InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zomervakantie: positieve effecten en voordelen van de zon

Zomervakantie: positieve effecten en voordelen van de zon

Zomervakantie: positieve effecten en voordelen van de zon De zomervakantie is voor vele mensen de ideale gelegenheid om weer eens lekker van het zonnetje te genieten. Want behalve negatieve effecten bij overdreven blootstelling, heeft de zon ook tal van positieve effecten op je gezondheid. Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D die tal van voordelen met zich meebrengt. Zonlicht is onder meer goed tegen depressie en tegen psoriasis. Bovendien versterkt het de beenderen en het immuunsysteem en stimuleert het verliefdheid. Wat zijn zoal de voordelen van de zon op fysiek en mentaal vlak?

Voordelen zon: mentaal

Zonlicht regelt onze biologische klok die een belangrijke invloed heeft op ons slaapgedrag. De mens heeft zonlicht nodig om zich prettig te voelen en goed gehumeurd te zijn. Als de zon schijnt ben je sneller goed gezind en heb je meer energie. Het is niet toevallig dat er bij weinig zonlicht en tijdens korte winterdagen meer mensen depressief zijn.

Beenderen

Zonlicht zorgt voor vitamine D dat een positief effect heeft op het menselijk lichaam. Vitamine D wordt aangemaakt als je huid wordt blootgesteld aan UV-licht. Vitamine D zorgt ervoor dat calcium gehecht wordt op de beenderen waardoor deze sterker worden. Mensen met gewrichtsproblemen hebben minder last bij zonnig en warm weer dan bij koude. Het spreekt voor zich dat een overdreven blootstelling aan UV-licht daarentegen nadelig is voor de gezondheid.

Immuunsysteem

Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D, die ook weer verantwoordelijk is voor het activeren van het immuunsysteem. De positieve werking op je immuunsysteem zorgt ervoor dat je een weerstand opbouwt tegen virale en bacteriële infecties en ook tegen aandoeningen van hart- en bloedvaten.

Psoriasis

Tal van mensen die lijden aan de huidziekte psoriasis ondervinden een positieve invloed van de zon en van het droge weer. De huidplekken die samengaan met deze huidziekte verminderen na blootstelling aan zonlicht. Tijd doorbrengen in de zon heeft dus een gunstig effect op de huidziekte psoriasis. Als je psoriasis hebt is het wel aangeraden om een specifieke huidcrème of huidzalf aan te brengen die extra beschermt tegen deze huidaandoening.

Trombose

Bloedcirculatie

Bij zonnig zomerweer zou er minder kans bestaan om een trombose te krijgen dan in de wintermaanden. Volgens wetenschappers zou zonlicht dus een positief effect hebben tegen trombose. Waarschijnlijk heeft dit er vooral mee te maken dat je in de zomer meer mogelijkheden hebt om te bewegen en het huis uit te komen, waardoor er een goede bloedcirculatie in je lichaam is. Dit in tegenstelling tot de wintermaanden, wanneer je door het koude en gure weer eerder geneigd bent om binnenshuis te blijven en je lichaamsbeweging te verwaarlozen.

Aders

Anderzijds kan teveel tijd in de zon doorbrengen ook nadelig zijn voor de bloedcirculatie. Door extreme warmte en hitte gaat het hart het moeilijker hebben om bloed naar de organen te pompen. Hierdoor gaan de aders uitzetten om het bloed toch sneller te laten circuleren. Tegelijk kan dit leiden tot zware, gezwollen benen en voeten; ook hier is teveel blootstelling aan de zon dus af te raden.

Eetlustremmend

Bij weinig zonlicht wordt er in je lichaam minder leptine geproduceerd. Leptine is een hormoon dat aangeeft wanneer onze maag vol is. Hoe minder leptine er geproduceerd wordt, hoe meer druk je dus zal voelen om te eten. Bij veel zon zal er meer leptine geproduceerd worden, waardoor je eetlust dus zal verminderen. Je zal minder de neiging hebben om te eten waardoor de zomerperiode misschien wel een goede periode is om te beginnen met een dieet of een afslankingsprogramma.

Verliefd

Zonlicht brengt met zich mee dat we ons blijer en gelukkiger voelen en meer de positieve kanten van het leven zien. Hoe beter je je voelt, hoe groter de kans dat je verliefd wordt. De zomer is dan ook vaak de periode dat je minder kledij nodig hebt en je vrijer voelt. Door je vrijer en prettiger te voelen, wordt de kans verhoogd op een mooie verliefdheid. Volgens psychologen zou dit ermee te maken hebben dat het zonlicht de geslachtshormonen stimuleert.

Huid

Daarnaast is de opname van vitamine D via zonlicht ook goed voor de huid. Door de blootstelling aan zonlicht wordt de huid gezuiverd van oneffenheden, pukkels en zweertjes waardoor je een mooiere, gezondere teint krijgt. Dit voordeel geldt vooral bij een kortstondige blootstelling aan zonlicht; overdrijving is dus uit den boze. Volledige namiddagen in de zon doorbrengen is teveel van het goede en heeft daarentegen negatieve effecten voor de huid. Aangeraden is om de huid steeds te beschermen met een efficiënte zonnebrandcrème of zonnemelk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedingssupplementen met het aminozuur cysteïne: voordelenVoedingssupplementen met het aminozuur cysteïne: voordelenCysteïne behoort tot de aminozuren en biedt tal van voordelen voor het menselijk lichaam. Dankzij haar antioxiderende we…
Psoriasis en voedingPsoriasis en voedingPsoriasis is een veel voorkomende chronische huidziekte. De naam psoriasis komt van het Griekse woord “psora”, dat jeuk…
Vitamine PP (nicotinezuur)Vitamine PP (nicotinezuur)Vitamine PP oftewel nicotinezuur zijn vormen van vitamine B3. Vitamine B3 is te vinden in veel voedingsmiddelen, waarond…
De voordelen van de zonnebankIn de media hoor je vaak alleen maar negatieve verhalen over de zonnebank: het is slecht voor je huid, zorgt voor vroegt…
Aandoeningen: PsoriasisAandoeningen: PsoriasisPsoriasis is een chronische huidziekte die het meest voorkomt bij zowel jonge kinderen als volwassenen. De ziekte wissel…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezond.be/7-voordelen-van-zonlicht/
  • http://www.sunbada.com/NL/Over-de-zon
  • https://www.furrow.nl/algemeen/overig/de-voordelen-van-de-zon/
  • http://holistik.nl/zonlicht-antidepressivum/ (bronnen geraadpleegd op 28/04/2017).

Reageer op het artikel "Zomervakantie: positieve effecten en voordelen van de zon"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Zomertips
Medische informatie…
Schrijf mee!