InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Aandoeningen: sekseverschillen bij hart- en vaatziekten

Aandoeningen: sekseverschillen bij hart- en vaatziekten

Welk geslacht iemand heeft, speelt vaak een rol bij verschillende aandoeningen. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om welke klachten de man, of vrouw bij een bepaalde ziekte hebben, de risicofactoren op het krijgen van de ziekte, de gevolgen en de beleving van de aandoening. Bij hart- en vaatziekten is er vaak ook een duidelijk verschil te zien tussen de twee sekses. In de meeste onderzoeken naar klachten, symptomen en risicofactoren bij hart- en vaatziekten zijn met name mannen onderzocht. Vrouwen hebben bij een aantal hart- en vaatziekten duidelijk andere klachten en symptomen, dan mannen. Hierover wordt de laatste jaren steeds meer bekend.

De verschillen tussen mannen en vrouwen bij hart- en vaatziekten.

Er zijn heel wat verschillen op te noemen tussen de man en de vrouw als het gaat om hart- en vaatziekten. Vrouwen gaan vaak anders om met een aandoening dan mannen en ze beleven het vaak anders. Maar er zijn meer verschillen tussen de man en de vrouw bij hart- en vaatziekten.
Vrouwen hebben vaker, dan mannen, pijn op de borst zonder dat het een vernauwing in de kransslagaders betreft. Ook komen hart- en vaatziekten veel minder voor bij vrouwen onder de leeftijd van 60 dan bij mannen. De vrouw is meestal 10 tot 15 jaar ouder dan de man wanneer zij voor het eerst te maken krijgt met hart- en vaatziekten. Wanneer vrouwen hart- en vaatziekten krijgen, is dat vaak na de overgang (menopauze). Voor aanvang van de overgang maakt de vrouw namelijk oestrogeen. Oestrogeen is een hormoon dat beschermt tegen de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Tijdens en na de overgang maakt de vrouw bijna geen oestrogeen meer aan en neemt het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten sterk toe bij vrouwen.

Pijn op de borst

Pijn op de borst kan het gevolg zijn van een vernauwing in een van de kransslagaders van het hart, het wordt dan angina pectoris (AP) genoemd. Wanneer mannen last hebben van pijn op de borst, is dit vaak inspanningsgebonden, bij vrouwen is dit veel minder vaak het geval. Dit betekent dat wanneer mannen gaan bewegen het hart in zuurstofnood komt en het hart daarop reageert met pijnklachten.
Bij vrouwen die jonger zijn dan 65 jaar met pijn op de borst, is het vaker niet dan wel het gevolg van angina pectoris. Wanneer een vrouw pijn op de borst heeft, is dit in 50% van de gevallen het gevolg van angina pectoris, bij mannen is dit in 90% het geval.

Risicofactoren voor hart- en vaatziekten

De risicofactoren voor het krijgen van een hart- en vaatziekte zijn bij mannen en vrouwen hetzelfde. Deze risicofactoren vergroten het risico op atherosclerose (aderverkalking). Wel is het zo dat de risicofactor Diabetes mellitus bij mannen een groter risico met zich mee brengt op het krijgen van hart- en vaatziekten dan bij vrouwen. Vrouwen leiden vaker aan angina pectoris in verhouding tot mannen. Mannen hebben vaker een hartinfarct dan vrouwen. Vrouwen hebben vaker een herseninfarct.

Het klachtenbeeld bij hart- en vaatziekten bij mannen en vrouwen

De presentatie van de klachten die horen bij een hart- en vaatziekte zijn bij mannen vaak anders dan bij vrouwen. Een goed voorbeeld hiervan is angina pectoris. Mannen hebben een veel typischere presentatie van de klachten die horen bij AP dan vrouwen.
Typische klachten zijn klachten die vaak duiden op een bepaalde aandoening, bij AP is dit bijvoorbeeld pijn op de borst uitstralend naar de linker arm. Atypische klachten zijn klachten die moeilijk te plaatsen zijn bij de aandoening waar ze bij horen. Bij AP zijn atypische klachten bijvoorbeeld een onaangenaam gevoel ergens op de borst zonder uitstraling. Bij vrouwen is AP dan ook veel moeilijker te herkennen dan bij mannen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoge bloeddruk medicatie bij risico patiënten (HVZ)Het gaat hier om patiënten met een hoger risico op complicaties door hoge bloeddruk. Een complicatie van hoge bloeddruk…
Wat is een hartaanvalEen hartaanval/hartinfarct is een veel voorkomende, dan wel niet de meest voorkomende hartziekte. Wat gebeurt er tijdens…
Hart- en vaatziekten: Belangrijkste ziekten en hun symptomenDe term "hart- en vaatziekten" is een algemene verzamelnaam voor meerdere ziekten en aandoeningen van het hart en/of de…
Pijn aan het hartPijn aan het hartPijn aan het hart komt bij veel mensen voor. Meestal wordt deze pijn gevoeld bij inspanning, inademen, uitademen, stress…
Tips bij hart- en vaatziekten: angina pectoris / hartinfarctTips bij hart- en vaatziekten: angina pectoris / hartinfarctHoe kunt u een angina pectoris herkennen en wat gebeurt er bij een hartinfarct? Hart- en vaatziekten hebben grote invloe…
Bronnen en referenties
  • E. Rubin, Farber, JL, Pathology (1999), Lippincott-Raven, Philadelphia, New York
  • H. de Vries, de Jongh, TOH, Grundmeijer, HGLM, Diagnostiek van alledaagse klachten (2003), Bohn Stafleu van Lofhum, houten
  • EH van de Lisdonk, van den Bosch, WJHM, Lagro-Janssen, ALM, Ziekten in de huisartspraktijk (2003), Elsevier gezondheidszorg, Maarssen

Reageer op het artikel "Aandoeningen: sekseverschillen bij hart- en vaatziekten"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 11-06-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Shock
Medische informatie…
Schrijf mee!