InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe beter slapen? Kies de juiste slaaphouding voor je rug

Hoe beter slapen? Kies de juiste slaaphouding voor je rug

Hoe beter slapen? Kies de juiste slaaphouding voor je rug De groep mensen die slecht slapen lijkt in de eenentwintigste eeuw alsmaar groter en groter te worden. In onze moderne gestresseerde samenleving komen slaapproblemen meer en meer voor. Maar niet alleen stress is de boosdoener voor slaapklachten; ook een slechte houding van de rug benadeelt het slaapcomfort. Nochtans is een correcte positie van je rug essentieel om je lichaam tijdens de slaap te laten recupereren. Het beste slaapsysteem is dit waarbij je wervelzuil horizontaal is, wanneer je op je zij ligt. Welke tips kunnen je helpen om een betere slaaphouding te vinden?

Beter slapen: welke slaaphouding?

Elasticiteit rug
Een goede slaap is essentieel voor je rug, omdat hij dan kan bekomen van de vorige dag en energie opdoen voor de volgende dag. De rug herstelt zich doordat tijdens de slaap de druk daalt in de tussenwervelschijven. Daardoor krijgen die "uitrustende" tussenwervelschijven de kans om vocht op te nemen, wat noodzakelijk is om de elasticiteit te behouden.

Correcte slaaphouding
Dankzij die elasticiteit kunnen de tussenwervelschijven als een soort schokdempers functioneren voor de ruggenwervels. Doordat tijdens de slaap de druk op de gewrichten in je rug daalt, kan ook het kraakbeen van je rug zich weer herstellen. Bovendien daalt tijdens je slaap ook de spanning in de spieren van je rug. Om dit herstelproces goed te laten verlopen, is een correcte slaaphouding gedurende de nacht heel belangrijk.

Slaapsysteem

Vermijd té hard en té zacht

Als je slaapt wordt de positie van je wervelzuil bepaald door je slaapsysteem. Met slaapsysteem bedoelt men het geheel van het bed, de matras en het hoofdkussen dat moet dienen voor je slaap. Je slaapsysteem kan een belangrijke invloed uitoefenen op je ruggenwervels. Hierbij komt het erop aan om té zachte en té harde slaapsystemen te vermijden.

Matras
Als je slaapt op een hard slaapsysteem, bijvoorbeeld een hard bed en een harde matras, dan gaat je lichaam je schouders omhoog duwen. Daardoor ontstaat een S-kromming in je rug, waardoor je spieren automatisch gaan opspannen. Als je een te zacht slaapsysteem hebt, met een diep doorbuigende matras, dan zal de wervelzuil in zijlig op een kromme manier helemaal diep hangen. Dit is niet goed voor de rug en compleet af te raden.

Juiste houding voor je rug

Wervelzuil horizontaal
Ook al zweren sommige slapers bij een zeer harde matras of anderen bij een heerlijk doorbuigende matras, toch zijn dit geen goede slaapsystemen voor je rug. Het juiste slaapsysteem ligt ergens tussenin. De gulden middenweg tussen hard en zacht is het slaapsysteem waarbij de wervelzuil in zijlig horizontaal is. Als je op je zij gaat liggen zou je rug dus horizontaal moeten zijn. Dat is de houding die het dichtst bij de ideale positie voor je nachtrust komt.

Lattenbodem
Een van de manieren om je rug in de juiste positie te brengen, is om je schouders te ontlasten. Idealiter zou er in de lattenbodem van het bed en in de matras een zachtere zone moeten voorzien om het je schouders gemakkelijker te maken. Bovendien zou de lage onderrug moeten gesteund worden en zou de zone voor de heupen harder moeten zijn dan de zone voor de schouders.

Bed en matras aangepast aan de slaper

Bed op maat
Voor slechte slapers is het aangeraden om een bed op maat te kiezen om je slaappositie te verbeteren en uiteindelijk de kwaliteit van je slaap te bevorderen. Als je een bed gaat kiezen, wordt er rekening gehouden met verschillende gegevens over je rug en over je slaapgedrag. Ook je gewicht, je lengte en je algemene lichaamsbouw spelen hierbij een rol.

Latexmatras
Er bestaan goede latexmatrassen waarbij de hardheid wordt aangepast aan je gewicht en die voorzien in een zachte schouderzone en een verstevigde zone voor de heupen. Bij de pocketverenmatras bestaat de mogelijkheid om veren in afzonderlijke hoesjes onder voorspanning te brengen. Op die manier kunnen harde en zachte zones voorzien worden.

Slaapcomfort bevorderen
Bij de keuze van een lattenbodem voor je bed, is het belangrijk om te kiezen voor een soepel exemplaar zodat je slaapcomfort kan bevorderd worden. Hierbij is het vaak mogelijk om gebruik te maken van een systeem dat de weerstand van het bed kan regelen. Om het juiste slaapsysteem te kiezen dat je het meeste slaapcomfort kan geven, komt het erop aan om verschillende bedden en systemen uit te proberen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?Goed slapen is iets wat voor sommigen vanzelfsprekend is, en waar anderen alleen maar van kunnen 'dromen'. De een slaapt…
Slaapproblemen en slapeloosheid tijdens de zwangerschapSlaapproblemen en slapeloosheid tijdens de zwangerschapZwanger zijn is een zware belasting. Letterlijk en figuurlijk. Slaapproblemen ontstaan hierdoor heel makkelijk. Een goed…
Hoeveel slaap per dag heb je nodig?De meeste mensen slapen 7 tot 8 uur per nacht omdat het zogenaamd "moet". Maar is dit wel zo? Dit is dus niet zo, want h…
Slaap en slapeloosheidSlaap en slapeloosheidEen goede nachtrust is essentieel om goed te kunnen functioneren. Toch zijn er heel veel mensen waarvoor een goede nacht…
Slapen op de linkerzijSlapen op de linkerzijSlapen op de zij is een houding die het meest wordt aangenomen. Voor zwangere vrouwen wordt vaak geadviseerd om te slape…

Reageer op het artikel "Hoe beter slapen? Kies de juiste slaaphouding voor je rug"

Reacties

Joris, 03-10-2013 08:34 #4
Ik slaap de laatste tijd best slecht. Ik word elke nacht wakker om het uur a 1,5 uur. Ik droom dromen die ik kan herinneren. Ook heb ik elke nacht en vaak ook in de ochtend last van mijn schouders en mijn nek.

Kan ik zo onrustig slapen door een slechte houding / slaapsysteem, of is dat grote onzin? Reactie infoteur, 03-10-2013
Hallo Joris,

Elke nacht wakker worden om het uur is best wel veel. Je nachtrust is dan toch wel erg verstoord. Een van de mogelijkheden is inderdaad dat je er een slechte slaaphouding op na houdt, waardoor je wakker wordt. Wat je bijvoorbeeld kan doen is zorgen dat je nek een goede ondersteuning heeft en dat je schouders niet te veel belast worden. Want als die lichaamsdelen pijn gaan doen door een verkeerde houding, zal je vanzelf wakker worden.
Ook kan je nagaan of er iets is dat je de laatste tijd dwarszit, zoals zorgen, problemen of stress. Ook dat kan zorgen voor een intenser droomgedrag waardoor je onrustiger slaapt.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Pieter, 04-08-2011 20:39 #3
Het enige systeem dat echt helpt is een Dorsoo. Door unieke opwaartse ondersteuning ligt je lichaam en met name wervelkolom in elke slaaphouding correct. Slaap al 3 jaar op een Dorsoo en heb sindsdien geen last meer van lage rugpijn.

Luwi Martina, 22-02-2010 16:20 #2
:-) altijd interesant om iets nieuws te leren voor jezelf.

Goedkope Matrassen, 14-09-2009 14:32 #1
Zorg voor een goed matras, dat levert je altijd een goede nachtrust op! Goedkope matrassen : Goedkope-matrassen.nl levert online slaapkamer meubels veelal 20-40% goedkoper dan regulieren verkoopkanalen. Ze hebben o.a.: Matrassen, Tempur, bedbodems, boxsprings, dekbedden, hoofdkussens, slopen en hoeslakens, en bedden accessoires.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-02-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Slaapstoornissen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!