Ogen laseren met de LASEK methode

Ogen laseren met de LASEK methode Ooglaseren gebeurt het vaakst met de LASIK methode. Een ander methode die veel gebruikt wordt is de LASEK methode. De grootste keten voor het uitvoeren van ooglaser behandeling in Nederland, Optical Express, voert ook deze methode uit. Oog laseren is door de jaren heen een standaard behandeling geworden met weinig risico.

Ogen laseren, hoe werkt het?

Het laseren van de ogen kan tegenwoordig in vele klinieken die gebruik maken van vrijwel een gelijk scala aan technieken. Niet al deze technieken gaan volgens dezelfde procedure, maar in het algemeen geldt dat meestal gebruik wordt gemaakt van de LASEK of de LASIK methode. Alleen voor mensen met speciale afwijkingen of eisen zijn specifieker methoden nodig. Tussen de LASEK en LASIK behandeling zit geen verschil voor wat betreft het resultaat, en ook de prijs is vaak gelijk, maar het is puur afhankelijk van de structuur van het oog. De LASIK methode wordt het meeste gebruikt, in zo'n 85% van de gevallen, en wordt ook in Nederland bij Optical Express het vaakst voorgeschreven. Bij beide methodes zullen allebei de ogen tegelijk gelaserd worden.

LASEK

LASEK is een afkorting voor de woorden Laser-Assisted-Epithelial Keratomileusis, en wordt ook vaak Epi-LASEK genoemd. Dit type ooglaser-behandeling wordt na de LASIK methode over de hele wereld het meeste gebruikt, zo ook in Nederland. De LASIK ooglaserbehandeling is geschikt voor mensen met vrijwel alle lage, middelhoge en hoge lens of bril-sterktes (recepten). Bij deze LASEK-behandeling wordt gebruik gemaakt van een laserstraal van een excimer laser die het voorste laagje van het oog, het hoornvlies, als het ware van vorm doet veranderen. Hier voel je niets van. Voor wie toch angst heeft is het geruststellend te weten dat beide ogen in één keer gedaan worden, en je de procedure dus maar eenmalig hoeft te doorstaan.

Er moet natuurlijk gezorgd worden dat je hier geen pijn bij voelt en dat je niet ongecontroleerd met je oog gaat bewegen. Hiervoor krijg je verdovende druppels in je ogen, die je oog gevoelloos maken. Om je oog stil te houden wordt er een speciale klem geplaats die alles op zijn plaats houdt. Dit doet geen pijn. Het plaatsen eervan gebeurt als de verdoving werkt en het wordt zelden als ververlend ervaren.

Als alles eenmaal zijn werk doet, wordt begonnen met de laserprocedure. Het oppervlak van de buitenste laag van het hoornvlies wordt voorzichtig door de oogchirurg opgelift Dit gebeurt met een klein instrument, dat je nauwelijks zult kunnen waarnemen. Je oog is dan klaar om met de laserbehandeling te beginnen.

Computer-aangestuurde impulsen van laserlicht worden nu op de inwendige lagen van het hoornvlies gericht. Je kunt horen dat de laser pulseert, door het tikkende geluid. Dit lijkt misschien eng, maar eigenlijk betekent het alleen maar dat het al weer bijna voorbij is. De inwendige hoornvlieslaag wordt volgens de modernste techniek opnieuw gervormd met de laser. Of je nu voor de behandeling bijziend of verziend was, of last had van astigmatisme; het is allemaal via deze lasermethode te corrigeren. Als men klaar is met het laseren, wordt er een kleine bandagelens op het oog geplaatst. Voor mensen die normaal lenzen dragen zal dit heel normaal aanvoelen, maar ook brildragenden zullen weinig discomfort ervaren door de lens die er juist is om het comfort bij het knipperen in de eerste dagen te verhogen.

Waarom LASEK in plaats van LASIK?

Slechts 15% van de ooglaserbehandelingen gebeurt met de LASEK-methode. De reden dat LASIK de voorkeur heeft, is dat het herstel wat sneller gaat een dat er hierbij geen bandagelens hoeft te worden aangebracht. In 15% van de gevallen geeft een chirurg de voorkeur aan de LASEK behandeling omdat het hoornvlies zich hiervoor beter leent. Oog bij mensen die een contactsport beoefenen of gevaarlijk werk doeen wordt het voor de zekerheid vaak aangeraden. Het is niets om bang van te worden. Mocht je dit echter wel zijn dan kun je na een eerste gratis consult altijd nog beslissen om er niet mee door te gaan en het voorlopig toch maar bij de bril of lenzen te houden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ogen laseren met de LASEK methode"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 04-10-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!