InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met bezoek sauna

Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met bezoek sauna

Om een goede weerstand op te bouwen tegen de Mexicaanse griep is een bezoek of meerdere bezoeken aan de sauna de moeite waard. In de sauna worden alle bacteriën en de meeste virussen gedood omdat de temperatuur boven de 70 graden Celsius is. Bovendien neemt uw weerstand tegen de griep en verkoudheid toe. In Finland heeft men ten tijde van de Vogelgriep in 2005 de sauna bezocht en was men gegarandeerd verlost van alle bacteriën en het virus.

Artikelindeling

Ga naar de sauna wanneer u nog géén Mexicaanse griep heeft

Wanneer u nog geen griep heeft is een bezoek naar de sauna zeker aan te raden. Wanneer u al wel de Mexicaanse griep heeft en zeker als u koorts heeft is een bezoek aan de sauna sterk af te raden. Ga dus naar de sauna voordat u ziek wordt of dreigt te worden. In dat geval bent u nog in staat om een goede weerstand op te bouwen en afvalstoffen uit uw lichaam te verwijderen.

Goed koelen

Belangrijk bij de gang naar de sauna is dat u goed koelt. Dit moet op een zorgvuldige en langdurige wijze gebeuren nadat u uw lichaam heeft blootgesteld aan de hoge temperaturen. Bij snel afkoelen sluiten de poriën zich reeds voordat de hitte de kans heeft gekregen uw lichaam te verlaten. Dit is niet goed. Uw poriën mogen pas gaan reageren wanneer het lichaam zichzelf bekoeld heeft. Daarna kunt u onder de koude douche, waterval of dompelbad.

De gang naar de sauna is als het koorts proces

Net zoals bij koorts geeft het lichaam in de sauna aan dat het erg warm is en worden afvalstoffen afgestoten. De poriën openen zich zodat de afvalstoffen het lichaam kunnen verlaten. Bij direct afkoelen sluiten de poriën zich weer, zodat de afval stoffen in het lichaam blijven en ook de hitte. Er kun nu geen weerstand worden opgebouwd. Bovendien krijgt u door de hitte flinke hoofdpijn.

Verbetering ademhaling

Een bezoek aan de sauna zorgt ervoor dat u beter en dieper ademhaalt. Dit is dus goed voor uw longen. Daarom zijn astmapatiënten zo gebaat bij een bezoek aan de sauna. Effecten op de luchtwegen zijn:
  • Betere doorbloeding
  • Meer afgifte van slijm door betere doorbloeding
  • Astma-aanvallen kunnen minder krachtig en vaak voorkomen
  • De ademhaling wordt gestimuleerd

Naar de sauna

Als u eenmaal besloten hebt naar de sauna te gaan dan is dit de gangbare procedure.
  1. Zorg dat u niet vol zit met eten; ga dus niet na een maaltijd.
  2. Ga van tevoren even naar het toilet.
  3. Neem een douche zodat u schoon bent en alvast wat opgewarmd.
  4. Droog u af; met een droge huid transpireert u beter.
  5. Ga op een handdoek op de middelste of hoogste bank liggen; dit doet u maximaal een kwartier; de laatste twee minuten gaat u zitten om te voorkomen dat uw bloed naar uw benen afzakt als u plotseling gaat staan.
  6. Na de sauna gaat u de buitenlucht in voor een luchtbad; ook een stortdouche helpt. Het zweet moet eraf zijn voordat u in het dompelbad gaat.
  7. Daarna neemt u een warm voetenbad om weer op te warmen.
  8. Tot slot rust u een kwartier uit en u voelt zich als herboren.
Gerelateerde artikelen
Zorg dat je geen griep krijgtDe griep, iedereen heeft het wel eens. Het is een vervelende ziekte welke wordt veroorzaakt door een virus. Lees hoe je…
Fruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griepFruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griep‘An apple a day keeps the doctor away’. Een bekende uitdrukking die het eten van fruit stimuleert. Houdt het eten van fr…
Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met vitamine CHoge doses vitamine C staan erom bekend om een virusinfectie in de kiem te smoren of de duur en hevigheid ervan aanzienl…

Reageer op het artikel "Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met bezoek sauna"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Mexicaanse griep
Medische informatie…
Schrijf mee!