InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kijk uit, wespen

Kijk uit, wespen

Kijk uit, wespen Zit je lekker aan je welverdiende biertje, verschijnt er plotseling uit het niets een wesp ten tonele, met duidelijke interesse voor je broodje jam. De wesp is voorzien van een angel en geprogrammeerd om te steken bij gevaar. Als je ze al ziet aankomen; want menigeen neemt een slok van zijn biertje of limonade, om op dat moment pas te constateren dat daar zo’n " klein vliegend tijgertje" zit.

Goed werk

Wespen doen goed werk in de natuur, hoor je altijd. Ze doden en eten vliegen, muggen, bijen en nog andere insecten. En…natuurlijk zit je niet op muggen te wachten voor een onvrijwillige bloeddonatie en wordt je gek van de vliegen die jou steeds kriebelen en jouw voedselresten gebruiken als broedplaats voor hun nakomelingen, maar toch, kijk uit voor de wespen.

Allergisch

Het zou al fijn zijn om te weten of je allergisch bent (men spreekt ook van een anafylactische reactie) voor een wespensteek, maar de meesten weten dat niet. Ze weten dat niet omdat ze tot dan toe nog nooit zijn gestoken of misschien 1 keer zijn gestoken. Je hebt altijd last van een steek, maar als je allergisch bent, moet je zelf, of als het meezit zeker je omgeving, snel handelen. Snel naar de arts of ziekenhuis, als je heftig reageert op de steek. In het ergste geval kan de steek zelfs leiden tot een shocktoestand of hartstilstand.

Symptomen van een anafylactische reactie

  • Jeuk
  • Zwelling
  • Overgeven
  • Diarree
  • Krampen
  • Benauwdheid
  • Moeite met ademhalen
  • Zwakke pols

Voorkomen is beter dan genezen

Zit je op de invliegroute van een wespennest, verlaat dan onmiddellijk die route. Voor het overige, blijf rustig, sla niet naar wespen, vergewis je ervan voordat je een slok van je drinken neemt dat er geen wesp inzit, want gegarandeerd, voordat je je mond weer open doet, heeft ze gestoken en juist het gebied in de mond is de meest gevaarlijke plaats om gestoken te worden. Je kunt jezelf proberen te beschermen door kleding aan te trekken zonder felle kleuren of jezelf in te smeren met middeltjes waarvan bekend is dat een wesp er niet van houdt. Dat met die kleding zal lastig zijn als het heerlijk warm zomerweer is. Als in je eigen tuin een wespennest zit kun je dat zelf of door een professionele ongediertebestrijder laten vernietigen. Ik zou zeggen, doe het niet zelf, je steekt je in een wespennest!

Toch gestoken

Ben je ondanks de preventieve maatregelen of omdat je je oplettendheid hebt verloren na wat alcoholische drankjes toch gestoken probeer dan, snel maar voorzichtig, de angel eruit te krijgen zonder het gifzakje kapot te maken. Zuig de wond uit en spuug dat weg, misschien helpt het en probeer met een doek met ijs erin de zwelling te minimaliseren. Heb je toevallig ( en misschien na dit gelezen te hebben, bewust) zo’n EpiPen ( met Epinefrine) bij de hand en het duidt er op dat er sprake is van een allergische reactie, gebruik dan die pen zo snel mogelijk nog vóór je op weg naar de arts gaat. De beste plaats om dit automatische injectiemechanisme toe te dienen schijnt de buitenkant van het dijbeen te zijn. Of bel 112 en geef de mogelijke allergie voor een wespensteek aan. De EpiPen werkt natuurlijk niet uitsluitend bij wespensteken maar ook bij andere anafylactische reacties.

Kinderen en huisdieren

Let ook op je kinderen en instrueer ze hoe om te gaan (of beter, hoe ze te ontlopen) met wespen. Ook voor je hond of kat is het niet prettig om door een wesp gestoken te worden, vooral niet in de bek. Door de grote zwelling die dat kan oproepen kan het huisdier zelfs stikken. Wees er ook verdacht op dat wespen makkelijk door open deuren en ramen het huis kunnen betreden. Mooi weer toegewenst.
© 2007 - 2018 Boxzoo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is een anafylactische shock?Wat is een anafylactische shock?Een anafylactische shock is een shock die kan optreden als gevolg van een allergie. In sommige gevallen kan deze shock d…
Wat te doen bij een wespensteekWat te doen bij een wespensteekVooral in de zomer kom je op veel plekken wespen tegen. Hoewel ze niet snel zullen steken, is de kans groot dat je toch…
Een allergie hebben: opsporen wat de allergie isErgens allergisch voor zijn kan in verschillende vormen tot uiting komen. De een krijgt hooikoorts, de ander galbulten o…
Plotseling onwel na een wespensteekIedereen wordt wel eens gestoken door een wesp. Bij de meeste mensen geeft het alleen een lokale reactie zoals zwelling,…

Reageer op het artikel "Kijk uit, wespen"

Reacties

Marcia, 10-07-2008 06:11 #2
Jeetje… als ik dit artikel lees word ik mij ervan bewust, dat mijn moeder(78 jaar) heel veel geluk heeft gehad afgelopen week! Zij had namelijk een wespennest op het balkon in een opbergkast. Afgelopen week wou ze het kastje weer eens opruimen, toen zij het deurtje opende, kwamen ze op haar af en werd zij meerdere malen gestoken. Zij belde mij, ik meteen er naartoe en onderweg had ik al naar de huisarts gebeld.

Achteraf bleek het zo te zijn dat zij minimaal 15 x gestoken was, de angels werden verwijderd en kreeg ze zalf en tabletten. Zij was gelukkig niet allergisch. Zij was voornamelijk gestoken op haar armen… op haar borst… haar oorlel… nek… en hals.

Nu een aantal dagen later zijn de plekjes nog pijnlijk en rood opgezet. Als ik terug denk, klopt het wat hier boven vermeld staat, wij zaten namelijk een week daarvoor lekker op het balkon, we zagen toen een wesp waar we niet overuit kwamen… 2 x zo groot als een gewone wesp… dat is dan die hoornnaar geweest vermoed ik… maargoed… alles is gelukkig met een sisser afgelopen…

Ooo, ja… het wespennest is door de brandweer vernietigd. Nieuwe methode… Er werd gif in die kast gespoten, mijn moeder mocht 3 dagen niet het balkon op. Ik heb een week gewacht voor ik het deurtje opende… hihi… tja… ik dacht stel ze zijn niet dood. Maar alle wespen waren dood en ook de vele larven! Het is een gebeurtenis die wij beide niet snel zullen vergeten.

Patricia Kon, 08-08-2007 00:32 #1
Mijn 2 katten zijn zeker mijn twee maten, waar ik mee samen woon! Pas geleden riep ik ze weer eens een keertje naar beneden toe, omdat er een vet grote, zwarte en super snelle rioolspin onder t aanrecht vandaan rende en die katten die vangen ze wel voor me; hebben ze meteen weer wat om mee te spelen, Ja toch!

Maar goed, wat ik dus wilde zeggen over dit artikel, is dat ik er niet aan moet denken als 1 van de 2 straks met z'n knapperige tuyssendoortje aan de haalt, gewoon in zijn bekkie wordt gestoken door z'n hersenloze klote wesp en vervolgens misschien wel stikt als ik er niet ben ofzo…! Dit is namelijk wel gebeurt bij de hond van een kennis van me! Akelig man!

Infoteur: Boxzoo
Laatste update: 19-08-2007
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!