InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Als angst je leven beheerst

Als angst je leven beheerst

Als angst je leven beheerst Angst waarschuwt je voor naderend onheil en is dus een goede reactie. Als angst zonder aanleiding je leven beheerst is dit niet gezond. Dit wordt een angststoornis genoemd. Wat zijn de verschijnselen en wat kun je eraan doen? Dat kun je hier lezen.

Angststoornis

Sommige mensen kunnen zonder aanleiding angstig zijn. Zoals bang zijn om naar de winkel te gaan of uitgaan. Als dit heel erg is gaan mensen deze dingen en plekken vermijden. Nu praat je over een angststoornis.

Er zijn verschillende vormen van een angststoornis

Gegeneraliseerde angsttoornis

Hierbij maken mensen zich gedurende een langere tijd ernstig zorgen over dagelijkse dingen. Dit veroorzaakt piekeren, somberheid, angstgevoelens en rusteloosheid.

Fobieën

Dit is een gerichte angst voor een bepaalde dingen,situaties of bepaalde dieren. Een fobie gaat bijna altijd gepaard met vermijdingsdrang.

Enkelvoudige fobie

Dit is een abnormale angst voor 1 ding zoals hoogtevrees, bang voor muizen, vliegangst etc. Bij confrontatie kan dit leiden tot een angstaanval.

Hypochondrie

Bij hypochondrie is iemand bang om een ernstige ziekte te hebben. Ook als er door artsen niks gevonden word.

Dociale fobie

Hierbij is iemand bang om bijvoorbeeld iemand te ontmoeten of een telefoontje te plegen. Dit kan leiden tot een angstaanval.

Paniekstoornis

Iemand wordt op een totaal onverwacht moment overvallen door een enorme angst. Dit gaat vaak gepaard met heftige lichamelijke verschijnselen zoals: zweten, trillen, duizeligheid en hartkloppingen.

Veel mensen maken weleens een paniekaanval mee of maken zich een tijdje zorgen of dingen. Pas als een angst voor iets je leven gaat beheersen spreek je van een stoornis.

Wat vaak voorkomt bij een angstaanval is hyperventilatie. Hierbij wordt te diep en te snel adem gehaald waardoor duizeligheid,benauwdheid en hartkloppingen optreden. Dit maakt iemand natuurlijk alleen maar angstiger.

Wat zijn veelvoorkomende verschijnselen

  • hoofdpijn
  • buikpijn
  • slaapproblemen
  • onrust
  • spanning
  • prikkelbaarheid

Tijdens een angstaanval, paniekaanval

  • hartkloppingen
  • zweten en trillen
  • gevoel van ademnood
  • duizeligheid en gevoel hebben flauw te vallen
  • misselijkheid
  • diarree
  • het idee hebben dood te gaan (wat de angst versterkt)

Behandeling

Vaak wordt als behandeling gedragstherapie gegeven. Dit kan in groepsverband of individueel.
Ook worden er soms medicijnen voorgeschreven om rustig te worden en/of antidepressiva

Voor meer informatie

© 2007 - 2019 Laura, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Angststoornis, de fobieAngststoornis, de fobieEen van de bekendste angststoornissen is wel de fobie. Er zijn honderden verschillende fobieën, sommige zijn zo moeilijk…
AngststoornissenIedereen is wel eens bang of angstig voor iets. Als deze angst zó erg wordt, vaak voorkomt en soms voor iets onwerkelijk…
Hypochondrie: ben ik echt ziek?Hypochondrie: ben ik echt ziek?Als je een griepje voelt aankomen, word je alerter. Je let meer op je lichaam en probeert veranderingen in de gaten te h…
Wat is Hypochondrie?Wat is Hypochondrie?Iedereen heeft wel eens de angst om ziek te worden. Bij mensen met Hypochondrie beheerst het hun leven. Bij elke klacht…
Hypochondrie is de angst om ziek te wordenHypochondrie is de angst om ziek te wordenHypochondrie is een angst voor ziekte, letterlijk ziektevrees. Mensen die hypochondrie hebben zijn steeds bezig met het…

Reageer op het artikel "Als angst je leven beheerst"

Infoteur: Laura
Laatste update: 19-11-2007
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!