InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Orgaantransplantatie

Orgaantransplantatie

Jaarlijks worden er levens gered door middel van orgaantransplantatie. Maar dit kunnen er veel meer zijn. Niet iedereen heeft een donorcodicil. Als er iemand komt te overlijden maar de organen zijn nog bruikbaar, dan kunnen daar levens mee worden gered. In Nederland komt het nog veel te vaak voor dat iemand geen donorcodicil heeft. En als de familie uiteindelijk heeft besloten om organen af te staan, is het vaak al te laat. Dan zijn de organen niet meer geschikt omdat er te lang gewacht is.

Wat is orgaantransplantatie

Orgaantransplantatie is simpelweg gezegd: het overbrengen van een orgaan of weefsel naar een lichaam waarin dit orgaan of weefsel verloren is gegaan. Of het orgaan of weefsel is in zeer slechte staat. Dit is natuurlijk heel makkelijk gezegd maar orgaantransplantatie is een heel ingewikkeld iets en het moet zeer secuur gedaan worden.

Hoe komen we aan deze organen

Deze organen en weefsels komen bij donors vandaan. Een donor heeft zich laten registreren, dat hij of zij bij overlijden zijn organen en weefsel ter beschikking stelt om andere levens te redden. Heeft de overledene geen donorregistratie, dan kunnen de artsen de nabestaanden vragen of ze eventueel willen instemmen met een orgaandonatie. Als iemand een donor is en hij of zij komt te overlijden, dan moet er op tijd de nodige maatregelen genomen worden.

Hoe gaat orgaantransplantatie in zijn werk

Als iemand is overleden en hersendood is verklaard gaat het allemaal heel snel. Het afgestane orgaan wordt eerst gecontroleerd op overdraagbare aandoeningen en virusziekten. Als het orgaan goed is dan wordt het orgaan uitgenomen. Het orgaan wordt met zorg in speciale vervoersbox gedaan en gaat dan op weg naar de ontvanger.

Ondertussen is er met de persoon die op een orgaan wacht contact opgenomen om met spoed naar het ziekenhuis te komen omdat er een orgaan voor hem of haar beschikbaar is geworden.

Verschillende donororganen hebben maar een beperkte bewaarbaarheid. Voor een hart staat 4 uur bewaarbaarheid, 10 uur voor een lever of een long en 36 uur voor een nier. Het is daarom dan ook uiterst belangrijk dat een donororgaan zo snel mogelijk getransplanteerd wordt.

Nadat het donororgaan in het ziekenhuis is aangekomen wordt er nogmaals gekeken of het donororgaan geen overdraagbare aandoeningen of virussen bevat. Vervolgens wordt de ontvanger klaar gemaakt voor de transplantatie en kan de operatie beginnen.

Afstoten

Vaak ontstaan er afstotingsverschijnselen bij de ontvanger van het orgaan. Dit komt omdat het lichaam dit orgaan als lichaamsvreemd ziet en antistoffen gaat aanmaken tegen het donororgaan. Om dit afstoten tegen te gaan moet de ontvanger de rest van zijn leven medicijnen slikken, immunosuppressiva. Vaak gaat dit goed, maar toch komt het nog steeds voor dat de orgaantransplantatie uiteindelijk toch mislukken omdat het ontvangen orgaan toch is afgestoten.

Donorcodicil

Helaas is in Nederland 60% van de bevolking die ouder is als 18 jaar niet geregistreerd als donor. In 2007 was er een opleving van het aantal orgaandonaties. Maar in 2008 viel dit aantal sterk terug. In de eerste 8 maanden van 2008 was er een afname van 22% ten opzichte van 2007. Van alle nabestaanden van de overledenen weigert 70% toestemming te geven voor orgaantransplantatie.

Door dit bovenstaande is het zo belangrijk om een donorcodicil te hebben. Zo kan jij zelf beslissen of wel of geen donor wilt zijn. Het is een beslissing die jij over je lichaam neemt en niet de nabestaanden. Doordat je een donorcodicil hebt kunnen er misschien door jou mensenlevens gered worden. Wil je je later registreren als donor kijk dan op: donorregister.nl

Meest gebruikte organen en weefsels van donoren

Helaas zijn nog niet alle organen en weefsels te transplanteren. Ook zijn er weefsels en organen in een experimentele fase. Dit zijn onder andere: de alvleesklier, spiercellen, zenuwcellen en embryonale stamcellen. Alhoewel weefseltransplantaties minder
bekent zijn, komen ze vaker voor dan orgaantransplantaties. Hartkleppen, hoornvlies, huid, pezen, ligamenten en bloedvaten worden regelmatiger getransplanteerd omdat ze makkelijker te verkrijgen zijn.

Bloed wordt het meest getransplanteerd (bloedtransfusie). Dit komt omdat de donor niet overleden hoeft te zijn om bloed te geven.
De meest getransplanteerde organen zijn:
  • nieren
  • lever
  • hart
  • longen
  • dunnen darm
  • alvleesklier

Lees verder

© 2009 - 2019 Lautof, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Donor Donorregistratie & DonorcodicilDonor Donorregistratie & DonorcodicilDonor worden en Donorregistratie. Wel van plan om donor te worden, maar kom je er niet toe om tot donorregistratie over…
Biologie: Bouw van een organismeWanneer we het hebben over de bouw van een organisme heeft men het over het algemeen over meercellige organismen. Ieder…
Wat is een codicil voor testamentWat is een codicil voor testamentEen codicil is niet alleen iets medisch, zoals een donorcodicil dat is. U kunt thuis ook een codicil maken voor een deel…
Anatomie, fysiologie, topografie en pathologieWat is het verschil tussen anatomie, fysiologie, topografie en pathologie? En wat is precies het verschil tussen histolo…
Ayurveda en de weefsels: shapta dhatu'sHet menselijk lichaam bestaat uit zeven fundamentele en vitale weefsels, die we dhatu's noemen. In het Sanskriet beteken…
Bronnen en referenties
  • Maxi kaart van atlas Editions
  • www.donorregister.nl

Reageer op het artikel "Orgaantransplantatie"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 27-08-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Menselijk lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!