Verwijderen van een teek

Verwijderen van een teek Een teek die zich aan de huid vasthecht, begint na ongeveer 24 uur speeksel te produceren en eventueel bacteriën uit te wisselen: het is daarom van belang dat de teek binnen 24 uur wordt verwijderd. Het verwijderen van een teek kent vele verschillende methodes. Welke methode het beste is, wordt hieronder beschreven. Let bij elke methode erop dat de kop van de teek volledig verwijderd wordt! De teek moet ook rustig uit de huid gehaald worden: wanneer de teek in paniek raakt is de kans groot dat hij zijn maaginhoud in de huid uitspuugt, hierdoor neemt de kans op besmettingen toe.

Tekenpincet

De meest bekende methode is de tekenpincet. Deze pincet is uitermate handig voor zeer kleine teken. In principe zou iedere huishouden minstens één tekentang in huis moeten hebben. Duw op de knop van de tang: de tang opent zich. Zet de kop van de tang over de kop van de teek heen en duw de tang zo dicht mogelijk tegen de huid. Laat de knop los, de tang sluit zich. Trek met een ronddraaiende beweging de teek langzaam van de huid los. De meeste tangen bezitten een pijltje waarop staat dat je linksom moet draaien. Echter, de zuigmond van de teek bestaat niet uit een schroefdraad: het maakt dan ook niet uit welke kant je de teek opdraait. Controleer of alle delen van de teek uit de huid verwijderd zijn. Dit doe je door de teek te bekijken: een zuigmond met aan weerszijde twee tastdelen moeten aanwezig zijn. Ontsmet daarna de wond met wat alcohol.

Tekenlepel

De tekenlepel is een bolle lepel met een inkeping voor de kop van de teek. De lepel wordt zo dicht mogelijk bij de teek geplaatst, met de inkeping voor de kop van de teek. Druk de lepel iets in de huid en schuif de lepel richting de teek, waarbij de kop van de teek door de inkeping heen schuift. Door de lepel nog verder door te schuiven wordt de teek losgetrokken van de huid. Let wel op dat de teek niet weg wandelt, want hij ligt nu los op de lepel. Controleer ook dit keer of de teek compleet is en ontsmet de wond met wat alcohol.

Lasso

De lasso ziet eruit als een echte lasso: er wordt een dun draadje om de kop van de teek gedaan, zo dicht mogelijk bij de huid. Trek vervolgens de lasso strak; de teek laat de huid los. Sommigen beweren dat de teek door het gebruik van de lasso minder in paniek raken, dit is echter nooit wetenschappelijk bewezen. Welke methode er ook gebruikt wordt, de teek vind het allemaal niet prettig. Controleer of alle delen van de teek compleet zijn en ontsmet de wond met wat alcohol.

Tekenkaart

De tekenkaart is een kaart op formaat van een creditcard, daardoor kan deze makkelijk in de portefeuille bewaart worden. De kaart heeft verschillende gleuven waardoor de teek verwijderd kan worden. De kaart is handzaam mee te nemen in de portefeuille, maar is lastig bij het gebruik op moeilijk bereikbare plaatsen of op kleine plekken. Na het verwijderen van de teek op volledigheid controleren en ontsmetten met wat alcohol.

Bevriezing

Bij bevriezing wordt er een koude vloeistof op de teek gespoten. Hierdoor bevriest de teek en kan hij verwijderd worden. Deze methode wordt minder vaak toegepast omdat de teek van schrik zijn maaginhoud in de huid kan spuiten, met de kans op besmettingen. Andere methoden zoals de tekentang, lasso of lepel zijn wat veiliger in gebruik.

Bedwelmen

Nog een gevaarlijke methode is de teek verdoven of bedwelmen met alcohol. Ook hier kan de teek van schrik zijn maaginhoud terug spugen in de huid. Soms wordt de teek vóór het gebruik van de tekentang, lepel ed verdoofd met alcohol: doe dit niet! Het heeft geen nut want de teek wordt toch al verwijderd met de tang, maar daarbij is de kans op besmetting vele malen groter bij het gebruik van alcohol op de teek.

Fabels

  • Teken hebben voorkeur voor bepaalde mensen: nee hoor, de teek pakt alles wat hij krijgen kan. Veel larven sterven al een hongerdood voordat ze een gastheer hebben gevonden: om die reden zijn ze blij met alles wat langs komt.
  • Teken zitten hoog in bomen: de teek klimt hooguit een meter of twee naar boven, hoe hoger de teek zit, hoe minder kans hij heeft rechtstreeks op de gastheer terecht te komen.
  • Teken moeten linksom gedraaid worden: absolute fabel, maar nog steeds staat het op de tang aangegeven. Een teek bezit geen schroefdraad aan zijn zuigmond.
  • Teken zitten vooral bij eikenbomen: het zal de teek niks uitmaken waar hij zit: als er maar gastheren voorbij komen.
  • Tekenkoppen groeien opnieuw aan: een kop die in de huid achter blijft, zal niet opnieuw aangroeien tot teek.
Gerelateerde artikelen
Stappenplan: Hoe verwijder ik een teek?Stappenplan: Hoe verwijder ik een teek?Een teek is een klein, spinachtig beestje dat leeft van het bloed van gewervelde dieren; zoals vogels, reptielen en zoog…
Help, een teek!Help, een teek!Het is weer zover; de zon schijnt en het is heerlijk weer om door het bos te wandelen. Eenmaal thuis ontdek je een beest…
Tekenbeet: voorkomen, teek verwijderen en de LymeziekteTekenbeet: voorkomen, teek verwijderen en de LymeziekteAls u in de natuur wandelt kan het dat u wordt gebeten door een teek. Een tekenbeet is pijnloos en wordt vaak niet eens…
Teek gezien: snel verwijderen met tekenpincet of tekentangTeek gezien: snel verwijderen met tekenpincet of tekentangEen teek is een gevaarlijk beestje, althans sommige van hen. Een aantal kan namelijk een ernstige ziekte overbrengen. Wi…

Alles over de vaccinatie tegen de Mexicaanse griepAlles over de vaccinatie tegen de Mexicaanse griepSinds de komst van de Mexicaanse griep, ook wel het H1N1-virus of de varkensgriep genoemd, is bijna heel de wereld in re…
Kakkerlakken in huis, wat nu?Kakkerlakken in huis, wat nu?Kakkerlakken houden van warme vochtige plekjes en van eten. Ze kunnen in elk huis voorkomen. Kakkerlakken hebben niet ve…

Reageer op het artikel "Verwijderen van een teek"

Reacties

Netty, 06-07-2014 15:05 #5
@Gorris De Tekenkaart bestel je op www.tekenkaart.nl
@Silvia het kopje zweert er vanzelf uit (over het algemeen)
@Gini een teek kan inderdaad nog even overleven… overigens is het gebleken dat ongeveer 40% van de tekenbeten opgelopen wordt in de tuin! (of de bosjes om je huis, of…) Dagelijks controleren is dus eigenlijk een must!

Tonny Holsbergen, 10-06-2014 20:05 #4
Reactie

Ik heb een teek geprobeerd te verwijderen, het zat erg ver onder de huid. Het lijf is kapot eruit gekomen, maar ik denk dat de rest er nog in zit. Kan ik een kleine incisie maken in de huid en de rest verwijderen? Ik ben tandarts assistente geweest, dus ik ben handig.

Graag uw reactie.
M Vr Gr Tonny

Silvia, 28-05-2014 09:08 #3
Hoi mijn kat heeft een teek, maar heeft 't lijfje eraf gekrabd. Nu zit t kopje nog in haar nekvel. Wat te doen?

Gorris, 18-06-2013 09:18 #2
Waar kan ik de tekenkaart kopen?
Of bestellen.

Gini, 14-06-2011 07:47 #1
Ik wandel regelmatig in de bossen met mijn hond, en loop dan ook wel eens een teek op die ik dan zelf goed kan verwijderen, vandaag had ik een minuscuul teekje op mijn been, ik dacht dat het een korstje was, dus wilde ik het er af krabben wat niet lukte, ik dacht meteen aan een teek, met een pincet heb ik hem eruit getrokken, naar hij was zo klein dat de kop is blijven zitten, met het blote oog kon ik niet zien wat het was, maar met een loep was het duidelijk een teekje. Nu is mijn vraag hoe krijg ik de kop eruit? ik ben twee dagen geleden in de bossen geweest, dus daar kan ik hem niet opgelopen hebben, dan moest hij nu al groter zijn, maar mijn hond heeft er erg veel last van, hij is ingespoten met frontline dus de teken willen liever niet bij hem in de huid kruipen, kan het zo zijn dat de teken die eraf vallen in huis blijven leven tot ze een andere gastheer vinden? Ik wil ook vermelden dat er veel meer teken zijn dan de voorgaande jaren, het is niet meer normaal, ze zitten overal. Reactie infoteur, 14-06-2011
Klopt, het tekenaantal lijkt ieder jaar meer en meer te worden en de meeste middelen tegen teken werken niet meer goed.
De kop van de teek moet je zo snel mogelijk eruit laten halen, ga daarom direct naar de huisarts. Het is heel erg belangrijk dat je dit z.s.m. laat doen om verder leed te voorkomen.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 23-02-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!