Dyslexie en beelddenken

Dyslexie en beelddenken Dit artikel beschrijft dyslexie op een eigen manier. Het beelddenken, communicatie en de talenten van de dyslecticus spelen hierbij een belangrijke rol.

Talenten van de dyslecticus

Naast leerproblemen bezit de dyslecticus ook bijzondere talenten. Door zo veel mogelijk op deze talenten te letten is het mogelijk om een school of beroep te kiezen die goed bij de persoon past.
  • creatief;
  • artistiek;
  • groot vorstellingsvermogen;
  • vernieuwend;
  • sport;
  • commercieel.

Kenmerken

Bij deze een lijst met kenmerken die geheel of gedeeltelijk van toepassing is:
  • leesproblemen;
  • hoog IQ maar resultaten zijn mager;
  • leest een regel vaak meerdere malen. Dit verklaart het lagere leestempo;
  • aandachtprobleem;
  • leert beter uit ervaring of door te zien dan uit een boek;
  • verwarring bij meer dan één opdracht;
  • problemen met tijd;
  • klokkijken is moeilijk;
  • links/rechts wisselen;
  • problemen met volgorde;
  • raakt de draad kwijt tijdens het spreken;
  • moeite met geld teruggeven;
  • meer wagenziek dan anderen;
  • lang bedplassen;
  • heeft vaker dan anderen last van oorontsteking;
  • kroop als kind overal in of onder;
  • is heel handig in het verbergen van problemen.

Leerproblemen

Basisschool

Op de basisschool komen de leesproblemen naar voren door de ervaring van de leerkracht of de resultaten van het leerlingvolgsysteem. Het kind en de ouders hebben de problemen op dit moment misschien nog niet in de gaten. Door het grote voorstellingsvermogen van het kind worden veel woorden geraden i.p.v. gelezen. In de groep 1 t/m 4 draait het om het leren lezen en schrijven. In groep 5 t/m 8 draait het meer en meer om de inhoud.

Na de basisschool

Het raden van woorden werkt niet meer op de middelbare school. Nu telt uitsluitend de inhoud en niet meer het lezen. Het probleem is dat het studeren extra moeite kost omdat het lezen veel energie kost. Bij het schrijven van verslagen komen de problemen wel nog aan het licht, al zal de spellingcontrole bij getypt werk veel verdoezelen. Grote problemen treden op bij het plannen en prioriteiten stellen in de studie of het werk. Bij het geven van voordrachten of presentaties kost het veel moeite om de draad niet kwijt te raken.

De dyslecticus en zijn omgeving

Erfelijkheid

Dyslexie is 100% erfelijk. Dit betekent dat een of beide ouders ook beelddenkers zijn (zie mijn artikel beelddenken). Dit wil niet zeggen dat deze ouder of ouders hier last van hebben maar vaak zijn hier ook leerproblemen te bespeuren. Omdat men vroeger minder kennis en aandacht voor deze dingen had, zijn deze leerproblemen nooit benoemd.

Communicatie

De communicatie tussen twee beelddenkers verloopt korter en makkelijker dan tussen een woord- en een beelddenker. Door je te verdiepen in de manier waarop de ander de wereld beleeft, kan de communicatie enorm verbeteren.

Verwachtingen

De verwachtingen van ouders naar hun kinderen komen vaak uit hun eigen achtergrond. Bedenk daarbij dat het kind slechts de helft van de genen van een van de ouders bezit. Het is daarom goed om te bekijken of de verwachtingen wel bij de talenten van het kind passen.

Hoe ontstaat het leerprobleem?

Beelddenken

In mijn artikel beelddenken laat ik zien dat een beelddenker zijn omgeving op zijn eigen manier opneemt. De beelddenker kan een situatie makkelijk op zijn kop zien of spiegelen. Waar het voor een woorddenker onmogelijk is om een letter op zijn kop te zien, gebeurt dit voor een beelddenker zonder dat hij hierom vraagt. In het volgende voorbeeld laat ik de letter "d" zien, maar dan op alle mogelijke manieren gedraaid. Dít is wat er vaak gebeurt in het hoofd van de beelddenker. Er ontstaat verwarring en de persoon zal waarschijnlijk de regel opnieuw beginnen te lezen.

Verwarring

Verwarring ontstaat als de hersenen iets onbekends of onverwachts waarnemen. Voor een dyslecticus kan dat een woord of zelfs een letter zijn maar ook een auto die net voorbijkomt. Met deze achtergrond is het dan ook vreemd om woordjes te gaan oefenen omdat de verwarring elke keer weer zal optreden.

Behandelen

Verwarring voorkomen, focus

De verwarring is niet alleen lastig bij het lezen, maar maakt het opnemen van stof onmogelijk. Focus is van groot belang om de dyslecticus met de aandacht bij zijn werk te houden. Dit werk kan lezen zijn, maar ook koken, voordragen, opruimen enz.

Davis counseling

Een behandeling die helpt deze verwarring te voorkomen is de Davis counseling. Deze individuele methode zal in vijf dagen de dyslecticus leren om te focussen en problemen met letters en woorden op te lossen. Hierdoor zal de verwarring verdwijnen en een d is weer een d.

Voor meer informatie: Peerboom Counseling
© 2010 - 2020 Guidop, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dyslexie in 5 dagen opgelost met de Davis methodeDyslexie in 5 dagen opgelost met de Davis methodeDyslexie wordt in de volksmond woord-, of leesblindheid genoemd. In feite is het dat niet, en heeft het veel meer te mak…
Dyscalculie en beelddenkenDit artikel beschrijft dyscalculie op een eigen manier. Het beelddenken, communicatie en de talenten van de dyscalculus…
Ouders en partners bij dyslexie, dyscalculie, ADD, ADHDDe leerproblemen van de beelddenkers (dyslexie, dyscalculie, ADD, ADHD) worden aangepakt met diverse (Davis) trainingen.…
Wat is het verschil tussen beelddenken en woorddenken?Wat is het verschil tussen beelddenken en woorddenken?Vijf procent van de bevolking is een beelddenker. Dit wil zeggen dat vijf procent van de mensen denkt in beelden in plaa…

Gezondheid routine controlesGezondheid routine controlesEr zijn vandaag de dag een groot aantal routine controles waarmee op een eenvoudige manier potentiële medische problemen…
Handen wassen na toiletbezoek vaak overdreven en zinloosmijn kijk opHanden wassen na toiletbezoek vaak overdreven en zinloosAls epidemieën de kop opsteken staat het thema "hygiëne en handen wassen" snel op de agenda. Instanties waarschuwen dat…

Reageer op het artikel "Dyslexie en beelddenken"

Infoteur: Guidop
Laatste update: 12-01-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!