InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Stress op het werk: nuttige tips voor werknemer en werkgever

Stress op het werk: nuttige tips voor werknemer en werkgever

Stress op het werk: nuttige tips voor werknemer en werkgever Stress op het werk is een probleem dat je fysieke en mentale toestand sterk kan ondermijnen. Sommige werknemers staan zodanig onder de druk van hun baan dat hun privé-leven eronder gaat lijden. Men heeft het in dat geval ook wel over zogenaamde werkstress. Soms leidt stress op het werk tot burn-out, depressie en zelfmoord. Zo geraakte in september 2009 bekend dat er een opvallend hoog aantal zelfmoorden voorkwam in het Franse telefoonbedrijf France Telecom. Om beter met spanningen en stresssituaties om te gaan, kunnen supplementen tegen stress soelaas bieden. Welke nuttige tips voor werknemer en voor werkgever kunnen van pas komen om stress op het werk in te dijken?

Stress op het werk

Werkdruk

Burn-out, werkdruk en chronische stress: het zijn allemaal moderne fenomenen die met mekaar te maken lijken te hebben. De snelle technologische maatschappij van tegenwoordig legt alsmaar hogere eisen op aan de doorsnee werknemer. Zaken moeten snel en efficiënt afgehandeld worden, contracten moeten worden nagekomen en diensten verleend. Bovendien moet je naast je baas ook de klanten van de onderneming tevreden stellen.

Depressie

Daarbij komt nog dat tijdens een economische crisis heelwat werknemers op eieren lopen om toch maar hun baan te behouden. Voorts is er de automatisering van de economie, waardoor meer en meer taken door machines uitgevoerd worden en meer en meer mensen vrezen voor hun baan. Dit zorgt voor zware fysieke en mentale stress die gezinssituaties onder druk zet. In sommige gevallen leidt stress op het werk zelfs tot depressie en zelfmoord. Een voorbeeld hiervan is het Franse telefoonbedrijf France Telecom (huidige naam Orange), waar tijdens de periode van de financieel-economische crisis (2008 - 2009) opvallend veel werknemers zelfmoord pleegden.

Werkstress: tips voor werknemer

Organisatie

Als werknemer is het van belang om je werk goed te organiseren. Deel je tijd goed in, geef de voorkeur aan dringende taken en stel de minder dringende uit. Probeer je tijd zo efficiënt mogelijk in te delen, zodanig dat je kan functioneren zonder je te moeten vergalopperen. Als je denkt dat er iets is dat het uitvoeren van je werk kan verbeteren, twijfel dan niet en ga naar je baas.

Assertiviteit

Het opkroppen van frustraties of negatieve emoties kan op lange termijn alleen maar leiden tot stress of conflictsituaties. Stel het aankaarten van problemen niet uit: hoe langer je ze laat aanslepen, hoe kleiner de kans dat ze opgelost kunnen worden. Neem hierbij een assertieve houding aan en slik niet zomaar alles wat je wordt voorgelegd. Soms is het nodig om niet zomaar akkoord te gaan met de taken die er van je geëist worden. Vaak leidt een goed gesprek tot een voor beide partijen aanvaardbaar compromis.

Persoonlijkheid

Probeer in je communicatie met je collega's en met je baas zo rustig en correct mogelijk te zijn, maar laat merken dat je ook een eigen mening hebt en daarvoor durft opkomen. Als je je persoonlijkheid toont, is de kans groter dat er met je rekening gehouden wordt. Je ontgoochelingen voor jezelf houden is niet altijd goed voor je gemoedstoestand en voor het functioneren op je werk.

Tips voor werkgever

Stressmanagement

In een grote onderneming zou een degelijk beleid moeten gevoerd worden wat betreft stressmanagement. Daarbij moet in de eerste plaats gedacht worden aan een psycho-sociale begeleiding van de werknemers. In geval van problemen of moeilijkheden in de uitoefening van je baan, moet je meteen kunnen opgevangen worden door deskundige op je werk.

Ombudsman of bemiddelaar

Het kan dan gaan om een psycholoog of een adviseur waar je te rade kan gaan om bepaalde problemen op te lossen. Ook is het aangeraden om een soort van ombudsman of bemiddelaar in het bedrijf te hebben waar eventuele interne problemen aan bod kunnen komen. Werknemers die met stress te maken krijgen, zouden meteen terecht moeten kunnen bij deze tussenpersonen.

Stresspreventie

Ook op het vlak van de preventie van stress, is het belangrijk dat een bedrijf de nodige stappen onderneemt. Zo zou er absoluut de voorrang moeten gegeven worden aan een goede interne communicatie. Een goede interne communicatie verkleint de kans op misverstanden en onenigheden waardoor een goede uitoefening van je baan bemoeilijkt kan worden.
Belangrijk is ook om de werknemers te leren omgaan met emoties die door stresssituaties veroorzaakt kunnen worden, zoals bijvoorbeeld het contact met boze en ontevreden klanten.

Werkomgeving

Wat niet mag vergeten worden is de praktische kant van een functie, zoals de werkomgeving waarin de werknemer moet werken en de fysieke ongemakken die dat met zich mee kan brengen (denk aan weinig zonlicht, onhandige kantoormeubelen, enz..). Er moet aan gedacht worden om de omgeving van de werknemer zo in te richten dat de kans op negatieve emoties en eventueel stress zo beperkt mogelijk moet zijn.

Supplementen tegen stress

Stress op het werk kan net zoals stress in het algemeen worden behandeld door de oorzaken van het probleem weg te nemen. Aanhoudende conflicten, sluimerende spanningen, enz. zijn uiteraard nefast voor een goede werksfeer. Hierdoor vergroot de kans op aandoeningen als depressie en burn-out. Aanvullend met het oplossen van de oorzaken van stress kunnen ook voedingssupplementen tegen stress soelaas bieden, waardoor de spanning op het werk minder wordt. Hoe beter je je voelt op het werk, hoe kleiner de kans op chronische stress. Dankzij deze supplementen kunnen stress en spanningen afgeleid worden waardoor je sneller kan ontspannen.
Enkele voorbeelden van supplementen tegen stress zijn:
  • Valdispert Stress moments
  • Stress Situatie
  • Ortholon Stress care
  • Pervital Stress balance

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Passend werk bij ziekteWat houdt “passend werk” in? Is het mogelijk om passend werk te weigeren en welke consequenties heeft dit? Als u door ee…
Thuiswerken zorgt voor minder stressSteeds meer werkgevers en werknemers ontdekken de voordelen van het telewerken. Telewerken en thuiswerken heeft echter o…
Stress en de werkgeverStress en de werkgeverMaar liefst 29 procent van de werknemers heeft last van ernstige stress. Zij geven aan op minimaal vijf dagen per jaar n…
Waarom wordt een werknemer arbeidsongeschikt?Waarom wordt een werknemer arbeidsongeschikt?Iedere werknemer is wel eens ziek. De vraag waarom de ene werknemer wél ziek wordt en de andere werknemer niet is niet z…
Ontslag van rechtswegeOntslag van rechtswegeEen ontslag kan ook plaatsvinden van rechtswege. De arbeidsovereenkomst wordt geëindigd zonder dat daartoe een partij ie…

Reageer op het artikel "Stress op het werk: nuttige tips voor werknemer en werkgever"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Burn-out behandelen
Medische informatie…
Schrijf mee!