InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Q-koorts, besmetting van dier op mens

Q-koorts, besmetting van dier op mens

Q-koorts, besmetting van dier op mens Welke kenmerken, verschijnselen en symptomen heeft Q-koorts? Q-koorts is een infectieziekte, veroorzaakt door een bacterie. Eenmaal besmet met Q-koorts lijken de klachten veel op griepklachten. Hoe raken mensen besmet met Q-koorts? Wat is tegen Q-koorts te doen? Welke dieren brengen de bacterie van de Q-koorts over op de mens? Welke kenmerken, verschijnselen en symptomen heeft Q-koorts? Wat kan je tegen Q-koorts doen? Wat is goede preventie tegen Q-koorts?

Q-koorts, overgebracht van dier op mens

De Q-koorts is een zoönose. Zoönosen zijn ziekten die van dieren op mensen worden overgebracht. De Q-koorts wordt veroorzaakt door de bacterie Coxiella burnetii.

Q-koortsbesmetting, hoe raakt de mens besmet met Q-koorts?

De mens kan via de mest en het stro van dieren besmet raken met de Q-koortsinfectieziekte. Ook inademen van besmette stofdeeltjes met de bacterie dat de Q-koorts veroorzaakt, is een grote veroorzaker van het ontstaan van de Q-koorts bij de mens.

Welke dieren brengen Q-koorts over?

  • Knaagdieren,
  • Runderen,
  • Schapen,
  • Geiten.

Kenmerken, verschijnselen en symptomen van Q-koorts bij de mens

De meeste (besmette) mensen realiseren zich niet dat ze de Q-koortsinfectieziekte hebben opgelopen. De verschijnselen, de kenmerken, van Q-koorts lijken zeer sterk op griepverschijnselen. De kenmerken openbaren zich bij de mens gemiddeld na 2 a 3 weken na besmetting met uitschieters van 6 weken.
  • Het begint met vreselijke hoofdpijn,
  • Het beeld kent een wisselend koortsverloop,
  • Koude rillingen,
  • Zweten,
  • Spierpijn,
  • Misselijkheid,
  • Diarree,
  • Overgeven,
  • Droge hoest,
  • Verminderde eetlust.
Ernstige vorm van longontsteking KAN voorkomen tijdens het hebben van de Q-koorts. In dat geval: onmiddellijk de huisarts waarschuwen!!
Bij twijfel altijd de huisarts waarschuwen! Bij vermoedens van het hebben van Q-koorts ook altijd de huisarts waarschuwen!

Kenmerk Q-koortsbesmetting bij dieren

Over het algemeen komt de besmetting bij dieren (knaagdieren, runderen, schapen en geiten) redelijk symptoomloos voor. Een kenmerk zou kunnen zijn als de dieren te veel miskramen krijgen dan het gebruikelijke beeld zou moeten zijn.

Verspreiding van Q-koorts

Q-koorts komt in de gehele wereld voor. In Nederland was er in 2007 een uitbraak van Q-koorts in de Nederlandse provincie Brabant waar veel geitenbedrijven, geitenhouders en landbouwhuisdieren zitten.
In 2008 kwam het Q-koorts veel voor in oa Gelderland. Op dit moment vreest men (LTO Nederland) een Q-koortsuitbraak in de Nederlandse provincie Overijssel.
Eind 2009 zijn er Q-koortsbesmettingen in Brabant, zelfs in West Brabant, Limburg, Overijssel, Gelderland, Friesland en er zijn 2 uitbraken van Q-koorts gemeld in België.

Hoeveel besmettingen met Q-koorts zijn er?

Ware aantallen van besmettingen zullen hoger zijn dan aangegeven. Door de griepverschijnselen zal men niet vaak op het idee komen dat het wel eens om een Q-koortsinfectieziekte gaat.
Getallen in Nederland:
  • Tussen 1998-2004: jaarlijks werden er tussen de 11 en 41 meldingen gedaan van besmettingen,
  • In 2007: melding van 140 mensen met Q-koorts in Nederland,
  • In 2009: melding van 1429 mensen die besmet zijn met Q-koorts in Nederland!

Wat te doen tegen Q-koorts?

  • Verdachte dieren werden in 2007 op beperkte schaal gevaccineerd,
  • Hygiene verbeteren in de stallen,
  • Na de uitbraak in 2007 in Noord-Brabant werden nog eens 130.000 extra dieren verplicht gevaccineerd.

Advies zwangere vrouwen en Q-koorts

Het advies aan zwangere vrouwen is om uit de buurt te blijven van dieren die besmet zouden kunnen zijn met Q-koorts en de infectieziekte kunnen overdragen, zoals:
  • Geiten,
  • Knaagdieren,
  • Runderen,
  • Schapen.
Verder moeten zwangere vrouwen absoluut GEEN rauwe melk of andere rauwe melkprodukten gebruiken!

Kan de mens een ander mens besmetten met Q-koorts?

De Q-koortsinfectieziekte en de Q-koortsbacterie zijn niet overdraagbaar van mens op mens. Mensen kunnen elkaar dus NIET besmetten met Q-koorts.

Wat is zeer besmettelijk van dieren die besmet zijn met Q-koorts?

Geïnfecteerde dieren met Q-koorts zijn over het algemeen niet ziek, maar de infectie met Q-koorts kan bij geiten vroeggeboortes en miskramen veroorzaken. Wat zeer besmettelijk is van de besmette dieren met Q-koorts zijn:
  • Urine van het besmette dier,
  • Ontlasting van het besmette dier,
  • Melk van het besmette dier,
  • Moederkoek van het besmette dier,
  • Vruchtvliezen van het besmette dier.
Besmette dieren die last hebben van miskramen en vroeggeboortes kunnen op deze manier Q-koorts verder verspreiden en de Q-koortsbacterie overbrengen op anderen.

Verplicht inenten tegen Q-koorts

Sinds April 2009 zijn veehouders die minstens 50 schapen of geiten hebben in Noord-Brabant, delen van Gelderland en Limburg, verplicht door het ministerie van Landbouw, hun dieren in te enten tegen de Q-koorts.

Preventie Q-koorts

  • Risicogroepen zoals dierenartsen, boerderijmedewerkers, veehouders, slachthuispersoneel en enz. moeten goed op de hoogte gebracht worden over alle risico´s van Q-koorts.
  • Geen rauwe melk en rauwe melkproducten consumeren.
  • Toepassing van absolute maximale hygiene rond de periode van het lammeren en kalven.

Meldingsplicht voor bedrijven met Q-koorts

De minister van LNV heeft in Juni 2008 een meldingsplicht voor bedrijven besmet met Q-koorts in het leven geroepen.

Update: Q-koorts: ruiming van besmette Q-koortsdieren die drachtig zijn, December 2009

Eind december 2009 zullen vermoedelijk 20.000 a 25.000 (drachtige!) dieren besmet met Q-koorts, worden geruimd in opdracht van de Nederlandse regering. Dieren met Q-koorts zullen in het slachthuis geslacht worden en niet bij de boer thuis. Besmette EN gezonde geiten op bedrijven met Q-koorts zullen worden geruimd, dat hebben de ministers Klink (Volksgezondheid) en Verburg (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) besloten.

Boeren met besmette Q-koortsdieren in grote zorgen!

Moeten dieren die niet besmet zijn met de Q-koortsinfectieziekte en met de Q-koortsbacterie, afgeslacht worden? Boeren met besmette dieren, die afgemaakt moeten gaan worden, zijn erg bezorgd dat hun boerenbedrijf failliet gaat als behalve de dieren die besmet zijn met Q-koorts ook de dieren die NIET besmet zijn met Q-koorts afgemaakt moeten worden. Kunnen deze dieren die niet besmet zijn ingeënt worden, om de boer een grote catastrofe te besparen? Meerderheid van de Nederlandse bevolking vind het ruimen van alle drachtige geiten een slecht idee.
Gerelateerde artikelen
Alles over de Q-koortsQ-koorts is een steeds vaker voorkomende ziekte in Nederland, het verspreid zich voornamelijk van mens op dier. Al in he…
Wat is Q koortsQ-koorts komt voornamelijk voor in het Zuiden van Nederland. Mensen kunnen via dieren besmet raken met deze bacterie. Me…
Q-koorts, er komen steeds meer gevallenQ-koorts, er komen steeds meer gevallenQ-koorts wordt door schapen en geiten aan mensen doorgegeven. Het is helaas geen onschuldige aandoening want je kunt er…
Infectieziekten bij kinderen De Zesde ziekteStel; een kindje heeft gedurende een paar dagen hoge koorts en een paar dagen na het verdwijnen van deze koorts ontstaan…
Wat te doen bij besmetting Q-KoortsWat is Q-Koorts? Q-Koorts is een infectieziekte wat afkomstig is van miskramen bij geiten. Q-Koorts kan makkelijk herken…
Bronnen en referenties
  • www.nos.nl
  • www.rivm.nl/ziekdoordier
  • http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=116,1640461&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_node_id=1948029
  • http://www.rtlnieuws.hyves.nl/
  • http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2009/05/16/aantal-besmettingen-met-q-koorts-stijgt-snel
  • http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=116,1640333&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_news_item_id=24913
  • http://www.minvws.nl/dossiers/infectieziekten/q-koorts/default.asp

Reageer op het artikel "Q-koorts, besmetting van dier op mens"

Reacties

Ilse, 07-01-2013 10:03 #5
Ik moet voor school een verslag schrijven en ik een antwoord nodig op deze vraag. Op uw site staat: Meerderheid van de Nederlandse bevolking vind het ruimen van alle drachtige geiten een slecht idee.
Waarom?

Dim Sum, 17-07-2011 18:04 #4
Een vriendin uit Nederland heeft het Q-virus.Zij heeft een kunstklep en moet voor lange tijd antibiotica slikken. Is het virus hiermee weg te krijgen. Loop ik gevaar als ik haar ontmoet? (ik heb nl ook een kunstklep)

J. M. Drenth, 10-01-2010 23:37 #3
Ik heb op een kaart van Nederland een overzicht gemaakt van alle door MKZ (2001) en Q-koorts besmette bedrijven gemaakt plus de relatie met kadaververwerkingsbedrijven en ben daar tot bijzondere ontdekkingen gekomen. Daar ik ook graag de in België besmette bedrijven eraan toe wil voegen, is mijn vraag aan U waar ik de locaties gewaar kan worden. Zijn er in België behalve Rendac in Denderleeuw nog andere verwerkingsbedrijven? Reactie infoteur, 11-01-2010
Beste J.M.Drenth,

Ik heb helaas geen gegevens over Belgie. Ik heb wel een link gevonden die hopelijk interessant is en uiteindelijk de gewenste informatie geeft!

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1040507/2009/12/10/Q-koorts-op-twee-Belgische-geitenhouderijen.dhtml

en:

http://www.afsca.be/dierengezondheid/qkoorts/

Met vriendelijke groet, Roberta

Van Roosbroeck Marie-Thérèse, 09-12-2009 12:43 #2
Belgie,
Gent, 9 december 2009
Geachte heren, mevrouwen,
In eerste instantie wist ik niet wat de Q-koorts behelst. Informatie via internet is heel intressant.De veestappel wordt regelmatig een 'kopje' kleiner gemaakt. Dat is mens zijn. Jammer genoeg. Sommige beweren dat we met teveel mensen op de aardbol leven. Een geluk dat de Top in Kopenhagen mogelijks naar blijvende oplossingen zoekt. Ik ben beschaamd om mens te zijn in deze wereld die overloopt van de lux en mensen zaols ik die lesbsich zijn fysiek, moreel, financieel en sexueel uithongeren. Ik kan niet deelnemen aan koorrepeties door deze handelswijze. Spijtig.

Ooit komen de dieren in opstand. Dat doen ze al en ze vermoorden mensen. Dat is wat het voorbeeld brengt.;

Met vriendelijke groeten,

Marie-Thérèse Van Roosbroeck Reactie infoteur, 10-12-2009
Beste Marie-Thérèse Van Roosbroeck

We mogen, als mens, inderdaad nooit, maar dan ook nooit, onderschatten hoe sterk de kracht is en kan zijn van Moeder Natuur.

Het goede voorbeeld geven hoe goed om te gaan met dieren en met de natuur begint bij je zelf. Ik hoop altijd maar dat goed voorbeeld geven, goed doet volgen!

Ik ken inderdaad meer mensen die vinden dat er te veel mensen op de Aarde rondlopen (de Club van 10 miljoen bijvoorbeeld). Er bestaan inderdaad interessante theorieen dat de Aarde en Moedertje Natuur zullen ingrijpen als de mens het te bont maakt. Er zijn echter ook theorieen dat de Aarde en Moedertje Natuur al bezig zijn met ingrijpen (Aids, Mexicaanse griep, Q-koorts, MRSA enz enz.)

Wat wij zelf kunnen doen om de Aarde een beetje leefbaarder te maken? Bij je eigen normen en waarden te blijven en respect te hebben voor alles wat leeft, groeit en bloeit!

Met vriendelijke groet, Roberta

Lenny de Bruijn, 14-08-2009 02:00 #1
Ik heb al een paar dagen hoge koots. Vooral 's-avonds/'s-nachts. 39.3
Mijn huisarts althans zijn assistent liet me weten dat het vanzelf weer overgaat. Even uitzieken, veel drinken enz. Ik vroefg of een antobioticakuur misschien zou helpen maar ze zei dat dat niet kon omdat het kennelijk om een bacterie gaat. Toch lees ik in deze site dat dit wel wordt gegeven.
Ik heb vorige week donderdag toen het zo extreem warm was gezwommen in de zevenhuizerplas bij Nesselande/Rotterdam. Ergens las ik dat daar blauwalg was geconstateerd. Jaren geleden heb ik dat ook gehad na het zwemmen in de Kralingseplas/Rotterdam. Dat merkte ik 's-avonds al en het was op de t.v. De Kralingse plas werd gesloten voor zwemmers.
Ook gefietst in die omgeving. Ik heb eigenlijk alleenmaar hoge koorts, geen hoofdpijn (meer), geen diareh enz.
Ik maak me een bettje ongerust. Misschien heeft U een antwoord?

Bij voorbaat dank,
Lenny de Bruijn Reactie infoteur, 14-08-2009
Beste Lenny de Bruijn,

Ik hoop van ganser harte dat het inmiddels weer wat beter gaat en dat de koorts wat gezakt is!

In sommige gevallen van Q-Koorts besmetting wordt inderdaad een antibioticakuur voorgeschreven, in de meeste gevallen echter niet! Lees graag de volgende link voor meer informatie wat te doen bij qkoorts besmetting:

http://www.ggdhartvoorbrabant.nl/Vragen/Infectieziekten/q-koorts/index.html

Ik raad je van harte aan, om toch even een afspraak met je huisarts zelf te maken. Laat de huisarts even naar je kiijken, misschien heeft de q-koorts niets te maken met je ziektebeeld, heel goed mogelijk dat je iets hebt opgelopen tijdens het zwemmen in de zevenhuizerplas tijdens het warme weer.

Hier heb ik nog een link voor je hoe griep te voorkomen en te bestrijden, : http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/30116-griep-voorkomen-en-bestrijden.html

Ik wens je heel veel beterschap toe en sterkte tijdens het herstel!

Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Laatste update: 11-12-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!