InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat doet de mondhygiënist?

Wat doet de mondhygiënist?

Wat doet de mondhygiënist? Lekker bijten in een appel, genieten van een fris glas cola... Dit is beslist niet voor iedereen zo'n pretje. De mondhygiënist krijgt vele mensen in de praktijk voor wie deze twee voorbeelden een ware kwelling kunnen zijn. Komt dit je bekend voor of heb je vaak last van bloedend tandvlees tijdens het poetsen, terugtrekkend tandvlees of een slechte adem? Dan is een bezoek aan de mondhygiënist geen overbodige luxe. Maar wat is nou precies een mondhygiënist en wat kan hij/zij voor je betekenen?

Iedereen tevreden met zijn mond?

Het is heerlijk om ongegeneerd te kunnen lachen en alles zonder problemen te kunnen eten. Maar er zijn veel mensen die last hebben van hun mond. Als je zelf nergens last van hebt sta je daar niet zo bij stil. Maar je mond is best belangrijk. Een frisse adem en schone tanden maken een mond aantrekkelijk. Het is bovendien niet alleen prettig om te zien, maar een gezonde mond is ook belangrijk voor het behoud van je eigen tanden en kiezen. Ontstoken tandvlees bijvoorbeeld kan leiden tot onherstelbare schade aan je gebit. Bij terugtrekkend tandvlees moet je je letterlijk door de zure appel heen bijten. De mondhygiënist kan in veel gevallen helpen om de problemen aan te pakken en op te lossen.

Wat doet een mondhygiënist?

Een mondhygiënist is een paramedicus, die werkt in de tandheelkundige gezondheidszorg. Vaak is een mondhygiënist verbonden aan een tandartspraktijk, maar er zijn er ook veel die zelfstandig zijn en dus een eigen praktijk voeren. Een mondhygiënist wordt ingeschakeld bij tandvleesproblemen en voor het verwijderen van tandsteen. Een mondhygiënist kan ook benaderd worden voor een meer cosmetische ingreep als het bleken van de tanden.

Wanneer naar een mondhygiënist?

Mensen die hun halfjaarlijkse controle bij de tandarts trouw bijhouden en daar hun problemen bespreken komen vaak via de tandarts bij een mondhygiënist terecht. Vaak zit een mondhygiënist in dezelfde praktijk en zijn alle relevante gegevens al aanwezig. Zo beschikt de mondhygiënist gelijk over alle gebitsgegevens en de recentste foto's. Wanneer er geen halfjaarlijkse gebitscontrole plaats vindt of bij twijfel is het raadzaam om zelf een consult bij een mondhygiënist aan te vragen in een van de volgende situaties:
  • Bij bloedend en/of pijnlijk tandvlees
  • Bij rood en gezwollen tandvlees
  • Bij terugtrekkend tandvlees
  • Bij slechte adem en/of een vieze smaak in de mond
  • Als er tandplak, tandsteen of aanslag op de tanden aanwezig is.
  • Als tanden los gaan staan of zich verplaatsen

Een gezonde mond

Een gezonde mond bestaat uit tandvlees dat strak om de tanden en kiezen heen zit, roze van kleur is en niet bloedt. De wortels van tanden en kiezen zitten via vezels aan het kaakbot vast. Dit kaakbot zorgt samen met het tandvlees en de vezels voor het houvast van de tanden en kiezen. Tussen een tand of kies en het tandvlees zit een kleine ruimte, dit wordt de pocket genoemd. In een gezond gebit is deze pocket hooguit 3mm diep en zal niet bloeden bij aanraking (bijvoorbeeld bij het poetsen of eten).

Hoe krijg je tandplak of tandsteen?

Als we eten of drinken vormt zich op de tanden en kiezen een dun laagje. Dit noemen we tandplak. Door dagelijks goed te poetsen kan deze tandplak snel verwijderd worden. Door de aanwezigheid van bacteriën en andere schadelijke stoffen in de mond verandert de samenstelling van het tandplak en raakt het tandvlees ontstoken. Als de tandplak te lang op het gebit blijft zitten, kan de tandplak door stoffen uit het speeksel hard worden en zo ontstaat tandsteen. Door zelf dagelijks goed te poetsen kan tandplak worden voorkomen. Is er echter tandsteen ontstaan, dan is een bezoek aan de mondhygiënist onvermijdelijk. Alleen die kan het tandsteen verwijderen.

Wat is Gingivitis?

Als er tandplak op de tanden en kiezen zit en dit zit net tegen het randje van het tandvlees (gingiva) aan, dan ontstaat een tandvleesontsteking. Dit wordt gingivitis genoemd. Het tandvlees wordt dan wat roder van kleur, bloedt bij het poetsen of bij een andere aanraking en zit wat losser om de tanden en kiezen heen. Bij gingivitis zal een mondhygiënist het gebit grondig reinigen en vervolgens uitgebreide instructies geven voor een dagelijkse goede reiniging.

Wat is Parodontitis?

Als tandplak langer blijft zitten, dan wordt het dus hard en wordt het tandsteen. Vaak raakt het tandvlees daardoor zwaarder ontstoken en gaat erger wijken. Zo ontstaat een diepere ruimte tussen de tanden en het tandvlees. De vezels die de tand of kies vasthouden gaan verloren en uiteindelijk kan er zelfs botverlies ontstaan. De tanden en kiezen verliezen ook hun steun en komen los te staan. Wanneer kaakbot en de vezels ook bij de tandvleesontsteking betrokken raken, dan gaat gingivitis over in parodontitis. De ruimte tussen tand en tandvlees overschrijdt dan de “gezonde” grens van 3mm en de diepte van een pocket kan zelfs oplopen van 4 tot 10 mm. De tandplak en/of tandsteen zit nu ook onder het tandvlees. Zelf reinigen kan dus niet meer. Een mondhygiënist zal de pocket schoon moeten maken. Pas dan kan het tandvlees, mits goed gereinigd, weer herstellen. Overigens gaat het hier dan wel om een uitgebreide behandeling, waarbij een zogenaamde pocketstatus zal worden gemaakt. Hierop wordt per tand/kies de diepte van de pocket geregistreerd. Aan de hand hiervan wordt een plan gemaakt. Afhankelijk van de omvang van de "schade" zullen een aantal afspraken worden gemaakt.

Bacteriologisch onderzoek

Soms herstelt het gebit zich na de behandeling niet voldoende. Er kan dan besloten worden om een bacteriologisch onderzoek uit te voeren. Hiervoor moet wat tandplak uit de pocket worden verwijderd en onderzocht. Als er bacteriën worden gevonden die er niet thuis horen, zal er een speciale antibioticakuur worden voorgeschreven.

Slechte adem en/of vieze smaak in de mond

Dit wordt bijna altijd veroorzaakt door de gingivitis of parodontitis. Als de mondhygiënist de bijbehorende behandelingen heeft uitgevoerd, dan zal ook dit probleem zijn verdwenen.
© 2009 - 2019 Martina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mijn tandvlees bloedt, hoe komt dat?Mijn tandvlees bloedt, hoe komt dat?Bloedend tandvlees kan plotseling de kop opsteken, maar bloedend tandvlees kan ook chronisch zijn. Hoe komt het dat je t…
Ontstoken tandvlees (gingivitis)Is uw tandvlees mooi roze en bloedt het nooit? Dan heeft u gezond tandvlees! Bij de meeste mensen is dit echter helaas n…
Tips voor gezond tandvlees, dat niet bloedt of ontstoken isTips voor gezond tandvlees, dat niet bloedt of ontstoken isProblemen met je tandvlees. Sommigen hebben er nooit last van en anderen tobben er hun hele leven mee. Gelukkig is er he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • https://www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-de-tandartspraktijk/beroepen-in-de-tandheelkunde/de-mondhygi%C3%ABnist

Reageer op het artikel "Wat doet de mondhygiënist?"

Infoteur: Martina
Laatste update: 30-01-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!