Medicijnen: zelfmedicatie medicijnen zonder recept

Medicijnen: zelfmedicatie  medicijnen zonder recept Er zijn heel wat medicijnen (pijnstillers, laxeermiddelen, neusdruppels, etc.) die zonder recept verkrijgbaar zijn. Toch betekent dit niet dat u zomaar raak kunt kopen. U zult bewust moeten kiezen. Want het blijven medicijnen en ze kunnen bijwerkingen vertonen. Vooral wanneer u andere medicijnen gebruikt die op doktersrecept zijn voorgeschreven, is waakzaamheid geboden. Hetzelfde geldt voor het gebruik van alcohol.

Zelfmedicatie: Belangrijk om bewust te kiezen

Om zorgvuldig uw medicijnen te kunnen kiezen is het het beste wanneer u naar de apotheek stapt. U kunt er over allerlei medicijnen informatie krijgen. Ook kunt u te horen krijgen of u beter naar de huisarts kunt gaan of niet. Een andere mogelijkheid is om de website van de apotheek te raadplegen. Hier staat informatie over alle medicijnen. U kunt er kijken bij de meest gestelde vragen of u kunt zelfs via e-mail vragen stellen. Ook kunt u de apotheek opbellen in geval van twijfel.

Zelfmedicatie: Op welke belangrijke punten moet u letten als u medicijnen zonder recept gebruikt?

Kijk naar de verschijnselen/symptomen

Het is belangrijk te kijken van welke verschijnselen/symptomen u precies last heeft. Kijk ook wanneer de symptomen plaatsvinden en wat de reden is. Als u bijvoorbeeld niest dient u zich af te vragen of dit komt door een verkoudheid of door een allergie. Last van opboeren kan veroorzaakt worden door te snel eten. U dient dan langzamer te eten.

Gaat u naar de dokter of gaat u zelf voor dokter spelen?

Vaak zult u een afweging moeten maken of u met uw klacht naar de arts gaat of dat u het zelf oplost. Veel klachten verdwijnen vanzelf weer. Kies overigens ook niet altijd voor een gewoon medicijn maar gebruik ook homeopathische middelen die nauwelijks bijwerkingen hebben. Ook het gebruik van vitaminen is goed. Bij verkoudheid kan het slikken van extra vitaminen geen kwaad. Wanneer u echter vaak hoofdpijn hebt is het wel verstandig om naar de huisarts te gaan. Dit geldt ook voor plotseling zeer zware hoofdpijn.

Kijk naar de medische omstandigheden

Het is altijd belangrijk om naar de medische omstandigheden te kijken. Iemand die bijvoorbeeld zwanger is of een chronische ziekte heeft zal moeten uitkijken bij de dosering. Hetzelfde geldt voor kinderen en ouderen die een lagere dosering nodig hebben. Ook moet men kijken of men niet allergisch is voor bepaalde stoffen in de medicijnen.

Kijken naar de duur van de klachten

Elke klacht is weer verschillend. Wanneer men bijvoorbeeld twee dagen geen ontlasting heeft is dit niet zo erg. Ook een paar uur keelpijn is niet zorgelijk. Pas wanneer de situatie langer gaat duren is het raadzaam een arts te raadplegen.

Niet te lang doorgaan met zelfmedicatie

Wanneer u al een tijdje bezig bent met zelfmedicatie en wanneer het nog geen resultaat oplevert is het raadzaam een huisarts te raadplegen. Sommige medicaties dienen langer gebruikt te worden zoals de behandeling van voetschimmel. Maar iemand die veel aspirines gebruikt tegen hoofdpijn dient zich te realiseren dat hij juist daardoor hoofdpijn kan krijgen.

Gebruikt u al medicijnen?

Wanneer u al medicijnen gebruikt kan dit al een bron van klachten zijn. Ook kunnen sommige combinaties van medicijnen ongunstig uitwerken. Het is belangrijk om steeds advies in te winnen bij de apotheek.

Welk middel kiest u?

Kijk vóór de aankoop even in de bijsluiter naar de werking. Ook is het belangrijk prijzen met elkaar te vergelijken. Een goedkoop middel kan evengoed zijn als een duur middel.

Zelfmedicatie: Advies vragen bij de apotheek

Apothekers zijn experts op het gebied van medicijnen. Er lopen gespecialiseerde lui rond die ook verstand hebben van bijvoorbeeld homeopathie. Medicatie begeleiding is belangrijk om te voorkomen dat medicijnen tegen elkaar inwerken.
Gerelateerde artikelen
Medicijnen op doktersrecept en taak van apothekerMedicijnen op doktersrecept en taak van apothekerEen groot aantal medicijnen is zonder doktersrecept verkrijgbaar. Die geneesmiddelen lenen zich prima voor zelfmedicatie…
Pijnstillende middelen zonder recept (zelfmedicatie)Pijnstillende middelen zonder recept (zelfmedicatie)Zelfmedicatie is de naam voor het zelf aanschaffen en gebruiken van medicijnen die vrij verkrijgbaar zijn zonder recept…
Bijwerkingen van PrednisonPrednison wordt als medicijn voorgeschreven aan personen met bepaalde ontstekingsreacties, bepaalde vormen van bloedkank…

GebitsverzorgingEen goede gebitsverzorging is zeer belangrijk. Waarom? En waaruit bestaat een goede gebitsverzorging? Maar wat is eigenl…
Afslanken door bevriezing: Zeltiq (Cryolipolyse)Als je zonder pijnlijke ingreep en zonder verdoving vet wilt laten verwijderen, dan kan dat met een Cryolipolyse behande…

Reageer op het artikel "Medicijnen: zelfmedicatie medicijnen zonder recept"

Infoteur: Etsel
Laatste update: Juli 2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!