Joods medische ethiek: bezoek een zieke / ziekenbezoek
U wilt voor "God spelen"? Dit is erg simpel. Bezoek een zieke net zoals God Abraham bezocht toen hij ziek was. Dus wanneer u een zieke bezoekt "speelt u voor God". Maar hoe bezoekt u een zieke? Ziekenbezoek (bikoer choeliem) is een mitswa (plicht) waarvoor regels gelden. Deze zijn: opmonteren, hulp aanbieden en het opzeggen van een gebed. Ook kunt u een (overleden) heilige vragen of deze voor de zieke kan bidden.
Opmonteren
Wanneer u een zieke gaat bezoeken heeft het geen zin somber te zijn of te huilen. Hier knapt niemand van op. Het beste is een beetje te glimlachen, hoop geven en wat vrolijkheid over te brengen. Leer wat zinnen uit uw hoofd zoals:
- "Wat doet zo'n vrolijk mens op deze plek?"
- "Hoe is de verzorging?"
- "Denk positief en het zal goed gaan."
Zorg ervoor dat er een glimlach op het gezicht van de zieke tevoorschijn komt.
Hulp aanbieden
Uw aanwezigheid zelf is therapeutisch. Maar de patiënt heeft ook andere noden. Probeer uit te vinden hoe u kunt helpen? Kunt u boodschappen doen? Naar de arts brengen? Kunt u het huis schoonmaken?
Zorg dat u uw bezoektijd goed uitkiest. Wanneer er een medische behandeling plaatsvindt of net heeft plaatsgevonden, is het waarschijnlijk dat de patiënt niet in de stemming is.
Wanneer u de patiënt zelf niet kunt opzoeken is het goed de naaste familie te bezoeken.
Het opzeggen van een gebed
De kamer waarin de patiënt ligt is een heilige plek. Wanneer u daar bent kunt u een gebed opzeggen voor een spoedig herstel. Wanneer u de patiënt verlaat zegt dan een psalm op of een ander gebed.
Heilig persoon kan voor u bidden; u mag NIET tot de heilige zelf bidden
Een (overleden) heilige persoon kan een gebed doen voor een patiënt. In het Jodendom is het zo dat slechts rechtstreeks tot God gebeden kan worden (dus niet via een tussenpersoon). De begraafplaats van een rechtvaardig persoon wordt echter beschouwd als heilige grond, een plaats waar iemands smeekbede tot de Almachtige wordt gehoord ten gunste van de heilige ziel verbonden met deze plek. Zo worden de graven van Rachel en Koning David door miljoenen bezocht.
Ook kan een levende heilige bidden tot God namens anderen. Het is dus wel mogelijk een andere heilige Jood te vragen namens u te bidden, maar er mag
niet tot deze persoon worden gebeden. De reden is dat alle Joden beschouwd worden als één lichaam. Om die reden kan een heilige namens u bidden. Zelfs als de heilige is overleden. Deze houdt namelijk contact met zijn studenten op aarde. De band tussen de heilige en zijn studenten is na het overlijden zelfs nog sterker dan daarvoor. De heilige wordt immers niet meer beperkt door zijn lichaam.
Heilige Joodse graven
In Israël kunt u veel heilige Joodse graven vinden. Op deze plekken komen Joden die aan de zielen van de heiligen vragen om voor hen te bidden tot God.
Een aantal heilige graven in Israël zijn o.a.:
Ari's graf, Spelonk van de Aartsvaders, Baba Sali, Olijfberg Joodse begraafplaats, Graf van Honi Hame’agel, Graf van Koning David, Graf van Maimonides, Graf van Rabbi Akiva, Graf van Rabbi Judah Nesiah, Graf van Rabbi Meir Baal Haness, Graf van Rabbi Pinhas Ben Yair, Graf van Rachel (vrouw van Rabbi Akiva), Graf van de profeet Samuel, Graf van Zechariah, Graven van de Kinderen van Israël
Graven van de Makkabbeën, Graven van de Sanhedrin, Graf van Rabbi Shimon Bar Yochai, Begraafplaats Safed, Graf van Simson, Graf van Zedekia, Graf van Jonatan Ben-Uziel