InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vergiftiging: eerste hulp

Vergiftiging: eerste hulp

Vergiftiging: eerste hulp Vergiftiging en eerste hulp: wat te doen? Laten braken, norit toedienen of melk drinken? Bij het innemen van een giftige stof, is niet iedere behandeling hetzelfde. Afhankelijk van het soort gif, zal de patiënt moeten braken of juist het gif moeten verdunnen. Lees dit artikel aandachtig door en print de lijst eventueel uit.

Wat is een vergiftiging

Een vergiftiging of intoxicatie is een aantasting van organen door een giftige stof. Er ontstaan hierdoor stoornissen in de functies van de organen. Bij kinderen komen vergiftigingen vaker voor dan bij volwassenen. Vergiftigingen kunnen door het inademen van giftige dampen of het innemen van giftige stoffen, maar ook via de huid kunnen giftige stoffen binnen komen. Soms zijn er direct symptomen, soms pas na jaren.

Hoeveelheid

De hoeveelheid giftige stof die iemand kan verdragen hangt van de persoon zelf af: de een kan meer hebben dan de ander. Zwangere vrouwen zijn extra gevoelig, ook vanwege de ongeboren baby. Giftige stoffen bereiken de baby makkelijk en richten daar schade aan. Door gewenning kan een ongevoeligheid optreden voor giftige stoffen. Soms zijn mensen juist overgevoelige voor bepaalde stoffen die normaal niet ernstig giftig zijn, zoals morfine. Voor deze mensen kan morfine juist dodelijk zijn.

Voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen, daarom is het belangrijk om giftige stoffen buiten bereik van kinderhandjes te houden. Geneesmiddelen behoren achter slot en grendel, op keukenkastjes hoort een slot of kinderslot te zitten. Geen gevaarlijke stoffen zoals terpentine in een lege limonadefles gieten. Leg alles hoog weg, buiten bereik van kinderen.

Eerste hulp

In de meeste gevallen is water drinken met Norit de beste methode, soms ook braken. Maar dat hangt er weer vanaf of het geen etsende gifstof is (bijtende stof). Bel in ieder geval direct de arts of 112, bewaar het etiket of de verpakking van de gifstof. Een lijstje van de meest voorkomende giftige stoffen:

  • Afwasmiddelen (hand) en allesreiniger: Niet laten braken, koffieroom of boter geven om schuimen te voorkomen.
  • Afwasmiddelen (machine): niet laten braken, water laten drinken.
  • Azijn: Niet laten braken, water laten drinken.
  • Bestrijdingsmiddelen: Laten braken, water laten drinken, Norit toedienen.
  • Bleekwater: Niet laten braken, water laten drinken.
  • Buxusstruik: Laten braken, water laten drinken, norit toedienen.
  • Chloorwater: Niet laten braken, water laten drinken.
  • Citronella olie: Niet laten braken, vloeibare paraffine ingeven.
  • Dettol: Niet laten braken, Norit toedienen, water laten drinken.
  • Eik, beuk, Rododendron en verwanten, sparren: Laten braken, water laten drinken, Norit toedienen.
  • Hulst: Laten braken, water laten drinken, Norit toedienen.
  • Kerstboom, Mistletoe: Laten braken, water laten drinken, Norit toedienen.
  • Kwik: Laten braken, water laten drinken.
  • Luchtverfrisser: Laten braken, water laten drinken, Norit toedienen.
  • Muizengif, rattenverdelgers: Laten braken, water laten drinken Norit toedienen.
  • Plantenmest: Niet laten braken, water laten drinken.
  • Ruitenreiniger: Niet laten braken, water laten drinken.
  • WC-blokken: Laten braken, water laten drinken, Norit toedienen.
  • WC-reinigers: Niet laten braken, water laten drinken.
  • Zoutzuur of andere zuren: Niet laten braken, water laten drinken, melk of andere soda-oplossing laten drinken.
  • Wasbenzine, terpentine, thinner: Niet laten braken, vloeibare paraffine ingeven.
  • Antivries: Laten braken, Norit toedienen.
Gerelateerde artikelen
Dieren EHBO: VergiftigingEvenals voedsel, verblijft ook ingeslikt vergif eerst enige tijd in de maag voordat het in de darm komt waar het geresor…
Verschillende vormen van vergiftigingEr zijn verschillende manieren om vergiftigt te raken. Hieronder worden de drie verschillende vormen van vergiftiging in…
CO vergiftiging voorkomen en herkennenCO vergiftiging (of koolstofmonoxide vergiftiging) maakt elk jaar tientallen doden. Dit valt te wijten aan het 'stille'…
Maak uw woning veilig voor kleine kinderenMaak uw woning veilig voor kleine kinderenKleuters en peuters gaan vaak op onderzoek uit, en doen daarbij niets liever dan alles vastpakken, omkeren, losdraaien,…
Vergiftiging bij kinderenVergiftiging bij kinderenJonge kinderen zijn er ondernemend en onderzoeken alles, vaak ook nog met hun mond. Al klimmend en klauterend komen zijn…

Reageer op het artikel "Vergiftiging: eerste hulp"

Reacties

Maarten, 30-06-2016 14:19 #5
Ik heb net per ongeluk een klein beetje zwaar opgeloste ammoniak ingeslikt. Ik schat dat het een heel klein slokje was, maar de smaak zit helemaal in mijn mond. Mijn lichaam voelt ook niet helemaal gezond meer aan.

Van Altena, 08-10-2015 10:58 #4
Heb 10 september vloerbedekking verwijderd. Hier kwam een gelige stof vrij welke ik denk dat het verdroogde lijm resten waren.
Tijdens het stofzuigen kwam deze stof door het filter van mijn stofzuiger en zo doende heb ik deze stof ingeademd. Heb daarna alles direct schoongemaakt en zo stof vrij mogelijk. Toch heb ik na die tijd alsmaar last van zere branderige jeukende ogen en ben ik constant verkouden en steken in mijn hoofd. Kan het met deze stofdeeltjes te maken hebben en is dit gevaarlijk. Ik heb a.s maandag een afspraak met mijn huisarts maar die zal het wel afdoen met een griepje denk ik. Wat raad U mij aan. Zou deze stof ook kanker kunnen veroorzaken of andere vervelende ongemakken. En hoe lang mag het duren voor het over gaat.
Hoor graag van U

mvg Louis van Altena

Erin Jansen, 17-02-2014 23:51 #3
Wat moet je doen als een kind een tablet antipsychotica heeft geslikt omdat het eruit ziet als een snoepje? Op internet gezocht en de bijwerkingen ben ik me wild geschrokken dat een kind het heeft geslikt

F. Aamimi, 13-02-2014 19:56 #2
Had azijn en soda in de waterkoker gezet tegen kalkaanslag maar was het vergeten uit te koken. Heb thee gezet terwijl de azijn en soda er nog in zat en heb het opgedronken.

A. E. Gerritsen van der Hoop, 30-12-2013 22:29 #1
Bij het verchonen van ons bed, heb ik een potje citronella om gegooid. Er kwam ongeveer een eetlepel op het bed terecht. Ik heb direkt het laken van het bed gehaald en in de wasmachine gestopt. Nu is de lucht die in de slaapkamer hangt erg penetrant. Mijn vraag is, kan dit gevaarlijk zijn voor de gezondheid? De slaapkamerramen tegen elkaar open gezet, zodat de wind erdoor heen kan waaien.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 11-02-2013
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!