Teken gevaarlijker dan je denkt

Teken zijn kleine spinachtige beestjes die vooral in bomen en struiken voorkomen. Ze leven van het bloed dat ze opzuigen bij dieren en mensen. Teken zijn kleine spinachtige beestjes die vooral in bomen en struiken voorkomen. Ze leven van het bloed dat ze opzuigen bij dieren en mensen.

Teken hechten zich aan mensen maar ook aan honden, katten, paarden, koeien of knaagdieren. Deze hechting kan enkele dagen tot 3 weken duren hierna valt de teek van de gastheer.

Ziekte van Lyme

Voor mensen kan een teek ook gevaarlijk zijn, sommige teken zijn namelijk besmet met een bacterie, die via een beet kan worden overgebracht op mensen. Mensen kunnen zo de ziekte van Lyme (Lyme's disease) oplopen. De ziekte van Lyme komt in Nederland best vaak voor., ongeveer 14% van de teken is namelijk besmet met Lyme. Hoe langer de teek op de huid doorbrengt hoe groter de kans op besmetting. Een teek moet dus zo snel mogelijk verwijderd worden.

Het gebeurt wel dat een teek uit zichzelf loslaat als u een hete douche of een heet bad neemt, maar deze methode is niet betrouwbaar. Heel belangrijk is dat u de teek nooit verdoofd met alcohol, ether of andere middelen. De kans is groot dat de teek gaat braken en zo zijn ziektekiemen alsnog aan u overdraagt. Veel mensen trekken de teek los met duim en wijsvinger. Op deze manier drukt u de teek echter plat ook weer met als gevolg dat de bacteriën in uw lichaam komen.

Tekentangen

Het beste is om een speciale tekentang te gebruiken. Er zijn verschillende soorten verkrijgbaar
  • Teek it easy. Met deze tang pakt u de teek in zijn 'nek' vast en draait net zolang rond totdat hij loslaat. Soms blijft de kop van de teek achter. Dat is geen probleem. Het restant komt er, net als een splinter, na een paar dagen vanzelf wel uit.
  • TRIX Tick Remover Pen van CODA Producten BV. Dit pincet bevat een 'lasso' waarmee u de teek bij de nek kunt vastpakken en wegdraaien.
  • TickedOFF ook wel Teekweg genoemd. De Teekweg ziet eruit als een plastic maatlepeltje met een scherpe inkeping. Met het lepeltje kunt u in één beweging teken opscheppen, die dankzij de inkeping pijnloos worden losgetrokken van de huid.
  • Een gewone pincet, maar dit is wat gevaarlijker, doordat een volgezogen teek een dik achterlijf heeft, is het lastig om hem goed in zijn nek vast te pakken zonder het lijf plat te drukken.

Ontsmet, zodra de teek is verwijderd, de plek altijd met jodium of alcohol

Het is natuurlijk het allerbeste om ervoor te zorgen dat uw huisdieren helemaal geen teken krijgen. Dit kan door Frontline te gebruiken en/of een Scalibor tekenband. Het duurt 2 weken voordat deze laatste band werkt maar daarna werkt hij wel een half jaar.
© 2007 - 2020 Bettyhores, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Teken gevaarlijker dan je denkt"

Infoteur: Bettyhores
Gepubliceerd: Juni 2007
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!