Reisapotheek: welke medicijnen meenemen op vakantie?

Reisapotheek: welke medicijnen meenemen op vakantie? Op reis gaan is vaak een belevenis waar je al lange tijd naar uitgekeken hebt. Om je vakantie niet door ziekte of andere fysieke problemen te laten verpesten, is het noodzakelijk dat je een goede reisapotheek hebt. De belangrijkste geneesmiddelen zijn medicijnen tegen diarree, misselijkheid en braken. Ook koortswerende en pijnstillende medicijnen neem je het best mee op vakantie, net als geneesmiddelen die ontstekingen bestrijden zoals antibiotica. Paracetamol en diarreeremmers zijn klassieke medicijnen die deel zouden moeten uitmaken van elke reisapotheek. Ook kijk je best of je geen vaccinaties nodig hebt voor de bestemming waar je je vakantie zal doorbrengen. Welke medicijnen neem je het best mee op reis?

Reisapotheek: medicijnen voor vakantie

Als je in het buitenland op reis bent, dan bestaat de kans dat je koorts ontwikkelt door een ontsteking of infectie. Vaak ligt een verandering van de eetgewoonten aan de basis hiervan. In andere landen wordt het voedsel meestal op een andere manier bereid, waardoor je lichaam hieraan moet wennen. Een gevolg kan een buikinfectie zijn waarbij je koorts kan ontwikkelen. Daarom is het goed om koortswerende middelen zoals paracetamol mee te nemen. Paracetamol kan je doorgaans ook vrij makkelijk verkrijgen in een apotheek ter plaatse, maar toch is het beter om voor alle zekerheid dit geneesmiddel in je reisbagage mee te nemen.

Pijnstiller

Infecties kunnen gepaard gaan met pijn, waardoor een positieve beleving van je vakantie in het gedrang komt. Van pijn willen we allemaal zo snel mogelijk verlost zijn, zeker op vakantie. Je vakantie waar je zolang naar uitgekeken hebt wil je immers niet laten verpesten door pijnen. Pijnstillers neem je dus het best mee, al is het maar uit voorzorg om matige tot ernstige pijn te verlichten. Voordeel van paracetamol is dat het tegelijk koortswerend én pijnstillend werkt, terwijl ibuprofen daarnaast ook een ontstekingsremmende werking heeft. Het hangt van jouw medische situatie af of je ook sterkere pijnstillers moet meenemen.

Ontstekingswerende geneesmiddelen

Door je onaangepastheid aan de plaatselijke voedingsgewoonten kan je dus een buikinfectie of andere ontstekingen ontwikkelen. De mogelijkheid bestaat dat je een bacterie opdoet waardoor een bacteriële ontsteking ontstaat. Om hier snel op te kunnen reageren zijn ontstekingswerende geneesmiddelen nodig zoals antibiotica. Antibiotica nemen doe je echter het best enkel op advies van een arts.

Vaccinaties

Voor sommige landen is het noodzakelijk om je te laten vaccineren tegen bepaalde ziektes zoals de gele koorts, malaria en hepatitis. Bij andere landen is dat niet noodzakelijk, maar wel aangewezen. Vraag advies aan je arts of je eventuele vaccinaties moet ondergaan, afhankelijk van de bestemming waar je naartoe gaat. Opgelet: sommige vaccins beginnen pas te functioneren als je al enkele vaccinaties ondergaan hebt. Ga dus lange tijd vóór je op reis vertrekt naar je arts voor info. De mogelijkheid bestaat dat je maanden op voorhand al met een kuur moet beginnen opdat het vaccin kan werken tijdens je vakantie. Het heeft meestal dus geen zin om een weekje vóór afreis nog even een vaccinatie te laten zetten.

Diarreeremmer

Een van de meest voorkomende verschijnselen van een buikinfectie is diarree. Veel toeristen hebben hier last van, vooral in de tropische en warme landen. Maar ook in Europese landen en de landen rond de Middellandse Zee kan je diarree oplopen. Diarree is een uiterst vervelende aandoening die je vakantie aardig kan verpesten. Geneesmiddelen tegen diarree zijn daarom een absolute must in de reisapotheek van iedere reiziger.
Enkele voorbeelden van diarreeremmers zijn:
  • Imodium smelttablet
  • Norit

Maagzuurremmer

Diarree is maar één van de symptomen van de buikontsteking die je op vakantie kan opdoen. Vaak gaan buikinfecties samen met spijsverteringsproblemen zoals maagzuur, zure oprispingen en reflux. Om maagproblemen te verzachten is het daarom aangewezen om geneesmiddelen in je reisapotheek op te nemen die maagzuur bestrijden. Op die manier kan je een degelijke hoeveelheid voedsel tot je blijven nemen.
Enkele voorbeelden van maagzuurremmers zijn:
  • Rennie
  • Omeprazol

Geneesmiddelen tegen misselijkheid

Ook misselijkheid is een vaak voorkomend probleem bij mensen die op reis gaan. Men spreekt hier ook wel van "reisziekte". Misselijkheid gaat niet zelden samen met diarree en symptomen van hoofdpijn en duizeligheid. Hierbij komt het erop aan om een geneesmiddel mee te nemen dat zo veel mogelijk symptomen tegelijk kan bestrijden.
Enkele voorbeelden van nuttige middeltjes tegen reisziekte en de bijhorende misselijkheid:
  • Primatour
  • Leidapharm Cinnarazine

Bloedverdunners en reiskousen

Als je een lange vliegreis maakt, wordt de kans op trombose verhoogd. Dit is een bloedklonter die ontstaat doordat je lichaam lange tijd geen beweging heeft. Vraag aan je arts of het nodig is om eventueel een bloedverdunnend product of antistollingsmiddel te nemen vóórdat je het vliegtuig neemt om het risico op trombose te beperken. Mensen met een verleden van trombose moeten zeker advies vragen aan hun arts als ze een lange vliegreis ondernemen. Hierbij kan het aangeraden zijn om uit voorzorg een compressiekous of steunkous te dragen zodat de bloedcirculatie in de benen op peil blijft. Hierdoor verkleint de kans op een trombosebeen of gezwollen benen aanzienlijk. Deze soort kousen worden ook wel reiskousen genoemd doordat ze erg nuttig zijn bij lange reizen.
Enkele voorbeelden van compressiekousen of reiskousen:
  • Sockwell
  • Solvacare

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Reisapotheek: welke medicijnen meenemen op vakantie?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Reistips
Medische informatie…
Schrijf mee!