Joods medische ethiek: invriezen mensen/Herleving der Doden

Joods medische ethiek: invriezen mensen/Herleving der Doden De firma Alcor Life Extension Foundation in Scottsdale, Arizona, zijn cryonisten bezig met een voorschot te nemen op de onsterfelijkheid. Mensen kunnen zich voor veel geld laten invriezen in afwachting van bio-medische ontwikkelingen die hen weer tot leven kunnen wekken en de ziekte waaraan zij doodgingen, zullen kunnen genezen. Het Jodendom is hierop tegen. Het ontbindingsproces van het lichaam na het begraven draagt de kiemen van de Herleving der Doden al in zich.

Herleving der Doden

Wat moeten we voorstellen bij de Herleving der Doden? Volgens Talmoed geleerden lijkt het een beetje op het ontwaken uit de slaap. De Joodse wijzen spreken over de begrafenis als zaaien van zaad, dat na het ontbindingsproces weer opbloeit tot graan. Het is belangrijk dat de mens begraven wordt. Het ontbindingsproces staat garant voor verdere groei en ontplooiing. In de aarde wachten alle overledenen op hun nieuwe status met de komst van de Masjiach en de Herleving der Doden.

Cryonisme - invriesbehandeling

Hoe gaat invriezen in zijn werk? Zodra de patiënt is overleden wordt hij op een mobiele high-tech operatietafel gelegd. Er wordt ijskoud water rond het stoffelijk overschot gepompt. Er wordt zuurstof in de longen geperst en bloed door de aderen gepompt. Met heparine wordt de bloedcirculatie opgang gehouden. Er wordt vanuit het bovenbeen bloed afgetapt en vervangen door viaspan om transplantatie-organen te conserveren..Het lijk is nul graden Celsius en wordt in een metalen kist met ijs gelegd. In het laboratorium wordt de viaspan vervangen door glycerine, die de hersenen tegen de kou beschermt. Na een uur boort de chirurg een gaatje in de schedel om eventuele oedeem in de hersenen op te sporen. Daarna gaat het lijk in een soort plastic slaapzak en langzaam in een stikstofbad verzonken. Langzaam verlaagt men de temperatuur en na twee weken is 196 graden onder nul bereikt. Alle biologische processen zijn nu stil gezet.

Of het lichaam ooit weer gaat leven, weet niemand. Maar de voorstanders van het invriezen geloven er heilig in dat de overledene ooit weer gaat leven. Waar men nu het meest bang voor is, is een stroomstoring en de angst dat stikstof weglekt.

Mag invriezen na de dood volgens de Halacha (Joodse wet)?

Volgens het Jodendom mag het niet: een dode mag niet oneerbiedig bejegend worden. Tevens moet een dode nog dezelfde dag begraven worden. Volgens de Zohar (belangrijk Kabbalistisch boek) kan het zijn dat de ziel opnieuw in een lichaam zal komen om haar aardse taak te vervullen indien het moet boeten voor de fouten in een vorig leven (reïncarnatie). Zaak is om het lichaam zo snel mogelijk te begraven, zodat het eventueel kan verhuizen naar een ander lichaam.

Want stof zijt gij en tot stof zult gij terugkeren (Genesis 3:19)

Op grond van Genesis 3:19 stelt het Jodendom dat het lichaam in de aarde begraven moet worden. Het zondige menselijk lichaam wordt door de aarde gelouterd. Na loutering en reiniging keren de zielecomponenten weer terug naar de hogere werelden. Invriezen verhindert dit proces. Invriezen gaat ontbinding tegen, hetgeen kippoer (vergeving en verzoening) tegengaat.

Maimonides stelde dertien geloofspunten op. En de laatste daarvan luidt: "Ik geloof met volledige overtuiging, dat de Herleving der Doden zal plaatsvinden op een tijdstip dat God goeddunkt." Als God het tijdstip bepaalt, dan bepaalt Hij ook de wijze waarop. Wij mensen mogen dat niet veranderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joods medische ethiek: invriezen mensen/Herleving der Doden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: Juli 2018
Subrubriek: Diversen
Special: Joods medische ethiek
Medische informatie…
Schrijf mee!