Vieze, slecht ruikende adem: oorzaken, behandeling & tips

Vieze, slecht ruikende adem: oorzaken, behandeling & tips Hoewel iedereen heeft wel eens last heeft van een slecht ruikende adem heerst er over dit onderwerp een beetje een sociaal taboe. Want hoeveel mensen maken er iemand attent op dat zijn of haar adem steeds maar weer onfris ruikt? Uit angst om iemand te kwetsen kiest men er vaak voor om te zwijgen. Toch is in de meeste gevallen de oorzaak van een vieze adem gemakkelijk te vinden, met name in de eet- en drinkgewoonten. Andere oorzaken kunnen een ontsteking in de mondholte zijn of problemen met de spijsvertering. Ook aandoeningen als suikerziekte of hernia van het middenrif kunnen te maken hebben met een slechte adem. Een slechte adem gaat vaak samen met het fenomeen van een droge mond. Je kan het probleem behandelen door een tongschraper te gebruiken om de bacteriën uit je mond te verwijderen of je mond te spoelen met mondwater. Hierdoor kan je snel een frisse adem krijgen. Welke tips zijn nog zoal nuttig bij de behandeling van een slechte adem?

Vieze, slecht ruikende adem: tijdelijk

Er zijn verschillende mogelijke factoren die je tijdelijk een onfrisse adem kunnen bezorgen. Meestal gaat het om je eet- en drinkgewoonten, maar ook roken kan een negatieve effect hebben op je adem. Vooral sterk ruikende voedingsmiddelen zoals ui, knoflook en allerlei kruiden kunnen een onfrisse adem veroorzaken. Hoewel look talrijke voordelen biedt voor je gezondheid, zorgt het ook steeds voor een slecht ruikende adem. Alleen al om die reden vermijden sommigen het eten van look. Ook het gebruik van alcohol en van tabak kan een tijdelijke invloed hebben op je adem.

Slechte adem: chronisch

Halitose

Als je onfrisse adem niet tijdelijk van aard is maar haast constant, dan spreekt men van langdurige onfrisse adem of halitose. In dat geval is de oorzaak meestal binnen de mondholte te vinden. De uitgeademde lucht ruikt onaangenaam wanneer ze vluchtige zwavelverbindingen bevat. Die zwavelverbindingen worden geproduceerd door bepaalde bacteriën die zich in de mondholte bevinden. Bacteriën woekeren vooral in een zuurstofarme omgeving zoals in de diepe groeven achteraan op de tong en de holle ruimten rondom de tanden.

Droge mond

Vooral als de speekselproductie vermindert nemen die bacteriën de overhand, zoals bijvoorbeeld tijdens je slaap. Vaak gaat het fenomeen van een droge mond dan ook samen met een slecht ruikende adem. Ook als de zuurtegraad in de mondholte verhoogt, voelen deze bacteriën zich in hun sas. Een ander mogelijk probleem dat aan de basis kan liggen van halitose is een ontsteking of infectie in mond of keel, zoals bijvoorbeeld een schimmelinfectie.

Oorzaken onfrisse adem

In een beperkt aantal gevallen ligt de oorzaak van een onfrisse adem niet in de mondholte, maar elders in het lichaam. Vaak gaat het om spijsverteringsproblemen waarbij een onfrisse adem deel is van een geheel van symptomen. Het kan onder meer gaan om de volgende aandoeningen of ziekten:
  • maagzweer
  • darmziekte
  • leverziekte
  • nieraandoening
  • suikerziekte
  • hernia van het middenrif
  • ontsteking op de ademhalingswegen

Behandeling en tips

Tongschraper

Bij de slecht ruikende adem gelden in de eerste plaats de gewone adviezen voor een goede mondhygiëne, zoals het regelmatig tanden poetsen en flossen. Het liefst doe je dit tweemaal per dag, of na elke maaltijd. Een andere efficiënte remedie is het gebruik van een tongschraper. Dat is een toestelletje dat speciaal ontworpen is om de diepere delen van je tong te bereiken. Dat is de plaats waar de bacteriën zich het best kunnen verschuilen. Met die tongschraper kan je de witte neerslag op je tong afschrapen en woekerende bacteriën verwijderen.
Enkele voorbeelden van tongschrapers:
  • Philips Sonicare
  • Tepe Tongschraper

Mondspray

De producten die een frisse adem beloven zoals kauwgom, mondwater en mondsprays kunnen tijdelijk verlichting van de klachten geven. Ze bezorgen je voor een tijdje een frisse adem waardoor het probleem minder zal opvallen. Ook een antibacterieel mondwater kan verlichting van de klachten brengen, en dit doordat ze de strijd aangaan met onwelriekende bacteriën in de mond.
Enkele voorbeelden van deze mondsprays of mondwaters zijn:
  • Halita Mondspray
  • Listerine Mondwater

Chloorhexidine

Als je blijft last hebben van een langdurige slecht ruikende adem ga je het best naar de tandarts. De tandarts kan grondig onderzoeken of het probleem zich in de mondholte afspeelt door alle kleine, moeilijk toegankelijke ruimten rondom de tanden na te kijken. Eventueel kan de tandarts een mondspoelmiddel op basis van chloorhexidine aanraden. Dit type mondspoelmiddel is ook verkrijgbaar zonder voorschrift.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slechte adem - wat kan je er aan doen?Slechte adem - wat kan je er aan doen?Veel mensen hebben er last van, een slechte adem. Sommige mensen hebben het zelf niet door en andere mensen denken dat z…
Een slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingenEen slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingenEen slechte adem na het eten van bijvoorbeeld knoflook is niet zo erg, maar als je altijd last hebt van een slechte adem…
Slechte adem (halitose)?Slechte adem (halitose)?Iedereen kan al wel eens last hebben van een slechte adem maar in bepaalde gevallen zijn de oorzaken ernstig. Hoe komt h…
Wat te doen aan een slechte ademWat te doen aan een slechte ademEen slechte adem kan een enorme spelbreker en afknapper voor anderen zijn. Maar vaak heeft iemand met een slechte stinke…

Alcohol vaak toegestaan bij antibioticakuurAlcohol vaak toegestaan bij antibioticakuurIn welke mate verdragen antibiotica en alcohol elkaar? Het is namelijk een misverstand dat een enkel wijntje of biertje…
Beauty: Haargroei hoofdhaarBeauty: Haargroei hoofdhaarHaar wat bij ieder menselijk lichaam hoort is van oorsprong functioneel, maar tegenwoordig scheren we het weg, laten we…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1171 (geraadpleegd op 09/08/2015).

Reageer op het artikel "Vieze, slecht ruikende adem: oorzaken, behandeling & tips"

Reactie

Mark, 29-03-2011 19:00 #1
Beste, ik heb een kronenbrug van 6 tanden gebouwd op 4 bestaande tanden. Sinds een paar dagen na deze inbouw, ettelijke jaren geleden, heb ik een onwelruikende adem. Mijn tandarts weigert te geloven dat de kronenbrug ervoor verantwoordelijk is. Nochtans weet ik van vrienden dat de geur er is na de kronenplaatsing! Mijn tandarts stuurde me naar een specialist, die besluit dat er niets aan de hand is… Toch ruik ik zelf deze vreselijke geur als ik in gesprek ben, en zie ik m'n gesprekspartner de neus ophalen! Let dus op met een kronenbrug! En raar maar waar, maar op google vind ik geen "lotgenoten". Erg vreemd!

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-06-2020
Subrubriek: Diversen
Special: Mondproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!