InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Slaapproblemen: wat zijn de oorzaken van slecht slapen?

Slaapproblemen: wat zijn de oorzaken van slecht slapen?

Slaapproblemen: wat zijn de oorzaken van slecht slapen? Slaapproblemen komen in deze snelle, moderne tijd meer en meer voor en zorgen bij veel slechte slapers voor ongemak. Veel mensen zoeken hun heil dan ook in slaapmiddelen of voedingssupplementen met melatonine. Zowel fysiek als mentaal kan een slaaptekort voor problemen zorgen: je gaat je moe en slap voelen, en je voelt je geestelijk minder sterk. Vaak hebben slaapproblemen te maken met factoren die vermeden kunnen worden. De meest voorkomende oorzaken zijn chronische stress, piekeren, teveel alcohol en een al te rijkelijke maaltijd vóór het slapengaan. Welke oorzaken zorgen nog zoal voor een moeilijke slaap?

Slecht slapen

Moeilijkheden hebben met slapen is erg vervelend doordat het tal van gevolgen voor de gezondheid met zich meebrengt. Net daarom is het zo belangrijk om te kijken naar de redenen dat je zo slecht slaapt. Maar dat is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Soms ligt de oorzaak van je slaapprobleem in een detail (bv. te warm in de kamer), waar je vrij snel een oplossing voor kan vinden. En soms is er een dieperliggend probleem de oorzaak van je slaapprobleem (bv. iets dat je dwarszit), waartegen het iets moeilijker weerstand bieden is.

Lichaamsbeweging

Te weinig

Om goed in slaap te kunnen geraken, is het van belang dat je lichaam moe is. Daarom is het goed om je lichaam te vermoeien overdag, zowel fysiek als mentaal. Ook als je niets te doen hebt, is het goed om je geest bezig te houden en om je lichaam te bewegen. Lees een tijdschrift of een boek en maak een kleine wandeling als je kan.

Teveel

Lichaamsbeweging is dus goed om je lichaam te vermoeien, maar je moet er op letten dat je niet te kort voor de slaap gaat sporten. Om de slaap te kunnen vatten, is het immers nodig dat je lichaam kan afkoelen. Als je net terugkomt van de fitness of de squash, dan is je lichaamstemperatuur nog vrij hoog en zal het langer duren vóórdat je in slaap geraakt.

Teveel eten

Als je 's avonds een rijkelijke maaltijd tot je neemt, dan heeft je maag de tijd nodig om al dat voedsel te verteren. Dit kan enkele uren in beslag nemen. Daarom zal je altijd moeilijker de slaap vatten als je laat uit eten gaat en toch op je gebruikelijke uur gaat slapen. Als je later dan gewoonlijk je avondmaal neemt, ga dan ook iets later naar bed. Dan is je eten goed verteerd en is je maag minder actief als je gaat slapen.

Te hoge kamertemperatuur

Een factor die soms wat onderschat wordt bij het veroorzaken van slaapproblemen, is de te hoge temperatuur op je slaapkamer. Zoals gezegd moet je lichaam kunnen afkoelen vóórdat het de slaap kan vatten, en een hoge kamertemperatuur helpt hier natuurlijk niet bij. De ideale temperatuur om te slapen ligt tussen de 18 en de 22 graden Celsius.

Alcohol en koffie

Met mate alcohol drinken kan bevorderlijk zijn voor het snel vatten van de slaap. Overmatig alcohol drinken daarentegen zal een negatieve invloed hebben: je kan draaierig worden als je gaat liggen, je kan last krijgen van misselijkheid, en je kan problemen krijgen met je maag. Alcohol zal je diepe slaap verminderen en je zal vaker wakker worden, waardoor je 's morgens vermoeid zal opstaan. Ook teveel cafeïne is af te raden: veel cafeïne heeft immers een stimulerende werking, waardoor je je te actief zal voelen om de slaap te vatten.

Afleiding

Vaak zie je in slaapkamers allerlei voorwerpen en toestellen ter afleiding zoals televisie, boeken of een hometrainer. Dit zijn dingen die je lichaam en geest actief houden en die een goede overschakeling naar een passievere houding bemoeilijken. De overgang van activiteit naar rust zal dus moeizamer gaan, waardoor het langer duurt vóór je de slaap kan vatten. Vermijd dan ook elektronische toestellen in je slaapkamer.

Snurken

Mensen die snurken kunnen vaak een ernstig probleem vormen voor de slaapkwaliteit van hun partner. Snurkers kunnen ervoor zorgen dat hun slaappartner meerdere keren per nacht wakker wordt. Als je hierdoor slaapproblemen krijgt, dan zoek je best samen naar een oplossing voor dit probleem. Zo zijn er antisnurksprays verkrijgbaar die snurken helpen tegengaan, of kan je je snurkprobleem laten behandelen in een snurkkliniek.
Enkele voorbeelden van antisnurksprays zijn:
  • Sleepz Anti Snurk
  • Silence Anti Snurk Spray

Zorgen en stress

Piekeren

Als je in je geest bezig bent met allerlei zorgen en problemen, dan zal je moeilijker tot de slaap kunnen overgaan. Als je merkt dat je maar ligt te woelen en te piekeren terwijl er allerlei dingen in je hoofd blijven rondspelen, ga dan gewoon uit bed. Doe even wat anders, stap even wat rond in huis en probeer je hoofd weer leeg te maken. Als je het piekeren hebt kunnen stoppen, probeer dan opnieuw te gaan slapen.

Chronische stress

Een andere factor die voor slaapproblemen kan zorgen, is chronische stress. Aangeraden is om in dit geval op zoek te gaan naar de oorzaak van die stress en daar een oplossing voor te vinden. Wanneer de oorzaak van het slaapprobleem te maken heeft met zorgen, stress en piekeren, dan kan een voedingssupplement met melatonine of valeriaan soelaas bieden.
Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen om beter te slapen zijn:
  • Valdispert Nacht Extra Sterk
  • Bional Nachtrust
  • Sleepz Melatonine

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voordelen goed slapen: waarom is nachtrust zo belangrijk?Voordelen goed slapen: waarom is nachtrust zo belangrijk?Slecht slapen: het overkomt de meesten onder ons wel eens als we gebukt gaan onder stress. Maar bij sommigen wordt een s…
Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?Goed slapen is iets wat voor sommigen vanzelfsprekend is, en waar anderen alleen maar van kunnen 'dromen'. De een slaapt…
De oorzaken en gevolgen van slapeloosheidDe oorzaken en gevolgen van slapeloosheidWat zijn de oorzaken en gevolgen als je veel last hebt van slapeloosheid? Veel mensen hebben hier last van en weten zich…
Slapeloosheid en slaapmedicatieJe bent moe, maar toch val je niet in slaap. Gedachten stapelen zich op. Drie uur is het inmiddels en je hebt nog geen o…
Wat is melatonine?Melatonine is een stof die een belangrijke rol speelt in het slaap- en waakritme van een mens. Melatonine wordt al door…

Reageer op het artikel "Slaapproblemen: wat zijn de oorzaken van slecht slapen?"

Reacties

Rieja (infoteur), 05-06-2015 15:36 #2
Teveel straling? Verkeerde bed? Het lijkt op het verhaal van mijn zoon. In het ziekenhuis konden ze ook niets vinden. Mijn zoon is nu 30 jaar en wil er niet meer over praten. Als moeder weet ik dat ik dat moet accepteren. Iedereen zegt het ook. Maar hoe kun je een kind loslaten? Kijk eens bij de stichting ehs of stop umts.

Groet, Ria.

Tellier, 12-01-2011 15:53 #1
Onze zoon van 35 heeft al jarenlang last van slaapproblemen. In slaap vallen gaat prima, maar halverwege de nacht wordt hij wakker en kan dan heel moeilijk weer in slaap komen. Hij zet zijn wekker om half zes, terwijl hij om half negen de deur uit moet voor zijn werk. Dat doet hij omdat hij erg moeilijk wakker wordt. 's ochtends rond koffietijd begint hij eindelijk bij te trekken. Dit duurt al 20 jaar. Vaak is hij 's morgens misselijk, kan zich niet concentreren en vergeet van alles. Hij is in het ziekenhuis getest hierop, maar men had geen oplossing. Hij gaat rond 11.30 naar bed, drinkt niet, eet de rest van de avond niet en rookt wel. Het eerste deel van de nacht slaapt hij zo diep dat hij de kinderen niet hoort als ze huilen, dat heeft hij al van jongs af aan. Als hij echt slaapt is hij niet wakker te krijgen. Ik kan niets bedenken wat dit op kan lossen. Een heel koude slaapkamer misschien? Hun kinderen (2,5 en 9 mnd) slapen bij ons beter dan thuis. Wij hebben geen verwarming aan op de bovenverdieping, alleen in de badcel. Zijn vrouw denkt dat het komt omdat hij overdag teveel koffie drinkt, maar dat zit 's nachts toch niet meer in je systeem?

Nou mensen, verzin eens een oplossing hiervoor, als die helpt dan zijn we jullie eeuwig dankbaar.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Slaapstoornissen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!