De plastuit: p-mate voor vrouwen, dames, meisjes

De plastuit: p-mate voor vrouwen, dames, meisjes Sinds 1999 is de plastuit oftewel de p-mate in Nederland bekend onder het Nederlandse volk. Hoe populair is de plastuit, wat is het precies en wat kun je er eigenlijk mee? De plastuit, helemaal doorgelicht! Tijdens een aflevering van Paul de Leeuw in 1999 was er een bijzondere gast bij Paul: Simone Zijp, ook wel liefkozend Moon Zijp genoemd. Simone kwam met een bijzonder voorwerp in het programma: de plastuit. En tot grote hilariteit van het publiek, demonstreerde Simone voor het oog van de camera hoe de plastuit werkte, door zelf staand te gaan plassen.

Niet nieuw

De plastuit was daarmee niet de nieuwste uitvinding, want reeds sinds 1982 was hij al in Frankrijk bekend. In 1988 ontwikkelde Simone Zijp de plastuit verder, gemaakt van gips of rubber. Rond 2000 richtte Zijp samen met Erwin Böck het bedrijf P-Company op, de afkorting van Plastuit-Company. Toen begon in grote aantallen de productie van de kartonnen plastuit.
Pinkpop was het eerste festival waar de plastuit werd gepresenteerd, met aangepaste plaszuilen voor dames. Ook in drogisterijen was de plastuit al te verkrijgen.

P-Company failliet

Het bedrijf P-Company kon de grote vraag naar de P-Mate, zoals de plastuit genoemd werd, niet bijbenen. Eind 2005 waren de schulden zo groot, dat het bedrijf faillissement aanvroeg. Het product zelf was een goede vinding en goed verkoopbaar, het was dan ook niet vreemd dat er zich al snel een overnamekandidaat meldde. De nieuwe "eigenaar" van de P-Mate was Port-O-Let Services uit Best, een bedrijf dat zich bezig houdt met de sanitaire voorzieningen op grote festivals. Verschoor, directeur van Port-O-Let, ziet vooral mogelijkheden in het buitenland voor de P-Mate.

Plastic plastuit

Ook in andere landen zat men niet stil. JBOL, gevestigd in de UK, kwam met de plastic plastuit op de markt onder de naam Wiz. In tegenstelling tot de kartonnen versie, is de plastic plastuit herbruikbaar. Het bestaat uit waterafstotend en antibacterieel materiaal. Na gebruik is uitschudden voldoende, eventueel kan het in de wasmachine in een waszakje meegewassen worden.

Geen tijd te verliezen

De plastuit is vooral handig in gebruik op festivals, waar lange rijen voor het damestoilet voor heel wat ergernis en trappelende voetjes zorgen. Geen tijdsverspilling dus. Ook qua hygiëne valt er wat over te zeggen. Het hangen boven een vieze toiletbril is hierbij niet meer nodig. Op de verschillende internetsites van de aanbiedende bedrijven wordt als optie ook het ontbreken van een toilet genoemd. Even makkelijk tegen een boom plassen, zoals de mannen dit doen. Maar let op, de boete voor wildplassen is nog altijd hoger dan de plastuit je gekost heeft.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De plastuit: p-mate voor vrouwen, dames, meisjes"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: Juni 2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!