InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De ideale scheerbeurt: tips om je huid glad te scheren

De ideale scheerbeurt: tips om je huid glad te scheren

De ideale scheerbeurt: tips om je huid glad te scheren Hoe groot het aanbod aan elektrische scheerapparaten ook is, toch kiezen veel mannen nog steeds voor de klassieke "natte" scheerbeurt met een scheermesje. Een elektrisch scheerapparaat is misschien wel praktischer en sneller in gebruik, maar kan zelden of nooit het gladde resultaat van een natte scheerbeurt evenaren. Voor de echte liefhebbers is het nat scheren van de baard een ritueel geworden, waar geen modern elektrisch scheerapparaat tegenop kan. Hoe ga je te werk om je huid superglad te scheren? En welke scheerzeep kan je het beste gebruiken voor een glad scheerrresultaat?

Baard warm en nat maken

Ondanks het gemak van een elektrisch scheerapparaat kiezen een heleboel mannen nog steeds voor een klassieke, natte scheerbeurt met een scheermesje. Een goede scheerbeurt begint met het bevochtigen van je baard met warm water. Hiervoor zijn verschillende manieren mogelijk. Je kan bijvoorbeeld een handdoek nat maken met heet water en daarna je baard ermee bevochtigen. Op die manier gaan de poriën van de huid zich openen en wordt je huid soepeler om te scheren. Andere mogelijkheid is om je te scheren na het nemen van een bad of douche, waarna je baard warm en vochtig is geworden.

Scheerzeep op de huid

Scheerzeep is meestal van betere kwaliteit dan de scheerschuim of scheergel uit spuitbussen. Neem je scheerborstel en maak deze een beetje nat. Met de natte scheerborstel bewerk je de scheerzeep dan tot deze begint te schuimen. Als de scheerzeep goed aan het schuimen is, breng deze dan aan op de baard. Neem de tijd om rustig de huid in te wrijven met de scheerzeep, zodat alle plekjes van je baard ingezeept zijn. Er is scheerzeep op de markt die speciaal gemaakt is voor het scheren, maar je kan eventueel ook gewone handzeep gebruiken, zolang de zeep maar goed schuimt wanneer je hem aanbrengt op je baard.

Scheerhygiëne

Scheermes

Controleer eerst of je scheermesje nog schoon genoeg is om te gebruiken. Spoel het scheermesje eerst af met warm water en kijk of het nog scherp genoeg is. Gebruik een scheermesje sowieso maar drie of vier keren, want daarna gaat het mesje toch afbotten. Dan wordt het scheren moeilijker en ga je sneller bloeden.

Scheren onder de douche

Sommige mannen kiezen ervoor om zich te scheren onder de douche. Het voordeel hiervan is dat je zowel de voorbereiding van het scheren als de scheerbeurt zelf en het wassen van de huid op dezelfde plaats kan doen. Je maakt de huid nat, zeept ze goed in en je kan meteen beginnen scheren. Het scheermesje kan je tezelfdertijd afwassen met de waterstralen van de douche. Na het scheren kan je in één vlotte handeling de gladgeschoren huid afspoelen

Scheer mee met de richting van de haartjes

Om te beginnen scheer je je baard in de richting van de haartjes. Na twee of drie halen maak je je scheermesje weer proper in warm water. Je zal snel merken of je je huid goed hebt bevochtigd met warm water. Als de huid soepel meegaat met het mesje, dan heb je je huid goed voorbereid. Als dit minder soepel en vlot verloopt, dan was de bevochtiging minder goed. Besteed dan de volgende keer meer aandacht aan het warm en vochtig maken van je baard. Als je scheerbeurt gedaan is, dan kan je er eventueel voor kiezen om ook tegen de haartjes in te scheren. Hierover lopen de meningen van mannen uiteen.

Scheren tegen de richting van de haartjes in?

Huidirritatie
Sommigen vermijden om tegen de haartjes in te scheren, omdat ze vrezen voor irritatie van de huid. De haartjes kunnen op die manier immers naar binnen groeien, zo zegt men. Anderen zweren bij een tweede scheerbeurt tegen de haartjes in om een superglad resultaat te bekomen.

Glad
Het is dan wel aan te raden om na je eerste scheerbeurt je huid proper te maken en te wassen met warm water. Zeep je huid opnieuw in en scheer nu tegen de richting in. Je zal zien dat je nu nog dieper in de huid kan gaan en de overgebleven haartjes beter kan meenemen. De tweede scheerbeurt kan het verschil uitmaken tussen een gladde en een heel gladde huid.

Na de scheerbeurt

Verzorgende balsem
Maak na de scheerbeurt de huid proper met warm water en spoel de overgebleven restjes scheerzeep weg. Als je huid proper is en lekker glad aanvoelt, breng je een verzorgende balsem aan. Als je een gevoelige huid hebt, is het beter om een zachte after shave balsem aan te brengen dan een gewone after shave. Je huid zal minder gemakkelijk irriteren en een betere bescherming bieden.

Aftershave
De gewone soorten after shave zijn meestal iets sterker en agressiever en zullen wat onaangenamer aanvoelen. Als je scheerbeurt goed is meegevallen en je hebt geen wondjes gemaakt, dan zal het aanbrengen van een aftershave een waar genot zijn.

Welk scheermes gebruiken?

Je baard scheren met water en zeep kan met behulp van een klassiek vouwbaar scheermes, maar dit lijkt enkel weggelegd voor de professionelen onder ons. Om een traditioneel scheermes uit grootmoeders tijd op een effectieve manier te gebruiken moet je heel voorzichtig te werk gaan en de kans op bloedingen is vrij groot. De meeste mannen opteren voor wegwerpbare scheermesjes die makkelijk te hanteren zijn en die je ook meerdere keren kan gebruiken mits je ze grondig schoonmaakt.
Enkele voorbeelden van bekende scheermesjes zijn:
  • Gilette
  • Wilkinson
  • Bic

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe scheer ik mij het best?De juiste scheertechniek, kwaliteit van producten en huidverzorging zijn essentieel voor een optimale look en feel van d…
Bikinilijn scheren zonder wondjes of jeukBikinilijn scheren zonder wondjes of jeukJe bikinilijn scheren is niet gemakkelijk, het is een hele opgave om sommige stukjes perfect glad te scheren. Dikwijls o…
Baard: de groei en het onderhoud van de baardBaard: de groei en het onderhoud van de baardDe baard. Veelal voorkomend bij mannen, maar ook een enkele vrouw kan een lichte tot zware baardgroei ontwikkelen. De ba…
Vragen en antwoorden over ontharenOngewenste haartjes, hoe raak je ze kwijt? Met crème, hars of toch een scheermesje? U leest hier vragen en antwoorden ov…
Nat scheren: iedere man kan het!Een goede verzorging begint met het gezicht. Nu mogen mannen zich dagelijks inspannen een glad gezicht (indien gewenst)…

Reageer op het artikel "De ideale scheerbeurt: tips om je huid glad te scheren"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-02-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Mannenzaken
Medische informatie…
Schrijf mee!