InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wellness: overzicht van de belangrijkste behandelingen

Wellness: overzicht van de belangrijkste behandelingen

Wellness: overzicht van de belangrijkste behandelingen Eén van de manieren om de stress van de maatschappij te ontvluchten is het magische woord wellness. Wellness is een verzamelnaam voor allerlei behandelingen die een positief effect kunnen hebben op je lichaam en geest. Bij wellness kan het zowel gaan om relaxerende als om opwekkende effecten. Wellness heeft zich in het begin van de eenentwintigste eeuw zodanig ontwikkeld dat je door de bomen het bos niet meer dreigt te zien. Wraps, hammam, infraroodsauna en dergelijke meer zijn gangbare begrippen in het wereldje van wellness en goed gevoel. Welke wellness behandelingen zijn zoal interessant om lichaam en geest op een aangename wijze te ontspannen en te versterken?

Wellness behandelingen: hammam

Stoombad

Hammam is een ander woord voor stoombad, waarbij het de bedoeling is om je lichaam goed te laten zweten. In de hammam ligt de temperatuur meestal tussen de 40 à 50 graden. De stoom zorgt ervoor dat de poriën van je lichaam zich wijd openen en je via je huid vocht kan kwijtspelen.

Massage

Dit zorgt voor een ontspannend effect, dat nog kan versterkt worden door een eventuele massage. Die massage bestaat dan meestal uit een scrubbing, waarbij de huid geschuurd wordt. Hierdoor worden de dode cellen uit je buitenste huidlaag verwijderd en gaan je poriën zich wijd openen. Dit scrubben wordt ook wel gomming of peeling genoemd.

Floating

Dode Zee

Floating betekent "drijven" en dat is ook de essentie van deze behandeling. Bij floating ga je je laten drijven in ondiep warm zout water, net als in de befaamde Dode Zee. Alleen lig je bij een floatingbehandeling in een soort van duisternis en kan je meestal luisteren naar ontspannende achtergrondmuziek.

Floatcabines

De duisternis en het drijven zorgen ervoor dat je in een soort van slaperige toestand komt, wat heel ontspannend is. Je gaat je volledig geïsoleerd voelen van de stress van de buitenwereld. Floating kan je doen in floattanks of floatcabines, die meer plaats bieden.

Aromatherapie

Bij de aromatherapie komt het er op aan om geuren een invloed te laten hebben op je stemming. Zo zijn er aroma's en geuren die zorgen voor een relaxerend effect. Deze worden soms gebruikt om het effect van een ontspanningsmassage te vergroten. Andere aroma's hebben eerder een opwekkend effect. In dat geval worden aroma's gebruikt om je een boost met energie te geven.

Balneotherapie

Waterbehandeling

Balneotherapie verzamelt eigenlijk een hele groep van behandelingen die met water te maken hebben. Een van de meest gekende voorbeelden is de balneotherapie waarbij het baden positief is voor de gewrichten. In water staan gewrichten veel minder onder druk en dat zorgt voor een verlichting van de klachten bij mensen met pijnlijke gewrichten.

Golven

In de balneotherapie zijn veel combinaties mogelijk. Zo kan je warm water met aromatische oliën combineren, waardoor je een ontspannend effect verkrijgt. Naast de mogelijkheden om stress te bestrijden, zijn er ook behandelingen met een opwekkend effect mogelijk. In dat geval wordt meestal een beroep gedaan op waterstralen en golven.

Wraps of pakkings

Wrap betekent "inwikkelen": je lichaam wordt ingewikkeld om bepaalde stoffen te laten inwerken op je huid. Bij de wraps of pakkings heb je heelwat mogelijkheden. Zo bestaan er wraps met chocolade of met kruiden voor een relaxerend effect. De wraps om je huid te zuiveren en proper te maken bestaan meestal uit modder of algen. Bij de wraps komt het erop aan te weten of je huid niet geïrriteerd wordt door bestanddelen van de wraps. Anders heeft deze behandeling niet veel zin.

Lymfedrainage

Bij lymfedrainage wordt je lichaam gestimuleerd om het lichaamsvocht beter te laten doorstromen. Het is een relatief zachte behandeling waarbij het de bedoeling is dat lymfeoedeem wordt weggewerkt. Door de lymfedrainage wordt gezorgd voor een betere afvoer van de afvalstoffen naar de bloedsomloop.

Infraroodsauna

Kenmerken

Infrarood licht in sauna's heeft als belangrijkste kenmerk dat alleen de mensen in de sauna opgewarmd worden. In de klassieke sauna wordt vooral de lucht opgewarmd. De temperatuur van de lucht ligt dus iets lager, maar heeft toch voor effect dat je goed kan zweten. Door de lagere temperatuur krijg je minder snel een bedrukkend gevoel. Een infraroodsauna vermijdt dus de mogelijk vervelende neveneffecten van een klassieke sauna, waarbij de lucht vochtig, heet en drukkend kan zijn. De kans op gevoelens als benauwdheid en duizeligheid wordt in de infraroodsauna op die manier een heel stuk kleiner.

Positief

De infraroodsauna heeft al veel positieve effecten veroorzaakt bij mensen met reuma of artrose, die vooral tijdens de wintermaanden te kampen hebben met extra klachten. Een infraroodsauna in huis hebben kan dan ideaal zijn om aan koude en vochtigheid te ontsnappen. Om die reden kent de verkoop van infraroodauna's een vrij groot succes. De prijzen van infraroodsauna's situeren zich ongeveer tussen de 2.000 à 5.000 euro (prijzen 2019). Voor wie nog een stapje verder wil gaan op het vlak van ruimte en comfort zijn er nog prijzigere infraroodcabines te koop.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wellness: sauna, kuuroord, stoombadWellness: sauna, kuuroord, stoombadWellness arrangement en weekend. Wellness betekent ontspannen. Overal in het land is wel een wellness-centrum te vinden.…
Overnachten sauna en spa's: overzicht hotelsOvernachten sauna en spa's: overzicht hotelsEen dagje naar de sauna is heerlijk en teven goed voor lijf en leden. In een sauna kan je heerlijk genieten van de warmt…
Een dagje “wellness”Een dagje “wellness”Het sleutelwoord voor een dagje helemaal niets te moeten, te willen, te hoeven etc. Een dagje je gedachten op 0 en ander…
Houtmassage: heerlijk ontspannen via houttherapieHoutmassage: heerlijk ontspannen via houttherapieEen houtmassage of een houttherapie massage werkt ontspannend en geeft je nieuwe energie. Deze massagevorm is van ooster…
Ontspannen, rust en relaxen in een spaOntspannen, rust en relaxen in een spaDruk, druk, druk! Ontspannen schiet er door alle drukte vaak bij in. Om lekker in je vel te zitten, om je goed te voelen…

Reageer op het artikel "Wellness: overzicht van de belangrijkste behandelingen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-06-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Wellness
Medische informatie…
Schrijf mee!