InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zomervakantie: de negatieve effecten en nadelen van de zon

Zomervakantie: de negatieve effecten en nadelen van de zon

Zomervakantie: de negatieve effecten en nadelen van de zon De zomervakantie is een goede gelegenheid om de batterijen weer eens op te laden en te genieten van het mooie weer. Je maakt een reis of je brengt je vakantie in eigen land door. Veel tijd doorbrengen in de zon kan behalve positieve effecten echter ook nadelen teweegbrengen voor de gezondheid. Bij overdreven blootstelling aan zonlicht kunnen symptomen van herpes en zonneallergie zich makkelijker ontwikkelen en aan de oppervlakte komen. Een koortslip door teveel blootstelling aan de zon is dan ook een vaak voorkomend verschijnsel na lang zonnebaden. Bovendien verhoog je de kans op veroudering van de huid en zelfs huidkanker. Welke negatieve effecten kan een langdurige blootstelling aan zonlicht nog zoal met zich meebrengen?

Nadelen zon: haar

Als je lang bent blootgesteld geweest aan zonnestralen, dan kan je haar hieronder gaan lijden. Je haar wordt dan droger en stugger. In tegenstelling tot de huid, die bij blootstelling aan de zon pigment opbouwt, zal het pigment in het haar afgebroken worden. Je haren kunnen dus niet alleen droger worden, maar ook verkleuren. Je haar kan er na lange blootstelling aan zon een stuk blonder uitzien.

Zonneallergie

Zonneallergie is een allergie waar vooral jonge vrouwen last van hebben. Het gaat doorgaans om polymorfe lichteruptie of PMLE. Zonneallergie komt neer op een abnormale reactie van de huid op zonlicht. De meest voorkomende symptomen zijn jeuk, huiduitslag, hoofdpijn, blaasjes in het gezicht en misselijkheid. Ook bobbels op de armen en in de nek zijn symptomen van zonneallergie.

Invloed op de ogen

Blootstelling aan UV-licht kan problemen aan de ogen veroorzaken. Als je veel tijd in de zon hebt doorgebracht, dan kan je onder meer aandoeningen ontwikkelen als ooglensvertroebeling, netvliesverbranding of cataract. Bij cataract, ook wel staar genoemd, ga je wazig zien en kan je gezichtsvermogen op lange termijn afnemen. Een voorbeeld van een acuut gevolg van blootstelling aan de zon is sneeuwblindheid. Als je lange tijd je ogen blootstelt aan zonlicht zonder ze effectief te beschermen, kan er plots sneeuwblindheid ontstaan. Je ogen gaan dan tranen en zullen rood doorlopen zijn. Daarom is het altijd goed om je ogen tegen hevige zonnestralen te beschermen door middel van een zonnebril.

Zonnebrand

Sommige mensen zijn nogal gevoelig voor zonnebrand. Dit gebeurt na overdreven blootstelling aan de zon. Je huid zal dan pijnlijk aanvoelen en knalrood worden. Dit kan enkele dagen aanhouden en zorgen voor een verschilfering van je huid. Hoe meer de diepere lagen van de huid getroffen zijn, hoe ernstiger de zonnebrand. Veel hangt af van de persoon in kwestie. Mensen met een bleek huidtype zijn gevoeliger voor zonnebrand dan mensen met een donker huidtype. Als je een bleke, witte huid hebt, dan is het oppassen geblazen op zonnige dagen.

Zon en huid

Veroudering

De UV-stralen die we op ons af laten komen zorgen ervoor dat onze huid sneller veroudert. Bij mensen met een blekere huid zal dit verouderingsproces zich sneller ontwikkelen. De huid zal dan uitdrogen en minder soepel worden. Daarna zullen er rimpels verschijnen die gaandeweg een diepere indruk nalaten op de huid.

Huidkanker

Het meest ernstige gevolg van een overdreven lange blootstelling aan de zon is ongetwijfeld huidkanker. De mogelijkheid bestaat dat je na jarenlange blootstelling aan de zon donkere, bruine plekken op de huid gaat ontwikkelen. Vaak zijn deze onschuldig maar toch is het opletten geblazen: als plekken als deze groter worden en van vorm veranderen dan vraag je het best advies aan een arts.

Zon en herpes simplex

Een lange blootstelling aan zonlicht kan ervoor zorgen dat je koortsblaasjes krijgt en dat de symptomen van herpes simplex weer opduiken. Soms kan je het opnieuw tevoorschijn komen van de typische koortslip voelen aankomen. Je voelt dan een irritante jeuk op de lip die de koortsblaasjes aankondigt. Het komt erop aan om meteen een koortswerende zalf aan te brengen als je de herpes voelt opkomen. Een voorbeeld van een welbekende effectieve zalf tegen koortsblaasjes is Zovirax. Ook het aanbrengen van een koortslip patch kan snel soelaas bieden tegen herpes simplex.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij zonneallergie?Wat is zonneallergie? Zonneallergie is een abnormale reactie van de huid wanneer deze wordt blootgesteld aan zonlicht. Z…
Verantwoord onder de zonnebankWaarom is verantwoord onder de zonnebank zo belangrijk? Is het echt waar dat je huidkanker kunt krijgen van teveel zon?…
De donkere huid en zonnebrandOmdat een donkere huid juist voorkomt in landen waar de zon erg sterk is en vaak schijnt, denkt men al snel dat dit huid…
Zon en puistjesZon en puistjesEr wordt vaak gezegd dat de zon kan helpen om puistjes tegen te gaan. Mensen die puistjes hebben zouden er baat bij hebb…
Huidreacties op de zonWat gebeurt er eigenlijk als we ons blootstellen aan de zon? Zonlicht bevat allerlei soorten straling die je niet alleen…

Reageer op het artikel "Zomervakantie: de negatieve effecten en nadelen van de zon"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Zomertips
Medische informatie…
Schrijf mee!