InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Anabole steroïden bij sport

Anabole steroïden bij sport

Anabole steroïden bij sport Anabole steroïden of anabolica zijn stoffen die een spieropbouwende en skeletopbouwende werking hebben. Anabole steroïden worden in de geneeskunde gebruikt bij bepaalde ziekten waarbij botafbraak plaats vindt. In de sportwereld worden anabole steroïden vooral gebruikt om het spierstelsel verder te ontwikkelen. Er zijn veel anabole steroïden op de markt. Sommigen hiervan zijn echter namaak.

Spier en skeletopbouwend

Anabole steroïden of anabolica zijn stoffen die een spieropbouwende en skeletopbouwende werking hebben. Dit zijn altijd kunstmatige hormonen. Ze worden gemaakt uit cholesterol en bevordert de opbouw van eiwit. Deze hormonen lijken heel sterk op de hormonen die mannen normaal aanmaken. Een voorbeeld is testosteron. In normale dosering hebben anabole steroïden geen invloed op de geslachtsorganen.

Geneeskunde

Anabole steroïden worden in de geneeskunde gebruikt bij bepaalde ziekten waarbij botafbraak plaats vindt. Dit komt bijvoorbeeld bij bepaalde kankergezwellen, die naar het bot uitgroeien. Deze breken het bot af waardoor het skelet zijn stevigheid verliest. Anabole steroïden kunnen helpen bij het opnieuw opbouwen van het afgebroken botweefsel.

Sportwereld

In de sportwereld worden anabole steroïden vooral gebruikt om het spierstelsel verder te ontwikkelen. Ook worden anabole steroïden gebruikt omdat men dan meer zuurstof kan opnemen in het bloed, wat weer voor meer uithoudingsvermogen zorgt. De concentratie is ook beter. Anabole steroïde worden veel door bodybuilders gebruikt doordat het de spieren opbouwt, en dient dan ter ondersteuning van de training.

Doping

In de sportwereld worden anabole steroïden als doping gezien,. Ze zijn dan ook verboden om te gebruiken voor of tijdens sportwedstrijden. Ze zijn verboden omdat het gebruikers een oneerlijke voorsprong geeft tijdens een wedstrijd. Bovendien zijn anabole steroïden ook nog eens gevaarlijk bij verkeerd gebruik hiervan. Bij de meeste sporten doet men daarom urineonderzoek om te testen of er gebruik is gemaakt van anabole steroïden. Wie betrapt word op het gebruik ervan, is uitgesloten van deelname aan de wedstrijd.

Nep of echt

Er zijn veel anabole steroïden op de markt. Sommigen hiervan zijn echter namaak, en zullen niet veel teweegbrengen in het lichaam. Maar de verkopers verdienend hier wel geld mee. Vaak worden ook anabole steroïden verkocht onder een bekende naam, maar wat daadwerkelijk in de verpakking zit is nep. Hierbij is de naam dan gewoon vervalst. Dianabol is de moeder van de anabole steroïden en nog steeds een veelgebruikt merk. Anabole steroïden kan men in pilvorm innemen of middels injecties. Het nadeel van pillen is dat ze snel door de lever worden afgebroken. Met injecties worden ze rechtstreeks in de spieren geïnjecteerd. Hierbij moet men wel uitkijken dat men geen slagader raakt, omdat anders de kans op gangreen of zelfs de dood aanwezig is. Wanneer een wond geïnfecteerd raakt, kan er ook een bloedvergiftiging optreden. Ook dit kan de dood tot gevolg hebben. Dien geen opgeloste tabletten toe via een injectie.

Waar te verkrijgen

Via een sportschool zijn anabole steroïden vaak te verkrijgen. Zoek de grootste bodybuilder uit met de meeste puistjes, de kans is groot dat deze anabole steroïden gebruikt. Er is wel een kans dat deze namaakmiddelen verkoopt. Via het buitenland zijn ze ook te krijgen. Vaak is het moeilijk om ze over de grens te krijgen, op luchthavens zijn ze hier streng in. Via internet zijn ook overal anabole steroïden te bestellen. Vraag blijft wel of je hier te doen hebt met de echte of de namaak anabole steroïden.

Bijwerkingen

Het gebruik van anabole steroïden kent ook zijn bijwerkingen. Bij vrouwen is dit veelal een vermannelijke werking:
  • mannelijke haargroei
  • menstruatiestoornissen zoals het uitblijven van de menstruatie of een onregelmatige menstruatie
  • verzwaring van de stem

Bij mannen zijn de bijwerking veelal:
  • Onvruchtbaarheid doordat de productie van het eigen hormoon word geremd
  • Impotentie na het stoppen met de anabole steroïden
  • vergroting van de prostaat en plasklachten
  • ontwikkeling van borsten

Bij mannen en vrouwen kunnen deze bijwerkingen optreden:
  • acne, puistjes
  • grotere kans op hartproblemen
  • ziektes aan de nier en ook nierstenen
  • vasthouden van water waardoor het gezicht opzwelt
  • pijn in de maag en darmen en soms bloedingen
  • kleiner blijven bij gebruik door pubers, de groei word dus geremd
Gerelateerde artikelen
Het gebruik van steroïden: de werking van dianabolDianabol is een van de meest bekende anabolen steroïden in de wereld. Deze werd reeds al in het begin van de jaren 60 op…
Anabole steroïden - gebruik en misbruikAnabole steroïden - gebruik en misbruikAndrogene anabole steroïden, of in het kort anabole steroïden, zijn in 1930 ontwikkeld om de groei van de skeletspieren…
Anabole steroïden, werking, bijwerkingen en risico'sAnabole steroïden, werking, bijwerkingen en risico'sSpieren tegen elke prijs. Steeds meer jonge krachtsporters zijn bereid om hun toevlucht te nemen tot illegale doping. Ze…
Fitness - De basisprincipesFitness is geen exacte wetenschap, maar voor een juiste spieropbouw en ontwikkeling van kracht gelden er een aantal basi…
Uiteenzetting: DopinggebruikUiteenzetting: DopinggebruikDeze uiteenzetting heeft als onderwerp dopinggebruik. In dit voorbeeld worden argumenten, tegenargumenten en weerlegging…
Bronnen en referenties
  • http://www.lekker-in-je-vel.nl/artikelen/dianabol_anabole_steroiden.html

Reageer op het artikel "Anabole steroïden bij sport"

Reacties

Anoniem, 22-04-2013 15:48 #2
Als mijn man anabole gebruikt kan dat dan gevolgen voor mij hebben? Door sex te hebben? Komt het in sperma terecht? Ik heb een paar weken last van me huid. En alles is onderzocht. Maar niks wordt duidelijk. En dacht ik hieraan. Grt. Reactie infoteur, 22-04-2013
Nee, de huidklachten worden zeer waarschijnlijk niet door anabole steroiden veroorzaakt die uw man gebruikt.

Paula, 11-10-2012 07:31 #1
Dit is een uitstekende blog van informatie op steroïden. Erg handig is, ik denk dat het zeer noodzakelijk om steroïden te gebruiken met de juiste recept voor een goed resultaat.

Bedankt voor het delen. Reactie infoteur, 14-10-2012
In bepaalde gevallen zijn anabole steroïden noodzakelijk: denk aan bijvoorbeeld een ziekte. Omdat deze ook in de sport worden gebruikt, is het van belang om goed op de hoogte te zijn van de werking en dosering.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 03-07-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!