InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Infraroodsauna: voordelen voor de gezondheid

Infraroodsauna: voordelen voor de gezondheid

Infraroodsauna: voordelen voor de gezondheid De infraroodsauna is een uitstekend middel om op een regenachtige dag eens lekker te ontspannen en de stress van je af te laten vloeien. Een kort verblijf in de infraroodcabine ontspant je spieren en geeft je een relaxed gevoel. Je huid gaat zichzelf zuiveren van afvalstoffen en door te zweten kan je calorieën verbranden. Ook is de warmte die vrijkomt erg goed voor de gewrichten, wat mensen met reuma of de ziekte van Bechterew ten goede komt. De infraroodsauna verhoogt niet de temperatuur van de lucht, maar verwarmt in de eerste plaats je huid. In tegenstelling tot de Finse "klassieke" sauna heb je in de infraroodsauna dus niet dat beklemmende, verhitte gevoel. Welke voordelen voor de gezondheid heeft de infraroodcabine nog zoal?

Wat is de infraroodsauna?

Bij de infraroodsauna zijn het vooral de mensen die in de infraroodcabine zitten die worden opgewarmd. In de infraroodcabine worden er infraroodstralen op je lichaam gericht. De huid warmt meteen op en je spieren gaan zich ontspannen, waardoor je lichaam tot rust komt. De meeste infraroodcabines bieden plaats aan vier à vijf personen. De prijzen voor een infraroodsauna starten vanaf ongeveer duizend euro, en afhankelijk van de grootte en de kwaliteit kunnen deze verder oplopen.

Verschil infraroodsauna - klassieke sauna

Klassieke sauna

Bij de klassieke sauna is het vooral de lucht die opgewarmd wordt. Door de hoge temperatuur ga je al snel zweten en kan je snel vocht verliezen. Een te lang verblijf in deze traditionele sauna kan het lichaam uitdrogen.

Infraroodsauna

Bij de infraroodsauna ligt de temperatuur van de lucht lager, waardoor je niet dat bedrukkende gevoel van de gewone sauna krijgt. De infraroodsauna zorgt dan ook voor een comfortabel gevoel en helpt je lichaam in het algemeen te ontspannen en te ontstressen, zonder dat je er overvloedig bij hoeft te zweten.

Voordelen voor de gezondheid

Huid

Een verblijf in de infraroodcabine heeft tal van voordelen. Ten eerste gaan je spieren ontspannen en zal je lichaam tot rust komen. Doordat de infraroodstralen inwerken op je huid gaat je huid zich kunnen zuiveren en worden afvalstoffen uit je lichaam afgevoerd. Op die manier ga je ook calorieën verbranden en je algemenen fysieke conditie verbeteren.

Tegen gewrichtspijnen

Bovendien wordt door de warmte de bloeddoorstroming in je lichaam bevorderd, hetgeen gevolgen heeft op allerlei kwaaltjes. Zo zal een verbeterde bloeddoorstroming er voor zorgen dat je spierpijnen en gewrichtspijnen zullen verminderen. Door een algemeen gevoel van comfort en relaxatie zal ook eventuele hoofdpijn en stress geleidelijk verdwijnen. Hierdoor komt ook je geest tot rust en voel je je na een verblijf in de infraroodcabine als herboren.

Infraroodsauna tegen ziektes

Goed voor zieke mensen?

Door al deze positieve effecten van de infraroodcabine ga je automatisch de vraag stellen of ook zieke mensen er baat bij kunnen hebben. Tot nog toe is er relatief weinig wetenschappelijk onderzoek verricht naar de gunstige invloed van de infraroodsauna op ziektes. Wat de verrichtte onderzoeken betreft, is het dan weer moeilijk om conclusies te formuleren aangaande de gunstige effecten.

Mogelijk voordeel

Meestal blijven onderzoekers bij de conclusie dat een verblijf in de infraroodsauna een positief effect kan hebben bij zieken. In het algemeen kan je stellen dat de gunstige effecten vooral afhangen van de persoon zelf en de ziekte waaraan hij of zij lijdt. Het komt er vaak op neer dat de symptomen van een ziekte gedurende een verblijf in de infraroodsauna en kort daarna duidelijk verminderen.

Ziekte van Bechterew

Zo hebben ervaringen van patiënten met de ziekte van Bechterew duidelijk gemaakt dat de infraroodsauna leidt tot een tijdelijke vermindering van de klachten, net als bij patiënten met reumatoïde artritis en fybromyalgie. Samenvattend kan je zeggen dat de warmte gedurende een beurt in de infraroodcabine een weldoend effect geeft op symptomen en klachten, en dat dit vaak nog afhankelijk is van persoon tot persoon.

Infraroodsauna gezond?

Als je overweegt om de infraroodsauna te gebruiken om je gezondheidstoestand te verbeteren of om je pijn te verlichten, vraag dan voor alle zekerheid eerst advies aan je huisarts. Of de infraroodsauna gezond voor je is, hangt af van je specifieke situatie. Het kan zijn dat het bij jouw specifieke medische toestand niet aangeraden is om je lichaam aan warmte bloot te stellen. Ook is hevige warmte mogelijk af te raden als je bepaalde geneesmiddelen gebruikt, zoals bijvoorbeeld antistollingsmiddelen (bloedverdunners), geneesmiddelen tegen hoge bloeddruk of medicijnen voor het hart.

Infraroodcabine kopen

Wil je van de gezondheidsvoordelen van een infraroodsauna genieten dan kan je overwegen om een infraroodcabine in huis te plaatsen. Infraroodcabines zijn te koop in gespecialiseerde winkels maar ook online kan je een cabine bestellen. De prijzen van infraroodsauna's variëren naargelang de grootte, de opties en de afwerking. Een bescheiden infraroodsauna heb je al voor 1.100 à 1.200 euro, terwijl je voor grotere en meer gesofistikeerde infraroodcabines rekening moet houden met een prijs van 4.000 à 5.000 euro (prijzen 2019).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infraroodwarmte is gezondHeb je last van spierpijn? Ben je stijf? Heb je net intensief gesport? Ben je verkouden of grieperig? Heb je last van sl…
Sauna kopen: Infrarood sauna, stoomcabine of gewone sauna?Een eigen sauna is een droom voor velen. Wie wil er tenslotte geen wellness center in zijn eigen huis? Maar wat is nou e…
Gezond zweten in een infraroodcabineGezond zweten in een infraroodcabineDe infraroodcabine, ook wel infraroodsauna genoemd, speelt een steeds grotere rol in het welness-gebeuren. Relatief lage…
Infraroodcabine - Ervaringen en resultatenDe infraroodcabine Inovo staat vooral bekend om zijn positieve invloed bij het afslanken, draineren, ontgiften en verste…
Ontspannen, rust en relaxen in een spaOntspannen, rust en relaxen in een spaDruk, druk, druk! Ontspannen schiet er door alle drukte vaak bij in. Om lekker in je vel te zitten, om je goed te voelen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MeHe, Pixabay

Reageer op het artikel "Infraroodsauna: voordelen voor de gezondheid"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-04-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Wellness
Medische informatie…
Schrijf mee!