InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het gevaar dat 'Aspartaam' heet

Het gevaar dat 'Aspartaam' heet

Het gevaar dat 'Aspartaam' heet Wanneer je gaat googlen zul je op opkijken van de hoeveelheid artikelen die je zult vinden over het feit dat Aspartaam zo ontzettend slecht is voor je gezondheid. En dat zijn geen loze berichten. Het is al heel lang wetenschappelijk bewezen dat wij mensen ernstige ziektes kunnen ontwikkelen door deze stof. Wilt u graag gezond blijven? Lees dan verder... Veel mensen zijn er van op de hoogte en ook veel mensen nog niet. En dat moet veranderen want onze gezondheid staat op het spel. Terwijl wij ons enorm bang kunnen maken voor wat de media ons allemaal verteld over de Mexicaanse Griep en onze portomonee slinkt door de steeds duurdere kosten van levensonderhoud, dat op dit moment blijkbaar állemaal door de crisis komt, hebben we niet in de gaten dat we al heel lang langzaam vergiftigd worden door toevoegingen in ons voedsel dat gewoon ongestraft in de schappen van de supermarkten staat.

We kunnen proberen om ons te weren tegen de griep door gezond te eten en te drinken en goede vitamines tot ons te nemen, goed te kleden en door extra hygiëne. Ook een tekort aan geld valt te overleven ook al hebben we het daar allemaal moeilijk mee, uiteindelijk zullen we er sterker uitkomen. Maar, we hebben niet in de gaten dat in de producten die we dagelijks aanschaffen hele ongezonde stoffen zitten die stilgezwegen worden, waardoor we er ook geen erg in hebben dat we onszelf aan het ziek maken zijn. En dat is het geval met Aspartaam.

Bij toeval ontdekt

Aspartaam had nooit in onze voeding terecht mogen komen en toch is dat wel gebeurt. Aspartaam werd ‘per ongeluk’ ontdekt in 1965 door een chemicus genaamd James Schlatter die een geneesmiddel tegen maagzweren aan het onderzoeken was. Hij ontdekte dat de stof waar hij mee aan het werk was vele malen zoeter was dan suiker en hét middel om suiker te vervangen werd daarbij geboren. Natuurlijk was dat een enorme uitvinding want vele mensen kampen met overgewicht en doen niets anders dan hun hele leven bezig te zijn met afvallen, afslanken en allerlei middeltjes die daarbij misschien zouden helpen.

Wat een uitvinding!

Het ‘Ei van Columbus’ leek te zijn gevonden. Suiker kon nu worden vervangen door Aspartaam en de light producten waren hierdoor geboren. Enorme reclame campagnes volgden en grote namen en merken stonden bovenaan om hun lightprodukten aan te prijzen. En natuurlijk ging het publiek hier graag op in want ja, als het zo groots word aangeprezen door gerenommeerde bedrijven dan twijfel je daar als gewone consument niet aan natuurlijk. Maar nu is gebleken dat we dat beter wel hadden kunnen doen en ook, hoe belangrijk het is om je niet te laten verleiden door reclames en aanprijzingen van producten. Natuurlijk zijn de lightproducten ontdaan van suikers, maar wat is er dan voor in de plaats gekomen?

Iets dat veel gevaarlijker is nog dan suiker. Aspartaam!

Van Aspartaam wordt gezegd dat het veruit de gevaarlijkste stof is die op grote schaal aan voedingsmiddelen word toegevoegd. Aan de andere kant zijn er ook mensen en onderzoeken die beweren dat het allemaal onzin is. Aan jou de keus, wil je echt het risico nemen dat je iets eet of nog erger: aan je kind te eten of te drinken geeft wat je gezondheid zou kunnen ondermijnen?

Een paar feitjes:

Bij de FDA zijn 92 gedocumenteerde symptomen bekend van Aspartaam. Hier volgen er enkele:
duizeligheidmigrainebevenkroep
onduidelijk sprekenverwarringchronische vermoeidheidnetelroos
gevoeloosheid/tintelingendepressieslapeloosheidallergische reacties
paniekaanvallenhoge hartslaggeirriteerdheidmenstruele problemen
astmatische reactiespersoonlijkheidsveranderingenpijn op de borstartritis
diareehoge bloeddrukmisselijkheidoedeem
brakenpijn bij het slikkenjeukproblemen met bloedsuiker
allergieenhersentumorenademhalingsmoeilijkhedenniet goed kunnen denken
branderige ogenbranderige keelchronische hoestonwerkelijk voelen
buitensporige hongerbuitensporige dorstkaalheidgehoorstoornissen
seksuele problemenconcentratieproblemenvatbaar voor infectiesgewrichtspijn
spierkrampenimpotentieslecht geheugenhuiduitslag
slepend pratenoorsuizenhuiduitslagoorsuizen

Een sluipend gif

Het hoeft niet zo te zijn dat je onmiddellijk na het drinken van frisdrank of een light product onmiddellijk last krijgt van één van deze verschijnselen. Het is wel mogelijk, maar meestal kan het lange tijd goed gaan totdat je last krijgt van één of meer van de symptomen, dus link je het één niet zo snel aan het ander. Enkele producten waar Aspartaam inzit, want het is dus niet zo dat het alleen maar in light producten zit: Je kunt het ook vinden in kauwtabletten met vitamines voor kinderen, of in medicijnen, in dieetproducten en spiertrainingsmiddel enz.enz.

Natuurlijk hoef je dit niet allemaal zo maar aan te nemen en je kunt ook denken bij jezelf: ‘Het zal wel, dan kan ik niets meer eten’. Daar lijkt het ook bijna wel op. Maar ontneem jezelf niet de mogelijkheid om je heel goed te informeren hierover. Lees anders de informatie eens die er te vinden is op de website: www.aspartaam.nl
© 2009 - 2017 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gebruikt u nog Lightproducten?Gebruikt u nog Lightproducten?Lightproducten, wie kent ze niet? Frisdranken, boter, koekjes, chips en ga maar door. Maar, zijn die lightproducten eige…
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Het gebruik van de chemische stof Aspartaam als zoetstof in (vooral) ligthproducten, staat al jaren ter discussie. Sommi…
Stevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofStevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofTegenwoordig zijn de lightproducten niet meer weg te denken uit de schappen van de supermarkt. Deze lightproducten worde…
Afvallen door lightproductenAfvallen door lightproductenLightproducten kunnen enorm helpen als je wilt afvallen. Ze bevatten namelijk minder energie (calorieën), suiker of vet…
Bronnen en referenties
  • Bron: www.spiriteel-bewust.nl
  • www.smaakversterkers.eu
  • www.fonteine.com
  • www.aspartaam.nl

Reageer op het artikel "Het gevaar dat 'Aspartaam' heet"

Reacties

Karin Sanders, 09-05-2015 10:40 #5
Hartelijk dank voor dit artikel. Ik was er al langer van op de hoogte dat aspartaam zeer ongezond is en let altijd zeer goed op de etiketten zodat ik niet toch per ongeluk iets koop waar dit middel in zit. Ik merk uit de reacties van anderen dat ze heel graag een bronvermelding willen. Het lijkt er bijna op dat ze het niet willen geloven dat de consument op grote schaal misleid wordt. Laat ik het zo zeggen, het is ook geen prettige gedachte dat je niet kunt vertrouwen op de overheid en voedselproducenten, want dan moet je dus weer zelf goed gaan nadenken over je keuzes en dat is lastig. Een feit is dat veel wetenschappers het vaak oneens zijn met elkaar. Daarnaast wordt 90 tot 95% van alle wetenschappelijke onderzoeken betaald door multinationals (die een belang kunnen hebben bij de uitslag van een onderzoek). Er wordt dus enorm veel gemanipuleerd door belanghebbenden met wetenschappelijk onderzoek. Ik hecht dus niet altijd zo veel aan wetenschappelijk onderzoek, maar luister liever naar mijn gezonde verstand en de ervaringen van anderen.

Annelies Zandstra, 19-05-2013 20:42 #4
Ik sluit me aan bij Samantha wat betreft bronvermeldingen. Welke wetenschappelijke artikelen of boeken heb je hiervoor gebruikt. Wie zijn hiervan de schrijvers? Op welke data heb jij de door jou vermelde websites gebruikt? En waar ik ook benieuwd naar ben is welke opleiding jij gedaan hebt. Reactie infoteur, 21-05-2013
De informatie voor mijn artikelen zoek ik op het internet bij elkaar en stel daar dan een artikel van samen. Bij de bronnen van 'mijn bronnen' kunt u dan weer hun bronnen vernemen. Ik ben geen arts of wetenschapper maar al jaren zeer begaan met gezondheid en voeding waar ik mij dan ook dagelijks mee bezig houdt. De datum van verschijnen artikel was in 2009.

Geert Borrenbergs, 10-09-2011 11:44 #3
Ik zal, na het lezen van diverse artikelen zeker op de etiketten gaan letten, maar een doorn in het oog is de afsluiter van dit artikel, "waar brand is is vuur"? Volgens mij moet dat zijn "Waar rook is is vuur". Dan komt het hele artikel meteen een stukje geloofwaardiger over. Reactie infoteur, 10-09-2011
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik zal het meteen aanpassen, dankjewel. Het is wel zo dat het verkeerd gebruik van een gezegde, Aspartaam niet meteen ongevaarlijk maakt jammer genoeg.

Marieke Wissink, 25-03-2011 10:47 #2
Wat ik hier lees over aspartaam schrik ik erg van. Ik heb namelijk sinds kort via de huisarts een middeltje gekregen om mijn darmen beter te laten functioneren en was erg benieuwd naar het toegevoegde middel apsartaam. Dit omdat ik ineens in gewicht toenam en meer trek dan voorheen had wou ik dat dus even uitzoeken. Wat ik nu wel weet is dat ik maar stop met dat spul drinken (metamucil genaamt) en kijk nog wel even verder voor ik weer wat gebruik. Reactie infoteur, 26-03-2011
Het is bekent dat je van aspartaam juist meer honger en dorst krijgt. Daarom is het ook zo krom dat het ipv suiker in lightproducten zit verwerkt. Je denkt dan dat je zult afvallen, maar in feite krijg je juist meer trek.

Samantha, 22-03-2011 18:29 #1
Behalve dat dit artikel enorm veel spel- en taalfouten bevat, zie ik ook hier geen bronvermeldingen. Het enige betrouwbaar uitziende artikel op infoNu over aspartaam weerlegt al je argumenten.

Hoe kom je aan je informatie? Reactie infoteur, 24-03-2011
Wat jammer dat ik niet iedereen tevreden kan stellen. Ik heb de word correctie er nog eens even overheen gegooid maar niets kunnen vinden. Dus hulp is altijd welkom. De bronvermeldingen heb ik onder het artikel geplaatst. Misschien heb je dat over het hoofd gezien? Maar ik zal ze nog eventjes vermelden…
Bron: www.spiriteel-bewust.nl
www.smaakversterkers.eu
www.fonteine.com
www.aspartaam.nl
Met vriendelijke groet…

Infoteur: Yoan
Laatste update: 20-08-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!