InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ik wil stoppen met roken

Ik wil stoppen met roken

Ik wil stoppen met roken Na de jaren zijn er vele fabels en feiten over roken boven water gekomen. De markten voor het stoppen met roken en hun hulpmiddelen zijn enorm gegroeid. Ook de crisis in Nederland haalt mensen over om te stoppen met roken. Maar achteraf lukt het maar een kleine groep om definitief te stoppen met de smerige gewoonte. Lekker een sigaretje roken voor het slapen gaan of na een goede maaltijd zit er voor sommige niet meer in. Ze willen stoppen en weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Ze struinen het internet af om op zoek te gaan naar advies om de “afkick verschijnselen” zoveel mogelijk in te dimmen.

Fabels over stoppen met roken

De laatste jaren zijn de fabels en feiten over stoppen met roken enorm gegroeid, ook zijn er teksten op pakjes shag en sigaretten om je een extra zetje in de rug te geven. Maar wanneer je er achter komt wat de fabels en feiten zijn, zakt je de moed al in de schoenen.

Fabels over stoppen met roken:

  • Een paar sigaretjes per dag kunnen geen kwaad
  • Als ik ga stoppen, dan zal mijn gewicht toe gaan nemen.
  • Ik rook al zo lang, heeft stoppen nog wel zin voor mij?
  • Met nicotinevervangers zal mijn verslaving niet veranderen.
  • Nicotine vervangers werken niet
  • Light sigaretten roken kan geen kwaad.
  • Nicotine vervangers zijn duurder dan doorroken.

Een paar sigaretjes per dag kunnen degelijk wel kwaad, ze belemmeren je conditie en verhogen je bloeddruk. Ook is het een fabel dat je aan moet komen als je stopt met roken. Door het roken is je eetlust vaak minder. Doordat je stopt krijg je zin om een bezigheid te zoeken. De ene pakt een pen om op te kauwen en de ander grijpt naar dropjes en andere snoepjes. Gezonde vetarme tussendoortjes kunnen je verlangen na een sigaret aandoenlijke verminderen. Ook kun je wat meer water gaan drinken.

Feiten over stoppen met roken.

  • Je conditie gaat omhoog
  • Je krijgt per trekje van een sigaret ruim 4000 chemicaliën binnen en ongeveer 70 kankerverwekkende stoffen.
  • Nicotine vervangers heb je van korte duur nodig, dus het is eerst een dure uitgave maar op jaarbasis is het al goedkoper.

Ja, ik wil

Je hebt besloten om te stoppen met roken, maar hoe begin je er aan? Je kunt kijken wat jou het beste lijkt. Heb je de pennen klaarliggen? Of de drop? Prima. Maar allereerst is het belangrijk dat JIJ wilt stoppen met roken. Stoppen met roken is een strijd waarvan niemand zegt dat het makkelijk is. Het is jou wil die moet stoppen, jij moet de gene zijn die genoeg discipline heeft om te stoppen met roken. Het is namelijk jou lichaam dat moet stoppen.

Afbouwen

Sommige mensen proberen af te bouwen met roken, ik kan je vertellen, het werkt niet. Zelf al meermaals geprobeerd en het lukt niet. Van 25 sigaretten na 20 sigaretten na 15 sigaretten per dag, en dan plots zit je weer op 20 sigaretten per dag. Ook de afbouw van zwaar naar halfzwaar shag heeft geen zin.

Hoe stop ik?

Stoppen met roken is een moeilijke strijd maar als je echt wil dan kan je het ook wel. Allereerst kun je altijd gewoon simpelweg gewoon de sigaretten aan de kant gooien en verder doorgaan met waar je mee bezig was. Deze methode is een van de moeilijkste methode. Vervolgens kun je nog altijd proberen met meerdere mensen te stoppen met roken. Zo heb je wat steun aan elkaar. Wist je dat er zelfs speciale chatboxen zijn om te stoppen met roken? Dan hebben we nog de nepsigaret, maar tot hoeverre die werkt is per persoon heel verschillend. Of wat denk je van nicotine pleisters en kauwgom? Ze halen de grootste verlangens weg. En geven jou een steuntje in de rug, om het verlangen na een sigaret te minderen en te vergeten. Probeer ook zoveel mogelijk voordelen te vinden over het stoppen met roken en onthoud deze goed, als je dan verlangt na een sigaret denk dan even aan de voordelen.

Probeer nooit te veel van jezelf te verlangen soms lukt het niet in een keer, maar geef dan niet gelijk op. Wat je ook nog kunt doen is een bepaalde dag gebruiken om te stoppen met roken, zo kun je mentaal je er op voorbereiden en mogelijk ben je dan automatisch al aan het minderen met roken.
© 2010 - 2017 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje van goede voornemens. Stoppen met roken kan echt…
Stoppen met roken: zijn nicotinepleisters schadelijk?Stoppen met roken: zijn nicotinepleisters schadelijk?De nicotinepleister of nicotinepatch is een van de vervangproducten van nicotine die gebruikt worden door rokers die wil…

Reageer op het artikel "Ik wil stoppen met roken"

Reacties

Timothy, 26-03-2011 20:49 #3
Ik ben op 15-03-2011 gestopt…
Eerste week heb ik het met Nicotine pleisters gedaan.
Vandaag 26-3 is mijn 4e dag zonder hulpmiddelen.
Ik merk dat ik vooral in het weekend erg veel moeite heb met vol te houden.
Gelukkig heb ik een vriendin die mij elke keer als ik zeg dat ik een pakje wil halen
heel erg droevig aan kijkt.Als ik dan uiteindelijk de AH weer uitloop zonder langs de sigaretten balie te gaan glundert ze en zegt me dat ze trots op me is.

Het is ook iets om trots op te zijn.Om die verlangens te onderdrukken moet je echt ruggegraat hebben, stevig in je schoenen staan, keihard zijn voor jezelf en bikkelen!

Ik kan niet stoppen? hmmm hoe spel je dat ook alweer. Mmm Z.W.A.K? of was het M.I.E.T.J.E?

Heb ergens wat tips gelezen op een site die ik nu helaas ff niet kan vinden.
Waar ik best wel wat steun door krijg.
Kwam een beetje hier op neer.

Je wil een sigaret… je denkt dat je je door een sigaret lekkerder gaat voelen.
In werkelijkheid voel je je slecht door die sigaretten.Als je die sigaret wel neemt, voel je je
normaal.Zoals niet rokers zich eigenlijk altijd voelen.

In werkelijkheid voel je je door roken uiteindelijk gewoon klote.
Dat los je dan weer op door te roken… Vicieuze cirkel.
Economisch gezien is roken een geweldige uitvinding geweest.
Zwakkelingen zullen altijd sigaretten kopen hoe slecht voor hun gezondheid of duur het ook is.

Maar wij zij geen zwakkelingen WIJ ZIJN BIKKELS!

Jasmine, 27-08-2010 10:37 #2
Ik ben op 14-08-2010 gestopt met roken. Het is soms ontzettend moeilijk om door te zetten. Als het te moeilijk wordt neem ik een zuigtablet van Nicotinell, dat helpt wel. Ook een gewone kauwgum of een menthol bonbon helpt mij er overheen. Maar, ik blijf volhouden, ik wil stoppen met dat vieze gedoe. Reactie infoteur, 02-09-2010
Beste Jasmine,

Stoppen met roken is een ontzettende moeilijke beslissing. Maar elke dag zonder sigaret is weer een dag zonder sigaret. Wees dan ook trots op uwzelf. Een handigheid is om te berekenen wat u tot nu toe al bespaart heeft met het stoppen met roken. Deze berekening geeft u mogelijk wat meer moed en plezier in het stoppen met roken.

Mvg Antrax

Arjan, 04-03-2010 00:14 #1
Wel eens geprobeert "gewoon" te stoppen zonder middeltjes? gewoon de knop om? werkte bij mij perfect! En met de juiste mindset helemaal niet moeilijk! Reactie infoteur, 04-03-2010
Gefeliciteerd, stoppen is voor sommige heel moeilijk, laat staan zonder hulpmiddelen. Gefeliciteerd Knap van u dat het u op deze manier gelukt is.

Mvg Sandra

Infoteur: Antrax
Gepubliceerd: 20-02-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!