Oefen je hersenen: tips om dingen beter te onthouden

Oefen je hersenen: tips om dingen beter te onthouden De hersenen zijn een van de meest mysterieuze onderdelen van het menselijk lichaam. Er is nog lang niet alles geweten over hoe de hersenen nu werkelijk functioneren. Wel is er al behoorlijk wat wetenschappelijke kennis over de manier waarop we dingen beter kunnen onthouden, zoals namen, nummers of gebeurtenissen. Het gaat om het oefenen van het geheugen waardoor je je vermogen tot herinnering als het ware stimuleert. Mogelijk kunnen voedingssupplementen om dingen beter te onthouden een extra steun betekenen voor je geheugen. Welke tips en truukjes kunnen je zoal helpen om dingen beter te onthouden?

Tips om namen te onthouden

Geheugen

Het gebeurt iedereen wel eens dat hij of zij iemands naam niet meer herinnert. Om die vervelende situatie te vermijden kan je gebruik maken van een handigheidje. Het geheugen onthoudt namen gemakkelijker als er ook een kenmerk of eigenschap aan verbonden is.

Naam uitspreken

Je onthoudt iemands naam beter als je een opvallende eigenschap met de naam verbindt zoals bijvoorbeeld iets van het uiterlijk of van de kledij van de persoon. Zo gaat je geheugen een naam met een kenmerk associëren. Een ander hulpmiddeltje is om bij een gesprek de persoon met zijn naam aan te spreken. Het zal achteraf makkelijker zijn om je de naam te herinneren.

Nummers onthouden

Wie problemen heeft om telefoonnummers of pincodes te onthouden, kan een aantal truukjes toepassen. Telefoonnummers kan je je inprenten door ze per twee cijfers te onthouden. Onthoud de cijfers per groepjes van twee en probeer er een gebeurtenis of eigenschap aan te verbinden. Dit worden ook de ezelsbruggetjes genoemd. Een telefoonnummer met het cijfer 45 herinnert je bijvoorbeeld aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, of een ander cijfer aan het geboortejaar van een bekend persoon.

Gebeurtenissen onthouden

Reproductie verhaal

Als er dingen gebeuren waar verschillende mensen getuige van waren, dan is het vaak zo dat verschillende getuigen ieder een totaal ander verhaal reproduceren, met andere details en andere kenmerken. Vaak is het zo dat het geheugen de dingen opneemt waarvan het meent dat ze belangrijk zijn en andere dingen dan weer vergeet omdat het geheugen ze als minder belangrijk beschouwt. De kunst is om gebeurtenissen zo overzichtelijk en reëel mogelijk te onthouden.

De "W-vragen"

Een effectief truukje om gebeurtenissen waarheidsgetrouw te onthouden is het principe van de zogenaamde W-vragen:
  • wat is er gebeurd?
  • wie is er bij betrokken?
  • waar is het gebeurd?
  • wanneer heeft het feit plaatsgevonden?
  • waarom is het gebeurd?
  • waardoor is het gebeurd?
Als je deze vragen voor jezelf beantwoordt, dan wordt het een stuk makkelijker om dingen overzichtelijk en waarheidsgetrouw te herinneren en na te vertellen. Het is een echt geheugensteuntje voor je hersenen.

Plannen onthouden

To-do list

Je herkent de situatie wel: gisteren maakte je allerlei plannen om vandaag tot uitvoering te brengen, maar vandaag ben je vergeten wat je allemaal wilde doen. Sommige mensen maken dan ook een papiertje of een to-do-list met daarop simpelweg de dingen die ze op een bepaalde dag zouden willen doen. Er is echter een andere effectieve methode om je voornemens niet te vergeten. Bovendien is het een goeie training voor je hersenen en een oefening voor je geheugen.

Herinneren

De bedoeling is om je op voorhand je plannen voor de geest te halen. Je gaat de activiteiten die je wilt doen als het ware visualiseren: je denkt aan de winkels die je wilt bezoeken en hoe ze eruitzien, of je denkt aan de mensen die je wilt ontmoeten en wat hun eigenschappen zijn. Ook de volgorde waarin je dat zal doen kan je je voor ogen houden. Op die manier stel je je een soort van film voor en zullen je voornemens nu dubbel opgeslagen worden, wat je herinnering ten goede zal komen.

Voedingssupplementen geheugen

Om dingen beter te onthouden kan je je geheugen ook extra ondersteunen door je te houden aan een evenwichtige voeding met vitaminen en mineralen. Aanvullend kan je ook voedingssupplementen nemen die het geheugen ondersteunen zodat je dingen beter gaat onthouden. Sommige van deze supplementen werken ook positief voor de concentratie.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Orthica Brein Support
  • NOW Geheugenformule
  • Biotics hersenen
  • Balance Pharma hersenen

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Oefen je hersenen: tips om dingen beter te onthouden"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: April 2018
Subrubriek: Diversen
Special: Studeertips
Medische informatie…
Schrijf mee!