InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat doen bij brandwonden? Behandeling & tips

Wat doen bij brandwonden? Behandeling & tips

Wat doen bij brandwonden? Behandeling & tips Brandwonden komen het meest voor bij dagelijkse situaties in huis en tuin. Denk maar aan brandwonden veroorzaakt door onvoorzichtigheid bij een barbecue, bij het strijken of een ongelukje in de keuken. Daarom komt het erop aan om enigszins voorbereid te zijn voor als het jou of iemand uit je omgeving overkomt. Door de brandwonden snel en op een juiste manier te behandelen kan erger voorkomen worden. Het is nuttig om steeds een vochtig kompres of speciale brandwondenpleisters in huis te hebben voor het geval dat het iemand uit je omgeving overkomt. Nadat de ernst van de brandwonde duidelijk is geworden kan de pijn verzacht worden door middel van een brandwondengel of -crème. Welke tips zijn nog zoal nuttig om effectief te reageren en te handelen bij brandwonden?

Brandwonden bij huisongelukje

De meeste gevallen van brandwonden vinden plaats bij situaties in huis. Het gaat dan vooral om brandwonden die veroorzaakt worden door ongelukjes of onoplettendheden in de keuken. Andere oorzaken kunnen bijvoorbeeld zijn: kokend of warm water, ongelukjes met de kachel of met het strijkijzer, of wonden veroorzaakt door chemische producten. Brandwonden treden doorgaans vooral op aan handen en armen, maar ook het gezicht en de benen zijn vaak getroffen lichaamsdelen. Denk hierbij aan een warme zomerse dag waarbij je in korte broek en in ontbloot bovenlijf aan de barbecue staat. In dat geval is je lichaam erg kwetsbaar om brandwonden op te lopen. Vermits brandwonden veelvuldig voorkomen in huis- en tuinsituaties, is het beter om goed voorbereid te zijn. Even in gedachten overlopen wat je zou kunnen doen als iemand uit je nabijheid verrast wordt door een plotse brandwond, is dus best nuttig.

Ernst van de brandwonde

Als je te maken krijgt met brandwonden bij jezelf of bij iemand uit je buurt, is het van groot belang om koelbloedig te blijven. Hoe moeilijk het ook is, koelbloedigheid is nodig om niet overmand te worden door angst of stress en kostbare tijd te verliezen. Probeer zo snel mogelijk de ernst van de situatie in te schatten en bel bij zware brandwonden het noodnummer. Hou er rekening mee dat je gevraagd zal worden je identiteit en je adres duidelijk te maken. Ook is het belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie doorgeeft over de aard en de ernst van de brandwonde. Probeer koel te blijven als je dit doet en blijf rustig ademen. Het is belangrijk dat de hulpdiensten zo duidelijk mogelijke informatie krijgen zodat ze snel ter plaatse kunnen komen.

Behandeling met water

Water eerst

De belangrijkste regel bij de behandeling van brandwonden is het besprenkelen van de wonde met water. Die algemene regel verwoordt men wel eens met het adagium: "Eerst water, de rest komt later". Bij een brandwonde reageer je het beste door meteen water op de wonde te laten vloeien. Hou de brandwonde minstens tien à vijftien minuten onder het water van de kraan of van de douche.

Lauw water bij ernstige brandwonde

De bedoeling van het aanbrengen van koud water is om de brandwonde zo snel mogelijk te laten afkoelen. Ook verkleint het water de kans dat de brandwonde groter zal worden. Als je te maken hebt met een redelijk grote brandwonde, is het aangeraden om eerder lauw water te gebruiken in plaats van koud water. Op die manier wordt onderkoeling voorkomen.

Kompres of brandwondenpleister

Als er blaren op de brandwonde ontstaan, laat die dan voor wat ze zijn en ga ze niet doorprikken. Het beste is om een vochtig kompres aan te brengen zodat de wonde afgedekt wordt. Een andere mogelijkheid is om speciale brandwondenpleisters aan te brengen. Als je denkt de wonde goed genoeg te hebben beschermd om het huis uit te gaan, ga dan meteen naar de geneesheer of de spoedgevallendienst van het ziekenhuis. Lijken de brandwonden te ernstig om zelf het vervoer naar het ziekenhuis te regelen, twijfel dan niet en bel het noodnummer.

Brandwondengel

Het komt er op aan om de kleding te verwijderen die niet aan de huid vastplakt. Wees voorzichtig: de kledij die vast kleeft aan de huid rond de plek van de brandwonde laat je het best zitten. Neem geen overhaaste beslissingen en wacht voorlopig met het aanbrengen van een zalf of een ander product op de wonde. Als je dit doet, dan wordt het moeilijker voor de geneesheer om een objectieve diagnose omtrent de ernst van de brandwonde te stellen. Bovendien bestaat dan de kans dat de wonde zal ontsteken doordat je een ongeschikt product hebt aangebracht. Eens de ernst van de brandwonde duidelijk is kan je wel een gel of crème aanbrengen die de pijn kan verminderen en de wonde helpt genezen.
Enkele voorbeelden van gels, crèmes en zalfjes tegen brandwonden:
  • Natura Sanat Brandbalsem
  • Burnshield Hudrogel
  • Mesitran Soft Brandwondengel
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat doen bij brandwonden? Behandeling & tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-04-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!