InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Veilig zonnen en bruin worden

Veilig zonnen en bruin worden

Lekker in de zon liggen en bruin worden. Het kan heerlijk ontspannend zijn als het mooi weer is. De zon zorgt niet alleen voor verkleuring van de huid, maar ook voor de aanmaak van vitamine D, essentieel voor botten en tanden. Maar zonbescherming is belangrijk, om te voorkomen dat je verbrandt. Naast warmte, zendt de zon namelijk UV-A-stralen uit die schadelijk zijn voor de huid.

Huidkanker

Het aantal gevallen met huidkanker stijgt in Nederland met 75%, een zorgwekkende ontwikkeling. Mensen die een huid hebben die makkelijk verbrandt (een lichte huid) lopen de meeste risico. Die mensen hebben vaak blond of rossig haar.

Risicoís zon

Naast huidkanker brengt overmatig zonnen ook andere risicoís met zich mee. De huid verliest haar elasticiteit en veroudert.

Tips om veilig te zonnen

Je kunt zelf veel doen tegen de schadelijke effecten van de zon.
  • Blijf niet te lang niet in de zon.
  • Ga niet tussen 12.00 en 15.00 zonnen. De zon is dan op zín heetst en zendt UV-A-straling uit. Wolken en zee houden de straling niet tegen, dus ook als het bewolkt is of als je gaat zwemmen, is bescherming nodig.
  • Draag in de volle zon een petje of hoed en beschermende kleding.

Zonnebrandcrème

Insmeren is het belangrijkste advies om jezelf tegen de zon te beschermen. Maar let wel op: insmeren beschermt je huid tegen verbranding door de zon, maar niet tegen huidkanker. Hieronder volgt een aantal tips. Hoe hoger de beschermingsfactor, hoe groter de bescherming en hoe kleiner de kans op huidkanker. Smeer je een half uur van tevoren in. De werking is dan optimaal. Opnieuw insmeren verlengt de zontijd niet. Bij zweten of zwemmen verliest de werking (ook bij waterproof crèmes). Plekken op de huid die vaker verbrand zijn, hebben extra bescherming nodig.

Beschermingsfactor zonnebrand

Zonnebrandcremes zijn er in allerlei soorten en maten, met verschillende beschermingsfactoren. Hoe bepaal je nu welke je nodig hebt?

FactorBeschermingHuidtype
30-50HoogZeer licht, gevoelig
20MiddenLicht, langzaam bruin worden
10Laag Licht getint
6-10LaagGetint

Water drinken

Drink extra water als het zonnig weer is.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Veilig zonnen en bruin worden"

Reactie

Johan, 18-05-2014 13:12 #1
Is VOLLEDIG achter een neergelaten zonnescherm zitten ongevaarlijk of moet ik mij dan ook insmeren?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 29-06-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!