werking.

Joodse visie: het rouwproces wordt door balsemen belemmerd

Binnen het Jodendom bestaat de opvatting dat het lichaam zo snel mogelijk begraven moet worden. Het lichaam wordt gezien als het beeld naar God. Het lichaam mag daarom niet misvormd worden. Het is zelfs verboden binnen het Jodendom om een lichaam te balsemen, zelfs als de overledene dit wil. Balsemen is de kunst van doodsontkenning. Het rouwproces wordt zo belemmerd.

Wat zegt de Joodse wet?

Het balsemen is in strijd met de Joodse wet omdat het ontbindingsproces volgens de Talmoed deel uitmaakt van de kappara - verzoening voor de zonden van de overledene. Volgens Rabbi Mosje Sofeer zou echter de balsemmethode bij Jozef toegepast zijn ter ere van de overledenen.

Wat betreft freezing bestaat er volgens de Joodse wet onduidelijkheid waarom de ontbinding niet tegengegaan mag worden. Het is onduidelijk of het tegengaan van ontbinding verzoening voor de overtredingen van de overledene in de weg staat.

Er zijn lichte vormen van balsemen toegestaan:
  • Indien de begrafenis uitgesteld moet worden. Het beste is dan om het lichaam te wassen, te kleden en in een gesloten kist te leggen. Wanneer het lichaam in een koelcel wordt gelegd hoeft men bovendien niet bang te zijn over onaangename geuren.
  • Wanneer bovenstaande methode niet mogelijk is, dan is freezing toegestaan. Het is echter verboden bloed uit het lichaam te pompen. Is dit toch gebeurd dan moet volgens sommige rabbijnen het bloed meebegraven worden met de overledene.

Waarom werd aartsvader Jakob gebalsemd?

Jakob wilde in Israël begraven worden. Omdat de reis (van Egypte naar Kanaän) lang duurde en de temperatuur hoog was moest het lichaam gebalsemd worden. Er werden kruiden op zijn lichaam gelegd. Hij werd niet opengesneden en er werden geen organen uit zijn lichaam gehaald.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Jakob op de vlucht voor EzauJoodse Bijbel: Jakob op de vlucht voor EzauNadat Jakob de zegen van zijn vader Izaäk heeft ontvangen moet hij vluchten voor Ezau die hem wil doden. Rebekka stelt a…
Gods ontzagwekkend plan met JakobGods ontzagwekkend plan met JakobDe Midrasj stelt dat het hele verhaal van Jozef en zijn broers (de jaloezie van zijn broers, de verkoop, de gevangenscha…
Torastudie 58: Jakobs verzoek om rust - Genesis 47Torastudie 58: Jakobs verzoek om rust - Genesis 47Clichés zijn banaal maar vaak waar. Bijvoorbeeld "onwetendheid is geluk". Ben je moedeloos van al de onrechtvaardigheid…
Torastudie 63: Stierf Jakob? - Genesis (49:33)Torastudie 63: Stierf Jakob? - Genesis (49:33)In het beschrijven van het begeven van de geest van Jakob, vermijdt de Tora het gebruik van het woord vayamat (en hij st…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joods medische ethiek: verbod dode lichaam te balsemen"

Reactie

Martin Beek, 01-09-2010 08:55 #1
Uw uitleg van Balsemen is volledig onjuist. U maakt een soort mix van technieken uit de oudheid ("pipet met welriekende kruiden") en moderne begrippen (formaline). Misschien kan ik een voorstel doen voor een korte omschrijving van het hedendaagse balsemen? We leven niet meer in de middeleeuwen gelukkig. Anno 2010 zuigen we geen bloed meer uit de armen en "pompen" we geen stoffen meer in de neus. Als u er meer over wilt weten, twijfel niet om mij te schrijven!
Ben zelf balsemer EN orthodox joods, dus dat is helemaal een bijzonder geval - maar dat is minder van belang… Reactie infoteur, 20-03-2011
Mijn bron is het boek "Op het leven" van rabbijn mr. drs. R. Evers. U kunt bij de reactie aangeven hoe het dan wel moet.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-07-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Joods medische ethiek
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!