InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een gezonde slaapkamer inrichten

Een gezonde slaapkamer inrichten

Een gezonde slaapkamer inrichten Een goede nachtrust is gezond en zorgt ervoor dat je overdag het maximale eruit kunt halen. Veel mensen hebben een slaapkamer die niet bevorderlijk is ingericht voor een goede en gezonde nachtrust. In dit artikel lees je hoe je een slaapkamer het best kunt inrichten om een gezonde en goede nachtrust te hebben. Gezond slapen.

Slapen

Slapen is een periode waar het lichaam tot rust komt en het wordt geregeld door het hormoon genaamd melatonine Dit hormoon wordt in de pijnappelklier geproduceerd. Als je slaapt dan is dit een manier om je hersenen te laten herstellen, je lichaam te beschermen en om je lichaam en geest te laten rusten. Als je geen slaap krijgt over een lange periode dan kan dit leiden tot doodgaan. Slaaptekort over een kleine periode kun je gewoon inhalen door veel te slapen. Doktoren schrijven dan ook vaak een slaapkuur voor.

Slaapkamer

Het is bewezen dat we meer dan een derde van ons leven slapen. We zitten op nog meer momenten in ons leven in de slaapkamer en het is dus van groot belang dat deze kamer in orde is. De kamer speelt een essentiële rol in de kwaliteit van het slapen en dat heeft ook weer effect op je dagelijks leven en algehele gezondheid.

Inrichten

De inrichting van de slaapkamer is het belangrijkste van je huis. Hoe kun je er voor zorgen dat je slaapkamer voor een betere nachtrust zorgt? Enkele tips en trucs.

Bed

Omdat je hier het meeste tijd doorbrengt van je leven is het van groot belang om te investeren in een goed, gezond en duurzaam bed. Een goed bed vermindert de kans op rugproblemen en kan verergering tegengaan. Je kunt beter een goed en duurzaam bed kopen en meer geld kwijt zijn dan een goedkoop bed. Informeer goed bij de diverse speciaalzaken en ga voor een bed dat niet te hard en niet te zacht is.

Kussen

Ook de kussens zijn van groot belang. Kussens van speciaalzaken zijn over het algemeen beter dan die bij de goedkopere zaken. Zorg ervoor dat je een kussen koopt dat zich om het hoofd vormt en waarbij de hoofd, hals en schouders niet kunnen wegglijden. Op deze manier slaap je altijd in een natuurlijke positie en je zult het effect direct merken bij het opstaan. Meer informatie over hoofdkussens kunt u hier vinden.

Temperatuur

De ideale temperatuur van een slaapkamer ligt rond de 17 graden. De ideale temperatuur voor de babykamer is 18 graden. Houdt de verwarming hier altijd op. Als het te koud of te warm is dan kunt u beter een dikker of dunner donsdeken gebruiken. Mijdt ook te strak zittende kleding. Naakt slapen (of met weinig kleding aan) is gezonder dan in pyjama.

Licht

Het is aan te raden om te investeren in goede lichtwerende gordijnen. Teveel licht in de slaapkamer kan het slaapritme ernstig storen en is niet bevorderlijk voor de gezondheid. Zorg er ook voor dat alle manieren waarop het licht naar binnen komt afgedekt zijn. Slaap in een donkere en koele omgeving.

Gedachten

Veel mensen zijn in de nacht zoveel aan het piekeren en nadenken dat ze niet kunnen slapen. Slapeloosheid kan het gevolg zijn. Probeer alle spullen die doen denken aan het werk, klusjes, verplichtingen e.d. te vermijden in de slaapkamer. Zo verminder je stress en zul je een betere nachtrust hebben.

Elektronica

Een computer of televisie hoort gewoon niet thuis in een slaapkamer. Dit is de meest gemaakte fout die mensen maken bij het inrichten van de slaapkamer. Deze elektronica stoort de nachtrust. Een goed boek of een goed gesprek is beter voor het slapen gaan.

Kleur

De kleur is één van de meest belangrijke punten voor je slaapkamer. Iedere kleur kan een ander effect oproepen bij elk persoon. Kleuren die binnen de feng shui worden gebruikt kunnen zelfs uw relatie verbeteren. Van sommige kleuren zijn wel de algemene effecten bekend, maar dit hoeft niet per persoon zo te zijn. Een aantal kleuren met de positieve en negatieve effecten:
KleurPositief effectNegatief effect
ZwartTrekt aandacht, intiemZwaarmoedig, nachtmerries
WitRustgevend, zuiver, schoon, puur, koelteInspiratieloos
RoodWarmteAgressief, slaapproblemen, warmte
GeelZonnig, opgewekt, verkwikkendIrriteert op lange termijn
GroenZeer positief effect op de nachtrust, kalmeert, natuurlijkpersoonlijk
BlauwOnderdrukt eetlust, zeer positief effect op de nachtrustpersoonlijk
PaarsVerdieping en stemt tot nadenkenPiekeren

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Feng Shui, plaats van bed en kamerdeurDe plaats van de slaapkamer in uw huis is belangrijk. Gaat u verhuizen, moet u zorgvuldig letten op de onderlinge verhou…
Slapeloosheid of insomnieSlapeloosheid of insomnieSlapeloosheid overkomt iedereen wel eens. Maar wanneer dit langer aanhoudt en het echt een probleem vormt, dan heet dit…
Slaap: tips voor een betere nachtrustDe slaap wil maar niet komen en daar lig je dan. Woelen, draaien, piekeren en nog eens woelen... De paniek die toeslaat…
Wat moet je doen om goed te slapen?Wat moet je doen om goed te slapen?Voldoende slaap is belangrijk om de dag goed door te komen. Voor mensen met slaapproblemen is het erg moeilijk. Lees in…
De slaapkamer als oase van rustDe slaapkamer als oase van rustDe slaapkamer is voor velerlei gebruik, maar de slaapkamer zo inrichten dat het ook een oase van rust is, is een kunst.…

Reageer op het artikel "Een gezonde slaapkamer inrichten"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 10-10-2014
Subrubriek: Diversen
Special: Slapen
Medische informatie…
Schrijf mee!